Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pliktig til å betale husleie når jeg ikke har bodd der?

Dankor

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål ang. om jeg er pliktig i å betale for noe jeg ikke har skrevet under på.

For ca et halv år siden var planen min å flytte sammen med to kompiser og jeg flyttet opp noen småting i den nye leiligheten. Men så viste det seg at jeg ikke hadde råd til dette og ga de beskjed om det. Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt eller gått med på noen som helst muntlig avtale med noen..

Det gikk noen måneder og plutselig får jeg et brev i posten fra Tysvær inkasso, der de jeg planla å bo med krevde husleie for et halvt år. Jeg har ikke engang sovet i leiligheten og aldri tilbringt noe særlig tid i den.

Har de rett i å kreve penger fra meg?

Leiligheten er leid ut av Notar Utleie men er eid av en mann som bor i samme huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt eller gått med på noen som helst muntlig avtale med noen..

Da trenger du ikke bekymre deg for noe som helst.

Skjønner ikke hvorfor de plutselig krever husleie fra deg når du ikke en gang bor der eller har skrevet under på noe.

Lenke til kommentar

Kort fortalt så er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Og siden du begynte å flytte noen småting opp i huset/leiligheten så har det tydeligvis foreligget en eller annen form for avtale?

Men som krikkert sier, bestrid kravet. Da må inkassoselskapet få kreditor til å legge frem dokumentasjon på kravet. Og dersom de ikke kan komme med dokumentasjon så vil saken avsluttes.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Hei, jeg har noen spørsmål ang. om jeg er pliktig i å betale for noe jeg ikke har skrevet under på.

For ca et halv år siden var planen min å flytte sammen med to kompiser og jeg flyttet opp noen småting i den nye leiligheten. Men så viste det seg at jeg ikke hadde råd til dette og ga de beskjed om det. Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt eller gått med på noen som helst muntlig avtale med noen..

Det gikk noen måneder og plutselig får jeg et brev i posten fra Tysvær inkasso, der de jeg planla å bo med krevde husleie for et halvt år. Jeg har ikke engang sovet i leiligheten og aldri tilbringt noe særlig tid i den.

Har de rett i å kreve penger fra meg?

Leiligheten er leid ut av Notar Utleie men er eid av en mann som bor i samme huset.

Så dine to kompiser avkrever deg leie for et halvt år? Og de har ikke bedt deg om å betale, men i stedet gått rett til et inkassoselskap..?

Hvis de avkrever deg leie, antar jeg at de (eller en av dem) er ansvarlige for hele leien, dvs. at de ikke har inngått hver sin leieavtale med huseier.

I så fall: Ingen har snakket med hverandre? Ditt tiltenkte rom har stått ledig hele tiden, de har betalt, og antatt at du skal betale senere?

Dette lyder for utrolig.

Lenke til kommentar
Kort fortalt så er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Og siden du begynte å flytte noen småting opp i huset/leiligheten så har det tydeligvis foreligget en eller annen form for avtale?

Jeg er litt skeptisk til å tillegge adferd så mye vekt her, særlig når han innen kort tid (?) informerte om at han ikke hadde råd og måtte backe ut.

For det tilfelle at dette allikevel skulle være bindende, må hans meddelelse om at han ikke hadde råd ses på som en oppsigelse av avtalen; og oppsigelsestid er tre måneder, ikke et halvt år.

Lenke til kommentar

Det skal eg være enig i. Dersom de har et reelt krav mot trådstarter så snakker vi om at kravet kun kan bestå av reelle måneder, dvs oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden kan for øvrig også være på en måned gitt at kriteriene for det er oppfylt(i forhold til husleieloven).

Og når det gjelder adferd så er eg på tynn grunn. Om det at trådstarter flytter noen ting opp i et så kort tidsrom skal anses som avtaleinngåelse skal eg ikke uttale meg om. Men eg mener det at trådstarter faktisk flyttet ting opp forteller meg at det må ha foreligget en eller annen form for muntlig avtale i forkant. Når man vurderer å flytte inn et sted så begynner man ikke å flytte inn før man har en avtale. Muntlig eller skriftlig. Unntak forekommer naturligvis men eg synes det virker litt merkelig.

På en annen side, før en sak skal kunne sendes til inkasso så skal det i det minste sendes ut en faktura og et inkassovarsel. Det at Tysvær Inkasso tar på seg oppdraget uten at kreditor kan vise til å ha gjort dette eller til en skriftlig avtale sier også litt om seriøsiteten til inkassoselskapet. Dette strider om ikke annet mot god inkassoskikk, og det har de ikke lov til.

Lenke til kommentar

Det skal eg være enig i. Dersom de har et reelt krav mot trådstarter så snakker vi om at kravet kun kan bestå av reelle måneder, dvs oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden kan for øvrig også være på en måned gitt at kriteriene for det er oppfylt(i forhold til husleieloven).

Vilkåret er, hvis jeg ikke husker helt feil, at man har adgang til en annens bolig; her kan man jo argumentere med at han har adgang til kompisenes bolig, selv om det er svært sleipt og antageligvis ikke juridisk holdbart. ;)

Og når det gjelder adferd så er eg på tynn grunn. Om det at trådstarter flytter noen ting opp i et så kort tidsrom skal anses som avtaleinngåelse skal eg ikke uttale meg om. Men eg mener det at trådstarter faktisk flyttet ting opp forteller meg at det må ha foreligget en eller annen form for muntlig avtale i forkant. Når man vurderer å flytte inn et sted så begynner man ikke å flytte inn før man har en avtale. Muntlig eller skriftlig. Unntak forekommer naturligvis men eg synes det virker litt merkelig.

Joda, men når man skal vurdere om det foreligger en bindende avtale må man, i mangel av konkrete holdepunkter, se på om partene har oppnådd enighet på vesentlige punkter. Betaling og betalingsevne vil jeg, i husleie-/kollektivforhold, se på som et slikt vesentlig punkt. At han flyttet noen greier inn er et moment som teller for at det foreligger en avtale, men jeg vil ikke se på det som en garanti for at det finnes noe.

Avslutningsvis kan vi jo konkludere med at vi vet for lite om opptakten til denne situasjonen?

Lenke til kommentar
På en annen side, før en sak skal kunne sendes til inkasso så skal det i det minste sendes ut en faktura og et inkassovarsel. Det at Tysvær Inkasso tar på seg oppdraget uten at kreditor kan vise til å ha gjort dette eller til en skriftlig avtale sier også litt om seriøsiteten til inkassoselskapet. Dette strider om ikke annet mot god inkassoskikk, og det har de ikke lov til.

Det han har fått nå er vel en faktura, selv om de som krever ham velger å bruke et firma som også driver med inkasso til å sende ut denne fakturaen?

Jeg har både fra kraftselskaper og internettleverandører fått regninger fra "inkassoselskaper". Det kan virke litt skremmende å se "intrum justitia" som brevhode, men dersom det ikke nevnes at kravet er sendt til inkasso men går klart fram av teksten at det er en vanlig faktura der den man er kunde hos har satt bort regningsutsendelsen til et profesjonelt penge-firma, er det lov da? Er det brudd på god skikk for regningssutstedelse og inkasso?

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til å tillegge adferd så mye vekt her, særlig når han innen kort tid (?) informerte om at han ikke hadde råd og måtte backe ut.

Vil ikke det kunne avhenge litt av hvilke "småting" vi snakker om og hvorvidt de fortsatt står i leiligheten?

Lenke til kommentar

Dette med at jeg "flyttet noen ting opp der" var først og fremst pga jeg ikke hadde noe sted å legge alle tingene mine fra tidligere leilighet. Og mtp at rommet jeg "kanskje" skulle bo i var gjesterom for andre besøkende så bør regnet jeg med at de skjønte at jeg ikke skulle bo der. Hele husleien var på 8000,- for tre rom 2x25 kvadratmeters rom og ett på ca 8kvm.

De mente jeg skulle betale 2500,- for 8kvm mens de betalte 2750,- for 25kvm, vet ikke om det har noe å si?

Jeg fikk et par sms'er av de hvor de krevde husleiepenger og jeg svarte at jeg ikke bodde der.

Etter ca 4 mnd uten kontakt med dem så fikk jeg en faktura som var laget på WORD med 5x2500,- altså 5 mnd med husleie. Og bare en uke etter kom brevet fra Tysvær Inkasso. Jeg ble ganske sint og ringte til Tysvær hvor jeg forklarte situasjonen. De beklaget og sa de skulle kontakte kreditoren. Så fikk jeg en tlf tilbake i dag hvor hun saksbehandleren sa "Vi møtes i forliksråd!"

Hva gjør jeg?

Takk for alle svar, de er høyest prissatt!

PS: Bør jeg få ut de siste tingene mine så fort som mulig? (noen dvd'er og klær jeg ikke bruker!)

Endret av Dankor
Lenke til kommentar

Da får du møte i forliksrådet. legge fram dokumenter på at du ikke har bodd der. evt husleie innbetalinger fra den plassen du bodde i ettertid er veldig viktig. Møt forbredt , ta med alt av info og viktige papirer. Det verste du kan gjøre er å møte totalt uforbredt , da kan de vri og vende saken mot deg ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Da får du møte i forliksrådet. legge fram dokumenter på at du ikke har bodd der. evt husleie innbetalinger fra den plassen du bodde i ettertid er veldig viktig. Møt forbredt , ta med alt av info og viktige papirer. Det verste du kan gjøre er å møte totalt uforbredt , da kan de vri og vende saken mot deg ganske kjapt.

Jeg bor nå hos kjæresten min "gratis" men min folkeregistrerte adresse er hjemme hos min mor, det er der jeg får posten min og der jeg har tingene mine.. kan det hjelpe?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men det er lurt av ham å legge frem dokumentasjon på at han ikke har bodd der, selv om han ikke trenger det.

Påpek også at du ikke anerkjenner inkassokravet fordi det er sendt i strid med inkassoloven (inkl). For det første skal du ha minst 14 dagers betalingsfrist på fakturaen før de du bodde med kan sende den til inkasso (inkl § 9). Du skal også ha advarsel om at kravet vil bli sendt til inkasso.

Når kravet er sendt til inkasso skal du ha en skriftlig faktura fra inkassoselskapet der du får 14 dagers varsel til å betale eller protestere på kravet (inkl § 10).

Kontakt også inkassoselskapet og informer dem om at du mener de har brutt god inkassoskikk ved å ikke overholde nevnte frister og at du vurderer å klage til Inkassoklagenemnda.

Lenke til kommentar
Dette med at jeg "flyttet noen ting opp der" var først og fremst pga jeg ikke hadde noe sted å legge alle tingene mine fra tidligere leilighet. Og mtp at rommet jeg "kanskje" skulle bo i var gjesterom for andre besøkende så bør regnet jeg med at de skjønte at jeg ikke skulle bo der. Hele husleien var på 8000,- for tre rom 2x25 kvadratmeters rom og ett på ca 8kvm.

De mente jeg skulle betale 2500,- for 8kvm mens de betalte 2750,- for 25kvm, vet ikke om det har noe å si?

Dersom det ikke er avtalt pris så kan de ikke nå komme med en sum og kreve at du betaler denne. Men det var og veldig dumt av deg å inngå "avtalen" uten å avtale noe så vesentlig som pris.

Jeg fikk et par sms'er av de hvor de krevde husleiepenger og jeg svarte at jeg ikke bodde der.

Etter ca 4 mnd uten kontakt med dem så fikk jeg en faktura som var laget på WORD med 5x2500,- altså 5 mnd med husleie. Og bare en uke etter kom brevet fra Tysvær Inkasso. Jeg ble ganske sint og ringte til Tysvær hvor jeg forklarte situasjonen. De beklaget og sa de skulle kontakte kreditoren. Så fikk jeg en tlf tilbake i dag hvor hun saksbehandleren sa "Vi møtes i forliksråd!"

Eg var kanskje litt kjapt ute og kalle det for dårlig inkassoskikk tidligere men dersom dette er tilfelle så mener eg det er uten tvil dårlig inkassoskikk og dette kan du klage på.

Men uansett, slik eg forstår det så har du fått en del meldinger på SMS angående betaling. Dette så vidt eg vet ikke brukes som fakturagrunnlag. Du har så fått tilsendt en faktura(det gjør ingenting om den er laget i Word, så lenge den oppfyller kravene til en faktura). Deretter fikk du en inkasso? Siden saksbehandleren truer med forliksrådet så må det være en inkasso du har fått og ikke en betalingsoppfordring(inkassovarsel). I tillegg har ikke kreditor sendt ut purring(evnt purring kombinert med inkassovarsel eller kun inkassovarsel). Dette er de pålagt å gjøre før de sender saken til inkasso. Dersom kreditor ikke kan vise til at dette er gjort så er det et brudd på god inkassoskikk for inkassoselskapet å prøve å kreve inn kravet.

PS: Bør jeg få ut de siste tingene mine så fort som mulig? (noen dvd'er og klær jeg ikke bruker!)

Dette var litt av et spørsmål. Selvfølgelig skal du det! Du kan jo ikke okkupere et utleierom og så hevde at du ikke bor der for å unngå å betale leie.

Lenke til kommentar

Jeg bor nå hos kjæresten min "gratis" men min folkeregistrerte adresse er hjemme hos min mor, det er der jeg får posten min og der jeg har tingene mine.. kan det hjelpe?

Få tjejen til å mekke en skriftlig erklæring til deg om at du har bodd hos henne fra og med dato X og gjør det fortsatt. Bevismessig vil det ikke veie så veldig mye, men "everything adds up". Bostedsattest fra Folkeregisteret kan være greit å ha i bakhånd, men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...