Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre med større Dekkprofil enn hva som er tillatt for bilen. Bøter eller prikker?


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner reglene for juridiske konsekvenser ved å kjøre med for stor dekkdimensjon på bilen?

 

Altså. hvis feks bilen er godkjent for MAX 225/55/18 Dekk.

 

Og man hiver på 225/50/20. Dersom man mot alle odds skulle bli tatt for å kjøre med feil dekkdimensjon

(har fortsatt til gode å bli sjekket for noe sånn ved tekn. kontroll...) Får man bøter, prikker eller liknende?

 

 

Litt fristet til å gå opp et hakk. Hadde vært fint med den ekstra bakkeklaringen :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå svarer jeg ikke direkte på spørsmålet ditt om juridiske konsekvenser, men vil gjerne kommentere at du må gå ut i fra original dimensjon for å finne ut om det er tillatt eller ikke.

 

Fra 225/55/18 til 225/50/20 endrer ikke rulleomkretsen seg mer enn 4,01%, så dersom 225/55/18 hadde vært ORIGINAL dimensjon hadde det vært tillatt.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg vet det ikke er tillatt. Det har jeg iallefall fått beskjed om av merke verksted.

Men det er 225/55/18 som er standard felgdimensjon...

 

Så hvem tar feil her?

 

Er det andre ting enn bare omkrets som spiller inn kanskje?

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Sa verkstedet noe om hvorfor det ikke er tillatt da? Er som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, at rulleomkretsen ikke endrer seg mer enn +4%, noe som tilsier at det skulle være tillatt. Om det er andre regler som trår inn vet jeg ikke, men aldri hørt om noe annet.

 

Selvfølgelig kan heller ikke hjulet subbe i innerskjermene, diverse understellsdeler og bremser etc.

Lenke til kommentar
Vel. Jeg vet det ikke er tillatt. Det har jeg iallefall fått beskjed om av merke verksted.

Men det er 225/55/18 som er standard felgdimensjon...

 

Så hvem tar feil her?

 

Er det andre ting enn bare omkrets som spiller inn kanskje?

 

Omkrets må ikke forandres mer enn +/-5% fra original. Sporvidde, altså innpress på felgen, må ikke forandres med mer enn 7,5mm på hver side. Dekk må ikke stikke utenfor skjermer, eller komme i kontakt med karosseri/hjuloppheng ved maks fjæring/sving.

Lenke til kommentar
Altså. hvis feks bilen er godkjent for MAX 225/55/18 Dekk.

Maksdimensjon, eller originaldimensjon?

I og med at du skriver "max" tolker jeg det slik at dette ikke er originaldimensjonen.

Originaldimensjonen er den som er oppgitt i vognkortet, som ikke nødvendigvis er hva som står på bilen nå.

 

I forhold til originaldimensjonen kan rulleomkretsen på hjulene endres med maks 5% opp eller ned i følge reglene, altså fra 95% til 105%. I forhold til det du skriver tolker jeg det derfor sånn at original rulleomrets er 211,5 cm, maks er 222 cm og minimum er 201 cm.

 

De hjula du vurderer har en rulleomkrets på 231 cm, noe som er 9,2% større rulleomkrets enn originalt.

 

Blir du fersket i teknisk kontroll kan du få kjøreforbud inntil du har skaffet og montert lovlige hjul.

 

Men det er også en annen side av saken som kan gi deg bot. Med større hjul enn tillatt så risikerer du at speedometeret viser for lav hastighet. Det vil altså si at hvis du holder deg til 80 km/t i følge speedometeret i en 80-sone, så kan reell hastighet være f.eks 4% høyere, noe som kan bety ei fartsbot. Er du en av disse som holder "fartsgrensa pluss moms", så kan de ekstra prosentene være forskjellen mellom klekkelig bot og førerkortbeslag.

 

Hvis du kunne fått tak i 225/40-20, så har de en rulleomkrets på 217 cm, altså innenfor grensa. Hvis det du egentlig vil ha bare er større felger.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Noen som kjenner reglene for juridiske konsekvenser ved å kjøre med for stor dekkdimensjon på bilen?

 

Som andre har vært inne på bør du være mer presis med ordbruken. "Dekkprofil" (som brukt i headingen" sier noe om høyden på dekksiden i prosent av bredden på dekket. Denne sier således ingenting om hjulets diameter.

 

Dekkets dimensjon i tommer sier noe om innvendig diameter på dekket (skal være samme som felgens utvendige diameter) og sier heller ikke noe om hjulets størrelse da man men ulik dekkhøyde kan få forskjellig størrelse på hjulet.

 

Regner med at du har full kontroll på dette i praksis men det er viktig med ordbruken så det ikke oppstår misforståelser.

Lenke til kommentar

Siterer en fra biltilsynet jeg har mailet litt med:

 

Wilson Tom to me

show details Jan 19 Reply

 

 

 

Hallo

 

5 % regelen gjelder, men det betyr ikke at "alt" innenfor 5 % passer. Se punkt c i forskriften

 

§ 13.

 

6. Bytte av dekk/ felg

 

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/ felg produsert før 1. januar 2010.

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/ eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

 

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

 

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/ eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/ eller maksimale fjæringsbevegelser.

 

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

 

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

 

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/ t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/ t.

 

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

 

g) Det må ikke brukes mellomlegg/ plate/ « spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

 

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

 

 

 

 

 

ا 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

åØ

7. Krav om dokumentasjon

 

For kjøretøy som repareres/ ombygges/ oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/ eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ ombyggingen/ oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

 

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Lenke til kommentar

Vel. Jaggu mer komplisert enn jeg trodde dett :)

 

Dette kom litt skjeivt ut.

Men slik går det når man ikke gidder å finne frem alle fakta med en gang :p

Mitt første max eksempel var et tenkt tilfelle da jeg ikke visste hva som står i vognkortet på bilen min.

 

 

Som jeg nevner litt senere, så er det faktisk 225/55/18 som er standard dekkdimensjon.

 

 

Men her er alle fakta, hentet fra vognkortet :

 

Orginalt er det : 225/55R18 Standard Dekkdimensjon

 

18X7,0JJ Standard Felg Dimensjon

 

38 mm Min Inpress

 

1540mm Maks Sporvidde

 

 

Ellers : Min LI= 93 og min Hastighetsklasse = T

 

 

 

Kan jeg bruke disse felgene i det hele tatt? :

9,5x20 tommers version.

Regner med nei, siden det org er 7,0 ikke 9,5. Det blir etter hva jeg har skjønt for mye bredde?

 

Hva er evt maks felgsørrelse jeg kan ha på bilen, og samtidig beholde min 50 profil på dekkene lovlig. ?

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Som jeg nevner litt senere, så er det faktisk 225/55/18 som er standard dekkdimensjon.

Rulleomtrets på disse er 222 cm. Pluss 5% er 233 og minus 5% er 211, dette er altså grensene for rulleomrets.

 

Originalfelgene er altså 7 tommer brede og de 20-tommerne du vil ha på er 9,5 tommer brede. Hvis innpresset på nyfelgene er også 38 mm (evt. innenfor pluss minus 7 mm, altså et innpress fra 31 til 45 mm), så kan du lovlig bruke disse forutsatt at de ikke tar borti fjærer, fjærbein, bremseslanger eller styrestag (også ved fulle rattutslag og fulle fjærbevegelser), og forutsatt at dekkets slitebane ikke stikker utenfor ytterste skjermkant og at dekket ikke skrubber i skjermkantene ved styring eller fjæringsbevegelser. Det er altså mange faktorer som må stemme.

 

Men du må enten gå ned ytterligere i profil eller gå ned på dekkbredde (og breie felger og smale dekk er ingen gunstig kombinasjon). Jeg ville økt dekkbredden og heller valgt en lavere dekkprofil. Profiltallet er dekkhøyden (målt fra anleggflaten mot felgen) i prosent i forhold til dekkbredden (i mm).

 

F.eks har 245/40-20 en rulleomkrets på 222 cm (eksakt det samme som originalt), 255/40-20 gir 224, 265/35-20 gir 219 cm og så videre.

 

Uansett ville jeg konferert med et anerkjent felg- og dekkverksted, de vet hvilke dekkdimensjoner som er kurrante og de ser også raskt om hjulene holder seg innenfor de lovlige grensene.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Litt av dilemmaet er også at jeg kjører en del på skogsveier ol.

 

Og erfaringsmessig så er felger og dekk fort forbruksvare under slike forhold.

 

Men jeg vil ikke gjør det til et enda større problem.

Og alle millimetere med gummi mellom felg og bakken hjelper.

 

Orginalt er det 55 dekk, og jeg hadde ikke lyst til å gå noe særlig under 50.

Føler jeg trenger den lille mengden gummi mellom felg og underlag.

 

Kommer nok til å gå litt utover hva som er tillatt :p

 

Men noen småproblemer vil det jo være likevel.

 

tidligere nevnte misvisning på farten er ikke noe problem slik jeg ser det.

 

Det kan jeg måle, og justere farten etter. På samme viset som jeg nå vet at den viser ca 6 km feil ved 90.

 

Det største problemet er vel misvisningen på kilometeren på bilen.

Enten man nå av ymse grunner skulle velge å gå for langt den ene eller andre veien på dekkdimensjonen. Så vil det gi utslag i misvisning på kilometer telleren også.

Men det problemet er vel størst når den viser for mye.

Noe som senker verdi på bilen osv.

 

Men det kan forhåpentligvis forhandler justere :)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Med for store hjul så vil km-telleren vise for lite antall km, noe som er gunstig både for forsikringspremien din og bruktbilverdien. Å justere opp km-telleren ved salg for å kompensere for for store hjul er i hvert fall en type ærlighet jeg ikke har hørt om før.

 

Men la oss regne litt mer på tallene dine:

 

7 tommer er 178 mm, 9,5 tommer er 241 mm, og denne felgbredden er målt nede på dekkets anleggsflate mot felgen. Hvis man monterer 225-dekk på 9,5-tommers felgbredde, så er altså felgen vesentlig bredere enn dekket. Sånt ser rart ut, enkelte ungdommer kaller det "strekk", noe som innebærer at dekksidene nærmest er vrengt utover for å få dekket på plass. Et sånt "vrengt" dekk gir betydelig mindre kjørekomfort, og det gir også større belastninger på dekksidene, noe som øker faren for varmgang i dekkene og punktering.

 

Dekkprofiltallet er som sagt tidligere i tråden oppgitt i prosent av dekkbredden. 50% dekkhøyde av 225 mm dekkbredde er 113 mm (112,5 der 5-tallet er avrundet oppover). Det er altså 11,3 cm fra felgens anleggsflate til dekkets slitebane på orginalhjulene, minus ca 1 cm felgkant for å holde dekket på plass sideveis, minus dekkets sammenpressing mot veibanen og minus eventuell slitasje av slitebanen. Alt i alt er det altså ca 9 cm fra felgkanten ned til veibanen med originaldimensjonen 225/50-18.

 

225 mm gir en dekkbredde som er 16 mm smalere enn felgbredden 9,5 tommer. 245 mm dekkbredde gir et dekk som kun er 4 mm bredere enn 9,5 tommers felgbredde, og denne felgbredden er som sagt målt nede på dekkets anleggsflate mot felgen, hvilket betyr at selv ved 245 mm dekkbredde så stikker felgkantene lengre ut sideveis enn dekket. Du bør derfor opp i minst 265 mm dekkbredde for å få gummien til å stikke omtrent like langt ut som felgkantene.

 

50% av 265 mm er 133 mm, dette dekket gir altså 1 cm ekstra gummi utenfor felgkantene. Hvis du synes det er nok dekkhøyde fra felgen på veien på originaldekkene er det altså mulig å gå ned i profil med 265 mm dekkbredde.

 

45% av 265 mm er 119 mm, det betyr altså fortsatt 6 mm mer gummi fra felgkanten og ned til bakken enn med originalhjulene, og rulleomkretsen for et 265/45-20-dekk er 235 cm, altså over grensa på 233 cm (235 cm er 5,8% større rulleomkrets enn originalhjulenes 222 cm).

 

40% av 265 mm er 106 mm, kun 7 mm mindre dekkhøyde enn originalhjulene. Rulleomkretsen med et 265/40-20-dekk er 227 cm, noe som gir bare 2,2% større rulleomkrets enn originalhjulenes 222 cm.

 

Ut fra dine kriterier ser det derfor ut som 265/40-20 er et fornuftig valg, dette gir kun 6 mm mindre gummi fra felgkanten og ned til veibanen, og rulleomkretsen er bare 2,2% større enn original rulleomkrets.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Takker for Meget godt og utfyllende svar SeaLion.

 

Får ta en vurdering. Og se om jeg vil ha "drømmefelgene" for enhver pris.

 

265 dekk begynner å bli veldig breit. Og ser for meg ganske mye sporing ved asfalt kjøring.

 

 

Felgene jeg har fått så sansen for er :

 

http://www.bilprodukter.no/html-sider/bildesider/ant06.html

 

Tror det vil se bra ut. Selv om det sikkert hadde vært enda bedre om bilen var sort.

 

Har ikke lykkes i å finne en felg kalkulator som lar meg se de felgene på bilen min.

(Stone grey Mitsubishi Outlander)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heisann,

 

Når det er snakk om relativt ekstreme endringer i felgstr., ville jeg prøvd å finne en dekkforhandler som har skikkelig peiling, eller evt noen som har gjort den samme endringen som du antyder, på den samme bilen.

 

Generelt vil jeg anbefale å ta en titt på www.dekkdimensjoner.no.

 

Her finner dere en del info om dekk og felg og en dekk kalkulator for omregning av dekkdimensjoner.

 

Generelt kan rulleomkrets endres med +/- 5% og sporvidde kan endres med +/- 15mm noe som tilsvarer en endring på +/- 7,5 mm i innpresset på hver side. Endres innpresset mer, kan spacere være et alternativ for å opprettholde korrekt sporvidde.

 

Henviser forøvrig til kjøretøyforskriften (http://www.dekkdimensjoner.no/?p=forskr) og STRO boken for 100% korrekt informasjon om rulleomkretser. Beregninger der man ganger diameter med 3,14 (pee), er ikke 100% korrekte, men fungerer i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Beregninger der man ganger diameter med 3,14 (pi), er ikke 100% korrekte, men fungerer i de aller fleste tilfeller.

Tull og svada, så lenge man bruker den samme pi-verdien i alle utregninger blir resultatet alltid 100% pålitelig. For man er egentlig ikke interessert i lengden av rulleomkretsen med tusendels mm nøyaktighet, men kun i hvor mye rulleomkretsen endrer seg i prosent ved bytte av felg og dekk.

 

Faktisk kan man hoppe over hele pi-utregningen og kun konsentrere seg om hjuldiameteren, i og med at faktoren pi alltid er den samme uansett. 4,9% endring av hjuldiameteren betyr 4,9% endring av rulleomkretsen, 3,2% endring på diameteren gir 3,2% endring av rulleomkretsen. Alltid, uansett hvilken verdi man eventuelt bruker for pi. Regner man ut at hjuldiameteren er endret under 5% fra originalhjulene, så er man altså innenfor også når det gjelder rulleomkretsen, garantert. Selv om man bruker 3, 4 eller 5 som pi-verdi så vil det stemme, i og med at det kun er endringsforholdet man er interessert i.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Magnusalex:

Jeg står selv bak dekkdimensjoner, og ble nok litt ivrig i postingen min.

 

SeaLion

Du har kunnskap om dekkdimensjoner, det er tydelig, og jeg gir deg helt rett i at pi ikke har noen betydning for avviket. Alle dekk kalkulatorene jeg har vært borti bruker en standard formel og standard pi verdi for å regne ut omkrets som de også kaller rulleomkrets. Det gjør jeg også. Men iht til STRO boken, som kjøretøyforskriften henviser til, stemmer ikke dette alltid 100%. Når jeg begynte å gjøre research om dekk og felger, som jeg har gjort over tid, var mitt utgangspunkt også at det var bare å bruke samme pi verdi når man sammenlignet, i og med at det er forholdet man er ute etter. Når jeg begynte å sammeligne med verdiene i STRO boken, så jeg allikevel at det var unøyaktig. Og da snakker jeg om at forholdet var unøyaktig.

 

Jeg har derfor selv vært i direkte kontakt med STRO, og de skiller mellom omkrets og rulleomkrets. Slik vi regner, kommer vi frem til en omkrets basert på et ubelastet dekk. STRO regner ut rulleomkrets med hensyn til konstruksjon og belastning, og får dermed frem andre verdier og grenser. Siden det er STRO boken det blir henvist til i kjøretøyforskriften, mener jeg at det er viktig å være klar over dette.

 

Vi kan ta et eksempel:

 

Rulleomkrets for 195/65 R15:

Kalkulator: 1935 mm

STRO: 1937. (+5%=2034mm -5%=1839mm)

 

Hvis man så vil ha 17" felger på bilen, og velger f.eks. 335/35 R17 (som forøvrig er en ekstrem og kanskje urealistisk dimensjon i praksis) får man et avvik på 5,01% uavhengig av pi, denne er med andre ord ikke innenfor 5% iht. kalkulatoren. Iht. til STRO boken har dette dekket en standard rulleomkrets på 2031mm, som altså er innenfor 4 mm innenfor +5%.

 

Så det er det jeg mener, at i slike ekstreme tilfeller, kan det forekomme avvik når man bruker en standard formel. Tro meg, jeg har selv lett med lykt og lupe for å finne eventuelle avvik, da jeg ikke er interessert i at nettsiden min skal inneholde misvisende info.

 

Jeg bruker selv ikke 3,14 som pi, da dette gir et ganske unaøyaktig resultat hvis man sammenligner rulleomkretsene i STRO boken med det resultatet av utregning med formel.

 

Å kalle mitt innlegg som tull og svada er nok litt bastant, men i de aller fleste tilfeller kan man stole på en slik utregning/kalkulator. Jeg har som nevnt funnet avvik, men dog ikke mange. Du kan selv sammenligne med STRO boken eller kontakte STRO, og finne ut at det er slik.

Endret av Aider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...