Gå til innhold

Sapphire 4870 Vapor-X - Problem med software/drivere

Anbefalte innlegg

Hovedproblemet mitt er at når jeg vil sette oppløsningen på maskinen til 1600 x 1200, står det på skjermen: "Out of range!".

Maskinen min er ny-formatert, og før jeg installerte skjermkort-software, installerte jeg chipset osv.

Skal jeg formatere maskinen en gang til? Tror dere det er hardwarefeil eller går det an å fikse med software?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har sikkert sjekket det, men støtter skjermen din 1600*1200?

Jepp, det gjør den. Har installert driverene til skjermkortet uten software fra ATI og nå funker det -ok-. Virker som at kortet er noe ustabilt, enten det eller så er psu'n min rett og slett for svak. Dog, den ligger på 750W.

Endret av Hjelkrem
Lenke til kommentar

Det er ikke skjermkortet ditt som er problemet, det er skjermen når du får melding "Out of Range".

Får du en slik melding, kjører spillet og/eller skjermkort i høyere oppløsning eller frekvens enn hva skjermen din makter.

Eksempel 1: Du setter spillet/skjermkort til 1680x1050 med 60Hz, skjermen din greier kun 1440x900 60Hz. Da får du "Out of range" melding fordi oppløsningen er høyere enn det skjermen makter.

Eksempel 2: Du setter spillet/skjermkort til 1600x1200 med 75 Hz frekvens. Skjermen din greier 1600x1200 med 60 Hz frekvens. Du får melding "Out of range" fordi frekvensen er høyere enn det skjermen din makter.

PSUen din er mer enn god nok, så det er ikke den som er problemet som sagt. Det er skjermen din.

Hvilken skjerm er det snakk om da?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er ikke skjermkortet ditt som er problemet, det er skjermen når du får melding "Out of Range".

Får du en slik melding, kjører spillet og/eller skjermkort i høyere oppløsning eller frekvens enn hva skjermen din makter.

Eksempel 1: Du setter spillet/skjermkort til 1680x1050 med 60Hz, skjermen din greier kun 1440x900 60Hz. Da får du "Out of range" melding fordi oppløsningen er høyere enn det skjermen makter.

Eksempel 2: Du setter spillet/skjermkort til 1600x1200 med 75 Hz frekvens. Skjermen din greier 1600x1200 med 60 Hz frekvens. Du får melding "Out of range" fordi frekvensen er høyere enn det skjermen din makter.

PSUen din er mer enn god nok, så det er ikke den som er problemet som sagt. Det er skjermen din.

Hvilken skjerm er det snakk om da?

Jeg har en Benq FP222W; http://www.dinside.no/508830/22-benq-fp222...on=tekniskedata ;

prøvde forøvrig å kjøre nå med en annen skjerm, og da kunne jeg faktisk kjøre oppløsningen til maks med full effects i f.eks Red Alert 3, og Empire:Total War, men når jeg skulle kjøre CS: Source 1600x1200 gikk skjermen i out of range. Da er det vel heller et software relatert problem kan jeg tenke meg, eller innstillinger på skjermen.

Endret av Hjelkrem
Lenke til kommentar
Jeg har en Benq FP222W; http://www.dinside.no/508830/22-benq-fp222...on=tekniskedata ;

prøvde forøvrig å kjøre nå med en annen skjerm, og da kunne jeg faktisk kjøre oppløsningen til maks med full effects i f.eks Red Alert 3, og Empire:Total War, men når jeg skulle kjøre CS: Source 1600x1200 gikk skjermen i out of range. Da er det vel heller et software relatert problem kan jeg tenke meg, eller innstillinger på skjermen.

Skjønner godt at du får "Out of range" melding fordi du prøver å bruke en oppløsning som skjermen din IKKE støtter. Du sier: "men når jeg skulle kjøre CS: Source 1600x1200" fikk du melding out of range. Selvsagt gjør du det, skjermen din støtter maks 1680x1050 og ikke 1600x1200. Den flipper ut på 1200 vertikal oppløsningen, 1600 horisontal går greit, det er den vertikale 1200 som gjør at du får meldingen "Out of range".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...