rosin Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hei! Reaksjonsligning, tilsetning av kalsiumkarbonat i en innsjø CaCO3(s) + 2H+(aq) <--> Ca2+(aq) + CO2(g) + H2O(l) Regn ut hvor mye kalsiumkarbonat som må til for å heve pH-verdien i 1,00 dm^3 vann fra 4,60 til 5,60. Fasit: 1,13g. Dette har jeg tenkt så langt (tar utgangspunkt i den siste reaksjonsligningen, hvis den er korrekt?) Konsentrasjonen av hydrogen/oksoniumioner ved start = 10^-4,6 mol/L Konsentrasjonen av hydrogen/oksoniumioner etter tilsetning av kalsiumkarbonat = 10^-5,6 mol/L (10^-4,6 mol/L) * y = (10^-5,6 mol/L) y = 0,1 Altså en økning på 10% Forhold: 1 mol vann gir 2 mol hydrogenioner x = konsentrasjonen av kalsiumkarbonat (1/2 * 10^-4,6 mol/L)^3 / (x * (10^-4,6 mol/L)^2) så sitter jeg fast, jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenkte å finne konsentrasjonen av kalsiumkarbonat ved pH 4,6 for så å multiplisere med 10%, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne x. tusen takk på forhånd på hjelpen. Endret 13. mai 2009 av rosin Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Finn ut hvor mange mol H⁺ du må nøytralisere i løsningen for å endre pH-verdien slik det står. Fra reaksjonsligningen ser du da at du trenger halvparten så mange mol kalsiumkarbonat som H⁺, og så finner du antall gram til slutt ved å gå via molvekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå