Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo på hytta!

Anbefalte innlegg

Skal installere anlegg på hytta som kun har 12V, og tenkte at en bilstereo kanskje var tingen.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende prosjekt?

Tenkte å felle inn to 6x9 tommere i veggen i stua som er på ca 35kvm. vil det bli grei lyd tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge 6x9" er av litt kvalitet og de får passende kasser så blir det nok grei lyd, men neppe noe mer. Forsterkerne som sitter i vanlige spillere har som regel ikke mye futt i seg. At det skal væra bedre med en gammel kasettspiller har jeg lite trua på.

Lenke til kommentar

12 V er ganske normalt på hytter som ikke har innlagt strøm, men som f.eks. får strøm fra solcellepanel(er). En spiller med et høyttalerpar vil nok neppe kreve så alt for mye heller. Fritidsaggregat leverer i de fleste tilfeller 230 V, ofte med mulighet for uttak av 12 V.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Vel, hvis trådstarter ikke er så kravstor så vil vel dette være til å leve med. En spiller vil jo være i stand til å drive disse til en viss grad, flere standardanlegg (med fire høyttalere) i biler har mindre forsterker enn det man ofte får ved å kjøpe en spiller separat, og jeg regner med at det ikke er noe partyanlegg trådstarter er ute etter.

Jeg tror at en bilspiller med et høyttalerpar vil være det mest strømsnille måten å få lyd på også.

Lenke til kommentar

Vel, en kombinasjon kan fungere godt: bilstereospiller + vanlige høyttalere med høy effektivitet. Unngå bilstereoelementer, men velg rett spiller og det fungerer til å mate en normal høyttaler.

Pass på effektiviteten, siden man ofte har lite tilgjengelig strøm om man er begrenset til 12V, og det gir mulighet til å faktisk få litt volum ved behov.

Lenke til kommentar

Aller mest strømsnillt er faktisk en klasse D-forsterker som går direkte på 12V - kan godt være en typisk bilstereoforsterker, men det fins og normale forsterkere som internt går på 12V kombinert med en mp3-spiller med eget batteri som kilde og ekstremt sensitive høyttalere.

Klasse D-forsterkere kan ligge på >80% effektivitet, og med effektive nok høyttalere kan man få normalt lyddtrykk med brøkdeler av et watt.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en Pioneer eller Alpine spiller samt et godt og lettdrevent komponentsett. Jeg tror dette vil være det minst strømkrevende samt levere god nok lyd til hyttelytting. På hytta har vi omformer og et minianlegg og det trekker nok en del mer strøm enn det en bilspiller og et par høyttalere ville gjort. Dessuten er det jo alltids litt moro å bygge ting selv, og leike litt handyman. :)

Lenke til kommentar

vi har plenty batterikapasitet på hytta, har også en inverter som klarer å levere 2,2kW. aggregat har vi også.

Interessert i bilspiller av den grunn at jeg vil spare litt på strømmen, har heller ikke lyst på løse høyttalere som står på gulvet.

Tenkte å felle bilhøyttalere inn i veggen og lage en kasse rundt disse.

Hvis dere tror det er nødvendig så har jeg en gammel 10" kicker sub og en 100w x2 forsterker liggende som jeg kan montere et sted.

hadde håpet i det lengste å holde meg under 2500 også. er det mulig i det heletatt? kom gjerne med forslag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...