Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Organisasjon nekter å fjerne meg fra deres database

Cyrus664

Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg inn i en veldedig organisasjon, men etter en periode ønsket jeg å melde meg ut. Jeg har sendt to e-mailer til dem og høflig bedt de om å slette alle mine opplysninger fra deres database og sende meg en bekreftelse på at dette er gjort. Jeg har ikke fått svar på noen av mailene.

Jeg får derfor stadig vekk giroer fra organisasjonen som jeg ikke ønsker.

Er det noen offentlig instans jeg kan kontakte, eller "true" med å kontakte dersom de ikke etterfølger mine ønsker?

Jeg jobber selv med personopplysninger og databaser, så jeg kjenner litt til Personopplysningsloven og hva privatfolk har krav på, så jeg føler dette er ganske viktig. Føler nesten at de har misbrukt sin rett her.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får denne organisasjonen noen støtte fra staten eller noen per medlem? Sånne organisasjoner kan være vanskelig å bli slettet fra, men å la være å slette folk som melder seg ut eller føre opp folk som bare har spurt om informasjon er medlemsjuks. Ansvarlige for dette i AUF og mange andre organisasjoner har blitt dømt til opptil 90 dagers ubetinget fengsel for dette.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset konungr!

Svinks: Jeg vet ikke om de får støtte fra staten, men de får støtte fra medlemmer, og engangsdonasjoner.

Jeg forsøker med en mail til hvor jeg refererer til Datatilsynet. Får håpe det hjelper.

Lenke til kommentar

Det er mulig du også kan referere til første ledd i §28 i personopplysningsloven.

§ 28. Forbud mot å lagre unødvendige personopplysninger

Den behandlingsansvarlige skal ikke lagre personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen. Hvis ikke personopplysningene deretter skal oppbevares i henhold til arkivloven eller annen lovgivning, skal de slettes.

Spesielt for medlemsregistre gjelder § 7-15 i personopplysningsforskriften der siste ledd sier:

Personopplysningene kan bare behandles som et nødvendig ledd i administrasjon av foreningens virksomhet.

(Merk forskjellen på forskriften og loven, dersom du skal henvise ikke bare til datatilsynets uttalelser, men til konkrete paragrafer.)

Lenke til kommentar

Det finnes veldig mange veldedige organisasjoner som operer på måter som i andre bransjer er helt uakseptabelt. Blir litt slik at man frastår fra å gi ene og alene fordi man ikke vil havne i databasen deres og dermed bli oppringt og få søppelpost med jevne mellomrom.

Når man blir dritt lei og ber dem ryke og reise og dermed slette deg fra lista deres så må man fort mase for at de skal gjøre dette.

Rett og slett skikkelig bedritent opplegg mange av de faktisk mer etablerte veldedighetsorganisasjonene driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...