Gå til innhold

Endel spørsmål angående nytt fibernett vi skal ha (Viken Fibernett)

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg sånn at en nabo lenger bak hos (lengre fra veien), skal ha fibernett inn til seg.

Siden vi legger i mellom dem og veien, kommer de til å grave like i kanten av vår tomt, og de tilbyr og legge gratis fiber til oss i slengen somm "takk for tomten".

Og da har jeg endel spørsmål jeg håper noe kan svare på :)

Først litt informasjon om huset:

Huset vi bor i, er delt i 2, på midten (fra taket til gulvet), så vi har 3 nokså smale etasjer.

I bunnen en gang, et vaskkeromet og 2 boder.

I midten er det 1 stue, spise-stue og kjøkken

På toppen er det 3 soverom, en spille og TV-gang og 1 bad.

Spørsmålene:

1. De kommer til å grave ned kabelen, så tror vi får den i bunnen av huset, er det mulig å flytte den boksen til Spille og TV-gangen i 3.? (Står at man kan velge 15m i radius der den kommer inn, og er det fra 1. til 3.)

2. Når de graver kabelen inn til oss, må vi bruke Viken/Lyse med en gang, eller kan vi ha den "på vent" en stund?

3. De kommer til å legge den først til naboen, også til oss.

Blir det mye tap da, hvis begge er på mye?

4. Av det jeg har lest, får vi en sånn Altibox, der telefon, routeren og TV-dekoderne kobles til, og den har en innebydg trådløs router + masse sikkerhets-saker.

Nå har vi en D-Link DIR-615 nå. Vi har 2 pc'er med kabel på nå, og kommer til å få en laptop på trådløs til høsten.

Er det best å bruke alt fra routeren, eller f.eks. å bruke routeren for kabel, og Altibox'en for trådløs?

5. I den boksen kommer det fult av innstillinger. Kan man bare skru av alt av internett-sikkerhet fra den boksen, og heller ha samme oppsett som nå, bare man har AltiBox instedenfor modem?

6. Har noen noen gode/dårlige erfaringen med Viken/Lyse og Altibox?

7. Nå har vi Tele2 internett og telefon. Internettet tror jeg ligger på ca. 3.5 Mbp/s (beklager hvis jeg har feil benevning) Ned-hasitgheten er hvertfall på ca. 400 kb/s.

Vi tenker enten på 10/3 eller 25/5. Hvor mye økning er det, og hvor høy blir nedhastigheten på de?

8. Med 10/3, blir det noe problem og ha Internett, Tv og IP-telefon på samtidig da?

Takker på forhånd for hjelp :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...