Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg sliter psykisk

Gjest Guest_Kenneth_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Kenneth_*

Hei!

Jeg har i det siste året vært veldig mye nedfor for tiden. Jeg er så redd for å bli negativt dømt av andre, det er kanskje grunnen til at jeg ikke sier så mye blant folk.. Har alltid vært en litt stille person, men synes i det siste at jeg har blitt helt stum. Jeg har klart å bygd selvtilliten opp noen ganger, men det ender med at en eller annen bryter den ned igjen. Denne har resultert i at jeg har gitt opp å bli kjent med nye folk, selv om jeg vil. Dette gjelder spesielt rundt jenter, skulle gjerne blitt kjent med noen, men tør rett og slett ikke.

Dette med fester gjør det ikke noe bedre. Begynte ikke å drikke før sommerferien i fjor, så andre ser vel ikke på meg som en "festkar". Føler meg så jævla "oversett" når ingen inviterer meg på fest, må liksom ringe rundt for å prøve å finne noe.

Har 6-7 gode venner som jeg stoler 100% på, og endel "vanlige" venner. Men likevel føler jeg meg som en såkalt "Outsider", denne følelsen har som sagt blitt sterkere det siste året. Setter pris på de vennene jeg har, men jeg føler meg så elendig når jeg ikke får ett større sosialt nettverk, når de fleste rundt meg får det.

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon, og som har kommet seg opp fra "gjørma"? Noen råd om hvordan jeg kan få selvtilliten opp? Psykolog er ikke et alternativ i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette var meg før. nå er jeg ikke redd for å drite meg ut. bare ler av det selv.

spør de bestevennene dine om de ikke kan dra deg med på fester, gjorde jeg med en kompis, han fikk tok med med litt av hvert og jeg kommer meg fint til en nå, blir invitert av og til osv.

husk at jo mer stum du er , jo dummere opptrer du har jeg erfart.

er bedre å være med i samtalene en å stå og bare høre på . har du egne meninger eller spørsmål, spytt ut.

det fins haugevis av idioter der ute, som ikke klarer å holde kjeften igjen. men de sier jo negative ting til alle, svar bare gidd å bry deg/overse eller noe sånn hvis de kommenterer at det ikke er deg/ osv.

det er absolutt ingen som dømmer deg. trodde jeg og, før jeg fant ut at de ikke gjør det. var alltid redd for å feile/tabbe meg. nå prøver jeg mitt beste, og ler med dem som ler av meg.

"la dem le med deg, ikke av deg". vær med dem du tørr å si egne meninger og tulle med.

for eksempel bestevennene mine lever jeg som en apekatt, ikke fullt så gode venner litt småtull/ oppføre meg.

gode venner er det beste for å bygge om seltillit og selvfølesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...