larsingedude Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Har muslimer andre religiøse symboler enn halvmånen? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Nei, muslimer skal egentlig ikke bruke hellige symboler. Halvmånen var opprinnelig et kongelig symbol for Sassanid-dynastiet. Har strengt tatt ingen ting å gjøre med Islam. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Tja, tror Allah har et eget symbol. Ganske vanlig å se. Selv om et bare er Allah skrevet på arabisk. Bare søk "Allah" på google-imagesearch. S, Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Nei, muslimer skal egentlig ikke bruke hellige symboler. Halvmånen var opprinnelig et kongelig symbol for Sassanid-dynastiet. Har strengt tatt ingen ting å gjøre med Islam. F.eks dagens tyrkiske flagg er en nesten identisk kopi av flagget til byen Byzantium (før navnet skiftet). Som er tidligere enn Sassanid. Men for all del. Måne og solsymboler har blitt brukt og blir brukt av alle omtrent. Som du nevner så hadde perserne dette, og den hellenistiske sfære. I tillegg vet jeg at deler av gamle Kina brukte det i tillegg til mongolerne. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 De er ikke symboler i ordets forstand, men kalligrafiske ord skrevet på arabisk blir ofte brukt i stedet for tegnede symboler. Månesigden er et universalt symbol for muslimer flest, mens det forekommer lokale varianter av symbolikk som tidligere har tilhørt området der en annen religion ble praktisert. I tillegg er Alis sverd et symbol for Shiamuslimer, som i stort format henger på vegger i hjem, eller bæres rundt halsen i smykkeformat. Bilder av Ka'ba'en og diverse kjente moskeer blir også brukt som billedlig symbolikk, men har ikke nødvendigvis en dypere mening enn det de fremstiller. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Hei, noen som vet om flere muslimske symboler enn de som er listet her? mvh Lars Inge Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Islamske tekster skrevet på arabisk "løkkeskrift" Lenke til kommentar
MVR Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Når man prater om halvmånen så må man jo ta med stjernen og, de er nesten ett. Halvmånen og stjernen er det mest brukte symbolet for ismal. Halvmånen er et gammelt maktsymbol i Midtøsten, og de muslimske tyrkerne tok det i bruk på 1300-tallet. Månen har betydning fordi den religiøse kalenderen føler måneåret. Stjernen er et religiøst symbol på det gudommelige i både jødedomen, kristendommen og islam. Det er ikke det tyrkiske flagget som blir brukt som symbol, men det er selve symbolet som er på flagget. Symbolet på flagget er symbolet for islam. Det blir det norske flagget blir heller ikke brukt som et symbol på kristendommen, det er motsatt. Korset er selve symbolet, ikke flagget. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Men finnes det andre muslimske symboler enn de nevnt i tråden? Finnes det en nettside hvor man kan se en "liste" over muslimske symboler? Lars Inge Lenke til kommentar
krydder93 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Tja, tror Allah har et eget symbol. Ganske vanlig å se. Selv om et bare er Allah skrevet på arabisk. Bare søk "Allah" på google-imagesearch. S, symbolet for Allah er gud skrevet på arabisk veldig pen arabisk da... som Erman sa. Det er forbud mot bilder og... ''symboler'' moskér er bare dekorert med farger og skrift når jeg tenker meg om tror jeg det er noe med fargen grønt som symboliserer islam...(?) eller noe sånt Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 symbolet for Allah er gud skrevet på arabisk veldig pen arabisk da... som Erman sa. Det er forbud mot bilder og... ''symboler'' moskér er bare dekorert med farger og skrift når jeg tenker meg om tror jeg det er noe med fargen grønt som symboliserer islam...(?) eller noe sånt Du har jo sverdet, f.eks slik det er i det Saudi-arabiske flagget. Ellers har "billedforbudet" gjort at kalligrafi har fått en sterk posisjon innen den islamske sfære. Angående farger så har du svart, hvit, grønn og rød som er farger som er brukt i de fleste flagg av islamsk karakter. Grunnene til det husker jeg ikke på stående fot. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Som vanlig gir wikipedia svar: Green is considered the traditional color of Islam, likewise because of its association with nature. There are several reasons for this. First, Muhammad is reliably quoted in a hadith as saying that “water, greenery, and a beautiful face” were three universally good things.[63] In the Qur'an, sura Al-Insan, believers in God in Paradise wear fine green silk.[3][64] Also, Al-Khidr (“The Green One”), is a Qur’anic figure who met and traveled with Moses.[65] Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hehe, jeg tror du har fått mer enn nok svar her =) Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Hehe, jeg tror du har fått mer enn nok svar her =) Ja, nå er jeg ferdig, gikk bra. TAKKER folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå