Gå til innhold

Alternativ behandling mot alvorlig sykdom - Bare tull, eller kraftig undervurdert?

Alternativ behandling mot alvorlig sykdom - Bare tull, eller kraftig undervurdert?  

153 stemmer

1. 1. Bør mennesker kunne benytte seg av denne type behandlig?

• Ja
      99
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      11
  2. 2. Bør leger kunne hevise til denne type behandlig?

• Ja
      30
    • Nei
      113
      10
  3. 3. Har du tro på dette selv?

• Ja
      23
    • Nei
      116
      14
  4. 4. Om så er, ville du selv prøvd dette?

• Ja
      29
    • Nei
      27
    • Nei, har ikke tro på dette
      83
      14

Anbefalte innlegg

Alternativ behandling mot alvorlig sykdom

Hvert år blir flere tusen mennesker alvorlig syke i Norge. Mange er villige til å prøve alt for å bli frisk, ikke minst dersom sykdommen er dødelig. Når skolemedisinen ikke lenger strekker til, eller man vil ha et supplement til det legen og sykehuset kan gjøre, finnes det et stort utvalg av alternativ medisin og behandlingsmetoder man kan benytte seg av. Alt fra akupunktur til healing og bønn, og kanskje mer alvorlig, bevegelser som mener kreft er et traume som bare kan helbredes ved å komme i balanse med seg selv uten å bruke vanlig skolemedisin som for eksempel cellegift.

Jeg syns det er forferdelig, og det er veldig mange som driver på med dette i Norge, og jeg ønsker at det må bli satt en stopper for det.

Misjonen Jesus Leger har startet helbredelsesmøter over telefon. Predikant Svein-Magne Pedersen kaller det telekirke. Hver onsdag åpnes kirkedørene, ikke bokstavelig, men per telefon, til det predikant Pedersen har kalt for "Mirakelhjørnet". Der kan de som ønsker helbredelse taste 0 på telefonen sin. Sykdommer som kreft, leddgikt og grå stær er bare noe av det som blir nevnt. Det samme prinsippet gjelder også når predikanten spør om noen ønsker å bli frelst. Da gjelder det også å bruke fingrene riktig på telefonen. Pedersen forstår at mange er skeptiske til telekirken, men det ofrer han ikke mange tanker.

Mange har spurt meg om å komme til deres hjemsted for å holde møter. Det er ikke alltid praktisk mulig, men nå kan man delta i helbredelsesmøter uansett hvor man befinner seg i landet. Dette har aldri blitt gjort tidligere etter det jeg kjenner til

Tjenesten koster 100 kroner. Av denne summen går 26 kroner til teleselskapet som formidler, mens de resterende 74 kronene gis som kollekt til Misjonen Jesus Leger.

Bare tull, eller kraftig undervurdert?

Er dette bare tull, eller kraftig undervurdert? Hva synes du om mennesker som angivelig skal helbrede deg over telefon? Tror dere på dette? Og burde dette bli akseptert som en legitim behandlingsform? Og ville du selv har forsøkt denne type behandling fremfor skolemedisin?

Mange spørsmål stiller seg. Hva mener du?

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreft, slik det blir behandlet idag, er en forferdelig belasting på helsevesenet og dermed på samfunnet som en helhet, og slettest ingen effektiv måte å "tynne ut" befolkningen på, så jeg tror det er lite sannhet i den konspirasjonsteorien der.

Selv mener jeg folk bør stå fritt til å ta i bruk alternativ behandling, men leger bør ikke kunne henvise til det, og det må gjøres klinkende klart at det IKKE FUNGERER.

roberteh: Kan du utdype hva du mener med det siste spørsmålet i pollen? For meg ser det ut som at du spør om man ville prøvd alternativ behandling om man tror det fungerer, noe som virker som et litt rart spørsmål. Pluss at resultatet fort blir galt, siden brukere som svarte nei på "Har du tro på dette selv?" vil svare nei her også.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Kreft, slik det blir behandlet idag, er en forferdelig belasting på helsevesenet og dermed på samfunnet som en helhet, og slettest ingen effektiv måte å "tynne ut" befolkningen på, så jeg tror det er lite sannhet i den konspirasjonsteorien der.

Selv mener jeg folk bør stå fritt til å ta i bruk alternativ behandling, men leger bør ikke kunne henvise til det, og det må gjøres klinkende klart at det IKKE FUNGERER.

roberteh: Kan du utdype hva du mener med det siste spørsmålet i pollen? For meg ser det ut som at du spør om man ville prøvd alternativ behandling om man tror det fungerer, noe som virker som et litt rart spørsmål.

Du orker vel ikke se den dokumentaren jeg linket til? jeg er ganske overbevist om at du kommer til å bli sjokkert.

Lenke til kommentar
Du orker vel ikke se den dokumentaren jeg linket til? jeg er ganske overbevist om at du kommer til å bli sjokkert.

Altså, det er klart det finnes gode behandlingsmetoder som vi ennå ikke har tatt i bruk, enten fordi man fortsatt tester metoden, eller at den rett og slett ikke har blitt oppdaget ennå.

Om cannabisolje faktisk kan "kurere alvorlige former for kreft", så er det fantastisk, og man bør tilgjengeliggjøre behandlingsmetoden så snart som mulig, men før man har solid, håndfast bevis for at det faktisk fungerer bør man ikke oppfordre folk til å ta metoden i bruk. Men om det er som du sier, at de kan bevise at dette fungerer, vil det jo bli en del av skolemedisinen, og da er ikke denne problemstillingen relevant lenger.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Det er litt rart at vi i dagens samfunn tror at man kan bli helbredet over telefonen. Jeg kan selvsagt ikke si om dette fungerer eller ikke, men det er en grunn til at nesten ingen forskere har anerkjent denne metoden. Det er de som påstår at de har blitt helbredet ved enten healing eller andre alternative helbredelse, men hadde det vært slik at det faktisk kurerte kreft tror jeg nok at dette hadde blitt tatt mer på alvor. En annen faktor som man må se på er at mange av de som sier at de er blitt helbredet ved alternativ medisin har allerede hatt behandling. Det er da fullt mulig at det er den medisinske behandlingen som slår inn senere enn antatt og ikke den alternative.

Det er også et problem at mange av de som prøver alternativ medisin ofte tyr til urter. Hvis man da er, eller har vært under behandling, kan disse urtene føre til alvorlige bivirkninger. Hvis man skal ha alternativ medisin som et åpent alternativ, må det være et godt samarbeid mellom sykehus og de som bedriver healing.

For litt siden i aftenposten var det en artikkel som viste at det var 20 000 utdannet innenfor legestudier i Norge, men det var også 15 000 som tilbød alternativ behandling. De som driver med alternativ medisin har ofte kun noen kurs å lene sin seg på, mens en lege har minst 5 års utdanning. Det er litt rart at noen som kun har noen helgekurs har like stor kompetanse som en lege med mangeårig erfaring. Nå finnes det selvsagt også de som har lengre erfaring innenfor alternativ medisin, men så er det spørs hvor mange det er av dem.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article3044903.ece

Lenke til kommentar

Når det gjelder vanlige sykdommer som kvalme, feber og hodepine, har jeg ikke noe imot at folk går til alternativ behandling. Dette er ting som uansett går over av seg selv, og en god dose plasebo kan nok hjelpe. Dessuten er nok empati og omtanke mye av grunnen til at folk velger slikt. En vanlig legetime varer vel i snitt bare noen minutter, og mange føler kanskje at de ikke får den trøsten de behøver.

Men det at man nærmest kan lyve i reklame, og komme med ganske drøye påstander helt uten grunnlag, synes jeg er et problem. Og når personer med alvorlige sykdommer velger bort effektive medisiner, til fordel for behandling som det overhodet ikke er noen former for bevis at fungerer, begynner det å bli skummelt. Noen slike behandlingsformer kan jeg ikke helt skjønne at de tror på selv en gang. Men nå er jo alternativ medisin gjennomsyret av åpenbart juks. Er jo bare å kikke i spamfolderen det. Halvparten er gjerne mirakelkurer fra en eller annen gammel tro.

Anbefaler forresten alle å se "Enemies of reason" av Richard Dawkins.

Lenke til kommentar

Folk må selvfølgelig få lov til å tro på dette, og benytte seg av denne typen "helbreding", men jeg har ingen tro på det. Vi lever i et fritt land, så folk må få lov til å tro på hva de vil.

Det jeg derimot er sterkt i mot, er at det skal være lov til å reklamere for dette. Det burde da gå under markedsføringsloven, "tast 12345678 og bli frisk, bare 100 kroner" høres i mine øyne ut som villedende markedsføring. Med mindre de kan komme med kilder (vitenskapelige undersøkelser), burde de ikke kunne markedsføre seg.

Når det gjelder spørsmål to, så er jeg todelt. Leger burde kunne henvise til alternativ medisin for smertelindring, men ikke helbredelse, og det burde være svært strenge regler.

Lenke til kommentar
Tror nok jeg ville testet alternativ behandling som en nødløsning hvis ingen ting annet funker.

Det er nok det de fleste alvorlig syke også gjør, og nettopp derfor er det så synd at mange av disse "helbrederne" flår disse desperate menneskene for alt de har.

Det er rett og slett for dumt at det å (f.eks.) feste 2 elektroder til kroppen, koble til en minnepinne og vips skal du kunne helbredes for absolutt alt (og som en liten bonus kan du få forstørret penisen).

Jeg mener at all slik "behandling*" som det kreves penger for skal bli ulovling. Skaper bare falske håp og gjeld.

*behandling som ikke har noen vitenskapelige bevis for at det funker.

Lenke til kommentar
Mye alternativ behandling er bra.

Eksempelvis?

Mye upatenterbart som legemiddelindustrien ikke bruker fordi de ikke kan tjene noe penger på det. F.eks. bruk av cannabis i behandlingen av en rekke forskjellige ting. Men for all del. Det finnes få felter der det er så mye sprøyt og tull som i alternativ behandling.

Kilder angående bruk av medisinsk cannabis sakset fra wikipedia:

# ^ http://www.canorml.org/prop/Mikuriya_ICD-9list.pdf

# ^ Dale Gieringer, "Medical Use of Cannabis in California," in Franjo Grotenhermen, M.D. & Ethan Russo, M.D., ed., Cannabis and Cannabinoids: Pharmacology, Toxicology and Therapeutic Potential, Haworth Press, 2002 [1]

# ^ "DrFrankLucido.com - Therapeutic Effects". www.medboardwatch.com. http://www.medboardwatch.com/wb/pages/ther...tic-effects.php. Retrieved on 2008-08-08.

# ^ Cannabis-based drugs could offer new hope for inflammatory bowel disease patients

# ^ http://www.freedomtoexhale.com/clinical.pdf

# ^ http://www.cmcr.ucsd.edu/geninfo/Cannabino...Lancet11-03.pdf

# ^ http://www.doctordeluca.com/Library/WOD/WP...aAnalysis06.pdf

# ^ "Machinery Of The 'Marijuana Munchies'". Sciencedaily.com. 2005-12-26. http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...51226102503.htm. Retrieved on 2009-04-26.

# ^ "Role of cannabinoid receptors in alcohol abuse, study". Medicalnewstoday.com. http://www.medicalnewstoday.com/articles/30338.php. Retrieved on 2009-04-26.

# ^ Beaucar, Kelley (2004-04-20). "Cannabis 'Scrips to Calm Kids? - Politics | Republican Party | Democratic Party | Political Spectrum". FOXNews.com. http://www.foxnews.com/story/0,2933,117541,00.html. Retrieved on 2009-04-26.

# ^ David Kohn, Baltimore Sun (2004-11-05). "Researchers buzzing about marijuana-derived medicines / Cannabinoids may help against many diseases". Sfgate.com. http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?...;type=printable. Retrieved on 2009-04-26.

# ^ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?c...t_uids=16183560

# ^ "The nonpsychoactive cannabis constituent cannabidiol is an oral anti-arthritic therapeutic in murine collagen-induced arthritis — PNAS". Pnas.org. 2000-08-15. http://www.pnas.org/content/97/17/9561.full. Retrieved on 2009-04-26.

# ^ "Pot-Based Drug Promising for Arthritis". Webmd.com. http://www.webmd.com/rheumatoid-arthritis/...g-for-arthritis. Retrieved on 2009-04-26.

# ^ "Effects of Smoked Marijuana in Experimentally Induced Asthma". Druglibrary.org. http://www.druglibrary.org/schaffer/hemp/m...in/tashkin1.htm. Retrieved on 2009-04-26.

Lenke til kommentar

Jeg svarte dessverre nei på første spørsmål, det var ikke helt meningen. Folk må jo få lov til å gjøre hva de vil med sukkervann og knappemåler.

Synes ikke leger skal henvise til alternaiv behandlig i utgangspunktet, men jeg vet jo at en del gjør det med folk de anser som hypokondere. Alternativ behandlig har i mange tilfeller en sterk placebo-effekt og kan jo da brukes på pasienter som strengt tatt ikke trenger vanlig medisinering (kroppen fikser veldig mye selv). Så jeg svarte nei, men det er ikke så sort/hvitt.

Selv har jeg liten tro på det som i dag anses som alternativ behandling. Hvis det kan bevises å fungere er jo det heller ikke lenger "alternativt" ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at folk bruker alternativ behandling eller at de tror det fungerer, men det som ikke er greit er folk som absolutt skal fortelle til andre at det fungerer. Jeg møtte noen folk, og da var det en person som gikk jevnlig til snåsamannen. Jeg snakket noe med han først om hvordan han mente at vi sendte en slags stråling til hverandre. Men senere fulgte han opp med om hvordan man kunne kjenne chi-kraften mellom hendene hans. Jeg prøvde en gang hvor jeg hadde åpne øyne og da kunne jeg kjenne prikking i hendene mine. Dereter lukket jeg øyne og prøvde det samme og kjente ingenting. Altså placeboeffekt.

Han kunne ikke skjønne hvordan jeg ikke kunne tro på snåsamannens helbredende krefter og alle de andre typene som kan kjenne magnetisme og stråling. Hvordan kan du mene noe slikt, jeg kjenner en person ... mener du han lyver? For det andre trodde jeg ikke på at romvesner lager kornsirkler. Det er greit at du tror på det, men man må huske på at man har ingen bevis på at det fungerer og all vitenskapelig data viser at det er en placeboeffekt. Jeg synes det er fryktlig irriterene når folk skal prøve å overbevise meg om slikt og at de ikke forstår at all bevis tilsier at det ikke fungerer. Hvis det er på internett kan jeg diskutere dem ned i senk, i virkeligheten er det ikke fult så enkelt fordi jeg ønsker å holde et godt forhold til dem.

Men ikke misforstå meg. Jeg tror faktisk på mye rart, fordi det er mye rart som er vitenskapelig dokumentert. Relativitetsteori tilsier at lys bøyer seg og at tider går saktere rundt jorden enn utenfor. Dette er ikke noe problem for meg å tro på, fordi det gir mening og alle beviser tilsier at det er sant. Dermed, det er ikke sant at vitenskapen holder alternativ vitenskap utenfor. Det er bare at vi trenger vitenskapelige bevis.

Lenke til kommentar

Alternativ medisin kan være så mye, alt i fra religion til urte, akupunktur etc.

En del alternativ medisin er undervurdert, tenker mer på "naturlig" medisin og ikke syntetiske stoffer fra legeindustrien.

Man skal huske at legeindustrien's medisiner stammer fra naturlige resurser, og mange medisiner har utviklet seg der ifra.

Man skal ikke la seg blinde helt av typisk vestlig medisin, selv om det er en industri vi skal være glade vi har så er det en industri. Industri vil tjene penger, og det er mye penger i medisin. Penger har en stor innvirkning på industri, uten eller med meget få untak.

Man har i dag snart en diagnose på alt, spis noen piller så ordner det seg.

Jeg vil tippe at mange av dagens helseproblemer er relatert med livsstilen vi har, maten vi spiser til trening vil fungere i mange tilfeller. Istedenfor å spise antidepressive, eller ta sovetabletter for å sove. Jeg tar ikke alle under en kam siden i noen tilfeller er det en mer underliggende årsak enn selve livstilen.

Alvorlige sykdommer som kreft etc ville jeg nok helst letet etter kuren i moderne medisin vitenskap, men det finnes urter etc som vil forebygge kreft, og kanskje øke sjansen for å overleve.

Cannabis er en plante som man burde undersøkt mer, men først må folk slutte å forbinde den med ett farlig narkotisk plante, uten sidestykke.

Det en en del stoffer som klassifiseres som som har spesielle virkninger som kunne blitt brukt som medisin.

Problemet er bildet som har blitt skapt og hva folk flest forbinder disse stoffene med som vil gjøre det vanskelig å få noe konkret og objektiv forskning på det.

Vinnerne er de som tjener penger på dette, taperne er vi som har dannet eller tror på bildet man får slengt i trynet når det kommer til narkotika..

Om dette vil bli bedre i fremtiden er jeg skeptisk til, selv om folk er litt mer liberale nå til dags så kan det snu fort. Selv håper jeg at en evt liberalisering vil skje i fremtiden, slik at man kan forske på disse stoffene skikkelig. Ikke en liberalisering i den forstand at man selger heroin på rema 1000.

Nå det kommer til helbredelse via religion tror jeg ikke på, viss det ikke innebærer en endring i livsstil som bidrar til problemet. Men folk får bruke penger på det viss de vil, jeg er ikke for at landet skal drives som barnehage, folk må tenke litt selv og ta litt ansvar. Med dette mener jeg ikke at foreldre skal nekte barn etc å få behandling pga religion osv. Men at voksne folk skal få lov å tenke selv. Man kan og snu litt på det og la oss si at en mor har fått en sykdom som lett kan behandles via moderne medisin, uten det er det mest sannsynlig at hun dør. Viss hun nekter pga religiøs tro eller livssyn, hvordan skal man forholde seg til dette. Så det er ikke svart og hvitt.

EN ting vi undervurderer er oss selv, og som burde fått mer oppmerksomhet. Placebo er f.eks eksempler på hva kroppen er i stand til. Hvor mye av vår psyke eller hvor stor kontroll har vi over kroppen våres. Dette er på grensen til new age, men man skal ikke utelukke det pga det. Både spennende og interessant.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...