Gå til innhold

Kunne du ofret livet ditt for Norge?

Topic  

132 stemmer

1. 1. Kunne du ofret livet ditt for Norge?

• Ja alt for Norge!
      45
    • Bare hvis det skjedde noe med meg eller min familie..
      47
    • Nei, er alt for redd for å dø.
      25
    • Vet ikke ..
      15

Anbefalte innlegg

Hadde Norge blitt invadert av en fremmed statsmakt så hadde jeg gjort alt for å få Norge tilbake til ett fritt land igjen. Vi har det utrolig bra i Norge og lever uten nevneverdige bekjymringer, og den oppveksten hadde jeg ønsket for mine barn, barnebarn, oldebarn osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg gjentatt ganger sier til gutta mine:

"Dere vet ikke hva dere har før det er borte!" og med det mener jeg at de fleste som lever i landet i dag aldri har opplevd noe serlig mer stressende og farlig enn å gå litt fortere ut av sofaen og det er liksom det....

Vi vet ikke hva sult er, (har selv aldri opplevd skikkelig sult så lenge jeg har levd), vi opplever heller aldri at politiet kommer og henter oss midt på natta fordi du har uttalt at Jens er en skikkelig stomling eller at gerilja bevegelser fra Østerdalen plutselig angriper en eller annen by.. etc etc og da er det veldig lett å glemme årsakene til at vi har det bra så lenge vi har det bra....

Så det er lett å sitte her og si at vi ikke ville foretatt oss en dritt hvis ditt og datt skjedde, for vi vet ikke hvor godt vi har det.... :no:

Det dumme med historie er at vi er dumme nok til å gjøre akkurat de samme feilene igjen hvis vi ikke er påpasselige... Og ondskap vinner frem når gode menn ikke gjør noe..... :)

Lenke til kommentar

er jo da et ganske subjektivt tema, jeg synes ikke det er så alt for mange land det er verd å dø for. Alle land har patrioter som vil dø for landet sitt uansett hva det står for. Også er det 2 forskjellige ting å dø for landet sitt i en krig som ikke er på din egen jord og ikke kan eskalere til ditt hjemland og en krig hvor landet ditt blir invadert av undertrykkere. Feks krigen i Afganistan har ekstremt lite å si for oss. Vi er der for å støtte våre allierte å bidra på den måten.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Det spørs også hva jeg er villig å dø for.

Å beskytte Kongen er alle borgerens plikt.

Kilde? Svikerkongen vi har idag, ja det er i sannhet ingen konge av ordets ekte betydning. Skulle vi stå overfor en fiende er det første "kongen" vil gjøre er å fly så fort ut av landet og i trygghet til allierte, mens det er norske sivile og militære som kjemper og dør.

Jeg kan dø for Norge og for befolkningen, men ikke for en falsk konge.

Lenke til kommentar

Denne formuleringen putter ord i munnen på meg:

"Nei, er alt for redd for å dø" -- så jeg stemmer ikke på den selv om svaret mitt er "nei".

Uansett så er vi for fjernt unna en slik situasjon til å avgjøre dette nå.

Mennesker som sier de aldri ville ofret livet for landet vil kanskje oppdage at de faktisk kjemper i fronten med stolthet.

Mennesker som sier de ville ofret livet for landet vil kanskje oppdage at fronten ikke er noe for dem.

Å ofre livet for å bevare Norge som stat?

Ved å gi opp livet gir man også opp sin mulighet til å forandre verden til det bedre.

Å dø er aldri løsningen, for de levende kan like så godt fucke opp verden fordi du ikke er der for å gi dem en vinge når de ser rart på naboen sin kone.

Kort fortalt: Jeg tror ikke på ultimatum eller på mennesker som stiller ultimatum, og jeg tror jeg er villig til å ta en kalkulert risiko i forsvar av norge.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Så det er lett å sitte her og si at vi ikke ville foretatt oss en dritt hvis ditt og datt skjedde, for vi vet ikke hvor godt vi har det.... :no:

Jeg her helt enig i det du skriver. Det er en situasjon vi ikke kan forholde oss siden ingen av oss har følt på kroppen hvordan det er å bli truet av et annet land. Hvis man er misfornøyd med hvordan landet er i dag så er det fult å helt mulig å komme seg ut av sofaen å gjøre noe med det.

Jeg blir litt satt ut av hvor egoistiske noen er, men vi er alle forskjellige og det aksepterer jeg.

Det at man ofrer seg for Norge er ikke ensbetydig at man kommer til å dø hvis man gjør det heller. Man kan ofre livet sitt for landet (gjøre alt du kan for å få det til et fritt land igjen) og komme fra det med live i behold.

Hvis man er i et fremmed land for å kjempe mot terrorister mener jeg det ikke er ditt eget land du ofrer deg for, men heller menneskene i det landet du prøver å hjelpe. Dog er jeg i mot militæreløsninger på konflikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...