oddgeira Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) hva bruker dere til papirkopiering? Første gangen brukte jeg pinsett, det funket greit, men da jeg skulle bade et glass-negativ datt noe av emulsjonen av. Hva anbefaler dere? EDIT: Endring i skrive feil Endret 13. mai 2009 av PhotobyOddgeir Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg har alltid pleid å bruke bare nevene i kjemikaliene på mørkerommet. Vasker man seg god og skyller innimellom, går det helt fint. Skal du bruke pinsetter, så sørg for følgende: - at de er av sorten du klemmer ned på når du skal holde noe fast. Motsatte type, som du klemmer på for å åpne, blir ofte for slapp i fjæren og dermed glipper taket oftere. - at de har gummi på tuppene, og at gummien sitter godt fast. - at de kan legges på kanten av karene uten å skli nedi. - at de ikke har hulrom hvor kjemikalier kan snike seg inni og forurense andre bad, og at de ikke er laget av et porøst materiale som absorberer kjemikalier. - at du bruker samme pinsett i samme bad hver gang. - at du vasker dem godt mellom hver gang du bruker dem. - at de ikke har skarpe kanter som kan lage skraper og striper i emulsjonen. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg har alltid pleid å bruke bare nevene i kjemikaliene på mørkerommet. Vasker man seg god og skyller innimellom, går det helt fint. Er ikke fiksen skadelig for hendene? Hvis det er slik du sier skal jeg prøve det neste gang. Oddgeir Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 går det ikke an å bruke noen pudderfrie engangshansker? eller blir det for mye styr? (tenker da både beskyttelse og unngå fettflekker etc Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg har begynt å bruke engangshansker når jeg fremkaller. Koster ikke mange kronene for 100 stk på apoteket. Jeg har hørt at det kan være en fordel å kjøpe latex-frie hansker, ettersom man kan utvikle latexallergi ved hyppig og langvarig bruk. Francis Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg har alltid pleid å bruke bare nevene i kjemikaliene på mørkerommet. Vasker man seg god og skyller innimellom, går det helt fint. Er ikke fiksen skadelig for hendene? Hvis det er slik du sier skal jeg prøve det neste gang. Oddgeir Bildene kan ligge en stund i fixen, slik at du kan ta dem ut og over i skyllingen puljevis. Da slipper du å vaske/skylle hendene så mange ganger, og det minsker risikoen for å forurense kjemikaliene. Men det er klart, alt med måte, og du bør som sagt vaske og skylle godt. Jeg opplevde forresten en gang at neglene på høyrehånden ble brune av alt mørkeromsarbeidet, da jeg var i innspurten av fotostudiene. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Er det sånne papirpinsetter som er beregnet for mørkerom? De har jo sånn "gummiting" der de kommer i kontakt med papiret. Bruker det selv og har aldri hatt noen problemer med at papiret tar skade. Men om arkene blir for store for eksempel, hjelper jeg bare til med fingrene. Har fingret mye nedi kjemien uten å ta skade av det. Bare å skylle hendene av og til. Edit: Misforsto trådstarter. Endret 14. mai 2009 av M.H Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg har alltid pleid å bruke bare nevene i kjemikaliene på mørkerommet. Vasker man seg god og skyller innimellom, går det helt fint. Er ikke fiksen skadelig for hendene? Hvis det er slik du sier skal jeg prøve det neste gang. Oddgeir Bildene kan ligge en stund i fixen, slik at du kan ta dem ut og over i skyllingen puljevis. Da slipper du å vaske/skylle hendene så mange ganger, og det minsker risikoen for å forurense kjemikaliene. Men det er klart, alt med måte, og du bør som sagt vaske og skylle godt. Jeg opplevde forresten en gang at neglene på høyrehånden ble brune av alt mørkeromsarbeidet, da jeg var i innspurten av fotostudiene. Men får du fremkaller på hendene og tar på et papir, starter jo fremkallingen før du har eksponert papiret. men det hender jeg legger dem i fiksen og lar dem ligge dær mens jeg jobber med andre kopier. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Men får du fremkaller på hendene og tar på et papir, starter jo fremkallingen før du har eksponert papiret. Ja, hvis fingrene dine er fuktige ja, men det bør de selvsagt ikek være når du håndterer tørt papir, eksponert eller ikke. Uansett er det lurt å la det være en hvit kant rundt bildet. Det gjør også monteringen i passepartout lettere. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har alltid pleid å bruke bare nevene i kjemikaliene på mørkerommet. Vasker man seg god og skyller innimellom, går det helt fint. Er ikke fiksen skadelig for hendene? Hvis det er slik du sier skal jeg prøve det neste gang. Oddgeir Både fix og spesielt fremkalleren er farlig å få på huden (hudkreft fremkallende). Jeg har alltid brukt klype i mørkerommet, og har aldri fått noe problemer med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå