Gå til innhold

Kunne du ofret livet ditt for Norge?

Topic  

132 stemmer

1. 1. Kunne du ofret livet ditt for Norge?

• Ja alt for Norge!
      45
    • Bare hvis det skjedde noe med meg eller min familie..
      47
    • Nei, er alt for redd for å dø.
      25
    • Vet ikke ..
      15

Anbefalte innlegg

jeg ville jeg antagelig blitt gjemt i en eller annen heftig beskyttet bunker i Norge sammen med mine kolegaer.

så, nei, jeg ville ikke rømt, men på ingen måte kjempet i front heller, ihvertfall ikke risikert livet, da jeg er verdt mer for militæret i livet enn død.

men, hadde det ikke vært for min stilling ville jeg nok vært med i fronten og kjempet der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg ville jeg antagelig blitt gjemt i en eller annen heftig beskyttet bunker i Norge sammen med mine kolegaer.

så, nei, jeg ville ikke rømt, men på ingen måte kjempet i front heller, ihvertfall ikke risikert livet, da jeg er verdt mer for militæret i livet enn død.

men, hadde det ikke vært for min stilling ville jeg nok vært med i fronten og kjempet der.

og hva er din stilling da?

Lenke til kommentar

Jeg ville vært villig til å dø for personene jeg elsker. Trenger ikke å ha skjedd dem noe, men jeg hadde villig ofret livet for at de skulle vært trygge hvis vi hadde blitt invadert f.eks. Om dette er å dø for Norge: Nja, ikke egentlig, men kanskje litt?...

Lenke til kommentar
Jeg ville vært villig til å dø for personene jeg elsker. Trenger ikke å ha skjedd dem noe, men jeg hadde villig ofret livet for at de skulle vært trygge hvis vi hadde blitt invadert f.eks. Om dette er å dø for Norge: Nja, ikke egentlig, men kanskje litt?...

Dø litt for dem?

Lenke til kommentar

Dø litt for dem?

Snakker om å misforstå et innlegg... Problemstillingen til TS var "Kunne du ofret livet ditt for Norge?" Jeg sa først at jeg er villig til å dø for personene jeg elsker. Er dette da synonymt med å være villig til å dø for Norge? Det er kanske en viss sammenheng, siden jeg mener at et land ikke er mye uten sine innbyggere. Forstod du nå?

Lenke til kommentar

Dø litt for dem?

Snakker om å misforstå et innlegg... Problemstillingen til TS var "Kunne du ofret livet ditt for Norge?" Jeg sa først at jeg er villig til å dø for personene jeg elsker. Er dette da synonymt med å være villig til å dø for Norge? Det er kanske en viss sammenheng, siden jeg mener at et land ikke er mye uten sine innbyggere. Forstod du nå?

ja, den var mye tydligere. og det er sant et land uten mennesker er ille, som en håndgranat uten sprengstoff.

Lenke til kommentar
Nei, ville aldri ha dødd for Norge. Ikke engang hele universet. Det jeg tenker er at hvis jeg dør for Norge er jo ikke jeg der.

Oppfriskende å se et slikt ærlig (og rasjonelt) svar. Jeg må si meg enig. Trådstarter burde reformulere svarene i undersøkelsen, "Nei" bør ikke være forbundet med dødsfrykt, men heller egoisme (og med dette mener jeg ikke negativ egoisme).

Lenke til kommentar
"Nei" bør ikke være forbundet med dødsfrykt, men heller egoisme (og med dette mener jeg ikke negativ egoisme).

Er det ikke negativ egoisme å ikke ville ofre livet for å redde andre?

Hva er poenget med å ofre seg for mennesker i en verden man ikke tar del i? Hvis et slikt valg skulle oppstå, og hvis man tar et rasjonelt valg, så vil egoisme redde personen.

Lenke til kommentar

Du kunne gitt mer realistiske alternativer. Bare fordi man ikke vil ofre livet sitt for landet så betyr ikke det at man er feig. Hva om man ikke mener det er verdt å redde?

Uansett, tenkte på det samme her om dagen. Hva om russerne invaderer Norge for å ta olja vår? Ville jeg meldt meg inn til tjeneste? Jeg kom frem til dette:

Det hele handler isåfall om politikk og penger. De invaderer for å få tilgang til kystlinja vår. Er jeg villig til å drepe andre mennesker for at Russland ikke skal få tjene de samme pengene som oss? Selv om det er våre resurser og vår rett, ville jeg drept andre mennesker for å beholde denne retten? Betyr den så mye for meg? Jeg tror neppe det ville blitt okkupasjon ala 1940. Altså, hva taper jeg som individ på at Russland styrer landet i istedenfor Norge? Jeg mister noen rettigheter, får noen nye, skatten blir regulert and that's it så lenge jeg oppfører meg pent. Er jeg villig til å ta andre menneskers liv for en slik fillesak? Nei. Et stort nei.

Så jeg vil ikke ofre livet mitt for Norges suverenitet nei. Langt der i fra.

(edit)

Hva var så mye bedre med Norge på 50 tallet?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Uhh, har ikke noe med at jeg er for _redd_ for å dø, jeg bare foretrekker å leve og brenner ikke sterkt nok til å ofre meg selv for en eneste sak og forstår meg ikke på folk som gjør det heller. Utenom å dø for barna sine, det kan jeg forstå.

Edit:

Snakkket bare ut i fra voten over her, krig blir noe annet enn det jeg tenkte på, jeg hadde nok kjempet om vi som ikke har vært i militæret fikk lov/anledning (våpen).

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...