erikstein Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg har lest litt på google om problemer som jeg har, men fant egentlig ikke noe spesielt som kan løse mitt problem. Har et SB Pci 128 lydkort. Dette kommer opp når jeg kjører "dmesg" es1371: version v0.30 time 13:34:08 May 2 2003 es1371: found chip, vendor id 0x1274 device id 0x5880 revision 0x04 es1371: found es1371 rev 4 at io 0xec80 irq 29 es1371: features: joystick 0x0 ac97_codec: AC97 Audio codec, id: EMC40(Unknown) Så i prinsippet så ser det jo ut som at kortet blir funnet og er installert. Men når jeg skal logge meg inn som "iceraven" i kde 3.1.1a så kommer følgende feilmeldinger når den prøver å starte sound server: Sound server informational message: Error while initializing the sound driver: device /dev/dsp can't be opened (Permission denied) The sound server will continue, using the null output device. ---------------------------------------------------------------- Sound server warning message: Can't set real-time scheduling priority. You need to run artswrapper as root or setuid root. This means that you will likely not be able to produce acceptable sound (i.e. without clicks and breaks). Jeg er ganske grønn på linux, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her. Har prøvd å skrive "adduser iceraven audio" det ble også gjort, men ingen forskjell iforhold til feilmeldinger... Noe ideer om hvor jeg må begynne å leite etter feil? Jeg har som sagt ikke peil En ting til, hvordan kan jeg få til scrollemus i debian? Det var veldig enkelt i Redhat 8 husker jeg, men finner det IKKE i Debian... Kan jo legge til at jeg har kompilert ny kernel, alt virker som det skal utenom lydkortet selvfølgelig Det kjøres som modul, jeg har lagt ved OSS driverene også, hvis noen har en av de som kan virke.. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 For lydproblemet, prøv følgende som root chmod 666 /dev/dsp som gir alle skrive/lese - rettigheter til den fila. Prøv igjen. Om du vil ha en litt tryggere måte å gjøre det på, eller bare er paranoid, gjør følgende: Lag en gruppe som heter audio, legg deg inn i audio-gruppa (editer /etc/group), forandre eier av /dev/dsp med "chown root.audio /dev/dsp", og forandre skrive/leserettigheter med "chmod 660 /dev/dsp". Ang musa, så tror jeg vi har vært borti det før. Prøv å søke på forumet. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 3. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2003 var jaggu F ikke mer som skulle til. Jajaja:) Fikk til musa også, men det er 1 problem som dukker opp hele tida. Denne kommer frem: Sound server warning message: Can't set real-time scheduling priority. You need to run artswrapper as root or setuid root. This means that you will likely not be able to produce acceptable sound (i.e. without clicks and breaks). Hva betyr det egentlig? Noe jeg må skru av eller no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå