Gjest Guest_mmmmmmm_* Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 jeg har lenge vært deprimert og får medisiner ofr det, men nå har jeg en sterk trang til å drepe meg, men jeg kan jo ikke være helt suicidal siden jeg lager denne tråden. hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det er vel heller først og fremst hva du ikke skal gjøre .. Snakk med psykiateren din, hvis du ikke har noen snakker du med fastlegen som viser deg videre. Si det som det er, ikke vær "mann" og underdriv. Da bør du få hjelp rimelig kjapt. I de større byene er det psykiatrisk legevakt også, hvis du skulle bo i en av dem. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Robert_* Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jaha. Dette er ikke bra. For det første må du huske at det er en STOR forskjell mellom å tenke, og utføre. Kanskje det bare er snakk om tvangstanker? Du har helt sikkert kommet inn i en uheldig tankegang, en prosess av vonde tanker som er vanskelig å omvende. Men med rett selvdisiplin og en teskje motivasjon kan du prøve å endre på dette helt selv også. Det jeg vil anbefale er å sjekke ut meditasjon og tankekontroll. Du MÅ bryte ut av de suicidale tankene. Erstatt den med positive tanker, de vil etterhvert, uansett, vinne over de negative. Kanskje enklere sagt enn gjort. Kanskje kan du prøve noe av dette: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sett deg ned med god tid et stille sted. Lukk øynene. Tenk at alle tankene dine er i verdensrommet, som en bankkonto. Der er alle tankene lagret. Pust inn. Hold fokus. Tankene flyr ned til høyre øye. Egoet (altså konseptet, meg og mine) ditt klarer bare å håndtere noen tanker. De andre spretter tilbake til verdensrommet. De resterende tankene flytter seg over til venstre hjernehalvdel, og venstre øye. Her gjentas prosessen. Disse tankene går over til høyre. Sammen utgjør begge halvdelene, hjernen, tankene. Hold øynene lukket enda. Føl dette. Lær, og du vil etterhvert skjønne dynamikken. Et meget bra og kraftfull hjelpemiddel når du først kan det. En annen metode som krever veldig selvdisiplin og vilje, er tankestoppmetoden. Når det ikke er et minne som er plagsomt, men det er mer at noen tanker stadig opptar bevisstheten både på dagtid og når en legger seg, så kan den såkalte tankestoppingsmetoden være til god hjelp. Tankestoppingsmetoden er en metode som har vært brukt for å stoppe tvangstanker, og det er nettopp et tvangspreg som ofte karaktiserer de tankene som entrer hodet slik at en ikke blir kvitt dem. Det betyr at det er en form for automatiske tanker som har festet seg hvor de samme tankebanene gjentar seg uten at en har kontroll med dem. Ved tankestoppingsmetoden ønsker en å bygge nye automatiske tanker dvs. at en først etablerer en mottanke til den ubehagelige tanken som er plagsom og at en så gjentar denne så ofte at en til slutt automatisk tenker mottanken uten at en behøver å tenke på å gjøre det. Kort forklart går tankestoppingsmetoden ut på følgende: Hent frem og si til deg selv den tanken som er plagsom og stadig tilbakevendende. Når du har hentet den frem, rop ”stopp” høyt til deg selv (bør praktiseres når det ikke er andre tilstede så de ikke begynner å lure på ditt velbefinnende). Ha en erstatningstanke klar som du automatisk skal tenke på så snart du har ropt stopp. Dette kan enten være et visuelt minne eller det kan være noe som du sier til deg selv, f. eks. ”jeg kan kontrollere tankene mine”, eller ”dette klarer jeg, dette går fint”. Slike tanker som kan kalles sterke tanker er nyttige som en motvekt til de ubehagelige tankene. Du bør trene på denne metoden ved gjentatte ganger hente frem den plagsomme tanken som kommer, rope stopp til deg selv og så ta inn ”erstatningstanken”. Når du opplever at den (eller de) plagsomme tanken kommer, er det viktig at du bruker din viljestyrke til å følge denne strategien hver gang den ubehagelige tanken kommer opp, altså rope stopp inne i deg, og så tenke på erstatningstanken. Dette vil trette hjernen og gradvis etablere en ny tankebane som til slutt blir automatisert. Vi har etablert en rekke slike automatiske tanker som hjelper oss i vår hverdag Det er nok å tenke på hvordan det var for de fleste av oss når vi skulle lære å sykle, hvor vi til å begynne med måtte tenke på hver liten bevegelse for å holde balansen, men etter hvert som vi lærte oss dette skjer det automatisk. De fleste av oss vil når som helst i livet kunne sette oss på en sykkel uten å måtte tenke mye på de forskjellige bevegelsene vi må utføre for å makte å sykle. Tankestopping som metode krever nok god viljestyrke, men om en mobiliserer den så gir den en ønsket effekt. Av Psykolog, dr. philos. Atle Dyregrov Og Distraksjonsmetoder. Distraksjonsmetoder kan være en effektiv måte å unngå ubehagelige tanker på. Et gammelt råd er å ha et gummistrikk rundt håndleddet, og hver gang den ubehagelige tanken kommer så strekker en strikken og slipper den slik at det svir litt, og tenker på noe annet. Det å sette seg selv i aktivitet kan fungere som en distraksjonsmetode som holder tankene opptatt med noe annet, slik at de ikke går videre til det som gjør kropp og sjel urolig. Av Psykolog, dr. philos. Atle Dyregrov ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Uff, dette ble et langt innlegg. Men jeg skjønner NØYAKTIG hvordan du har det. Ha selvdisiplin, sloss alltid mot de vonde tankene, tenk hvordan det ville ha vært for din familie, og generelt de som elsker deg. Ikke gjør noe så dumt. Det er alltid verre før det blir bedre! Stå på. Du klarer det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå