Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre med større Dekkprofil enn hva som er tillatt for bilen. Bøter eller prikker?

Anbefalte innlegg

Jeg ante ikke at STRO brukte effektiv rulleomkrets i stedet for matematisk rulleomkrets, og trekker derfor tilbake tull-og-svada-kommentaren.

Men som sagt burde det gå helt greit å regne med kun hjuldiameter i de aller fleste tilfeller, for det skal noe til at man trenger de siste tiendels prosentene mot grenseverdiene. Og bruker man en ferdig dekkalkulator er det lurt å bruke den samme kalkulatoren i alle sammenligninger.

Jeg har forøvrig laget min helt egen dekkalkulator, som et regneark i MS Excel. Fordelen med den er at jeg der kan sammenligne flere ulike dimensjoner samtidig, under hverandre. Det ligger til gratis nedlasting på http://selode.home.online.no/hjelp/dekkalkulator.xls

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående eventuell straff, så blir det vel kun mangellapp fra politi og biltilsyn, og bilen må vises med riktig dim (AKA sette på piggfrie vinterdekk og vise den frem)

Crea her på forumet ble jo fratatt lappen pga feil dekkdim, men kom dessverre ut for en onkel som hadde en alt for "blå" dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...