Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fra purring til inkasso, og så ..?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke alltid like flink til å betale regninger i tide. Jeg har en stygg uvane med å betale regninger etter de er forfalt, men gjerne før purringen kommer. Da pleier det og stå at man skal se bort i fra purringen hvis regningen allerede er betalt.

Nå har jeg plutselig fått inkassovarsel på en regning, når jeg lurer fælt på hvor det ble av alle purringene. Denne regningen har frist dagen før jeg får lønn, kan jeg benytte meg av det samme "trikset" ved å betale dagen jeg får lønn, uten at det går til inkasso?

Sitter å lurer på hvordan jeg skal få løst denne nemlig, og lurer på om jeg må be en forelder eller to om hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare ringe selskapet som vil ha pengene dagen før lønn og si ifra at du får lønn dagen etter. Da vil de notere dette og du slipper evt. mer bråk.

Som regel er det vel 14 dager etter frist før nytt varsel sendes, men er det alt gått til et inkassofirma ville jeg ikke tatt det for god fisk.

De gjør som de vil, og lager reglene ettersom det passer dem om du er uheldig med selskapet, så bedre å bare ringe å si ifra. Dette skal de godta uten videre så lenge du tar kontakt og viser betalingsvilje ;)

Lenke til kommentar

Tips til regningsbetaling:

- Legg regninger til forfall med engang du får dem

- Bruk efaktura der det er mulig (og godkjenn efakturaen med engang du får dem)

- Hvis mulig, prøv å få selskapet til å gi deg forfall når du har lønningsdag.

- Opprett et trekk fra lønnskontoen til en regningskonto i påvente av forfall (slik at du synligjør hvor lite penger du egenltig kan bruke).

Inkassorutiner kan variere veldig så det bruker jeg ikke tid på å gå inn i.

Lenke til kommentar
Nå har jeg plutselig fått inkassovarsel på en regning, når jeg lurer fælt på hvor det ble av alle purringene.

Slik jeg kjenner reglene, så kan første purring samtidig være varsel om at videre innkreving overlates til inkassoselskap (aka inkassovarsel). Flere purringer før det skjer er ikke noe man har krav på...

Lenke til kommentar

Dersom ein er gløymsk er det lurt å opprette avtalegiro på alle betalingsmottakarar som tilbyr dette. Avtalegiro kan også kombinerast med efaktura, og ein får då ein e-post frå bbs kvar gong det dukkar opp ein e-faktura.

Dermed sparer ein både tid og pengar (purregebyr), og ein slepp å gjere anna enn å kontrollere, og å passe på at det til ei kvar tid er nok pengar på kontoen. Det er også lurt å ha ein liten buffer, slik at ein kan takle uføresette rekningar, eller at ein har litt å gå på dersom jobben ryk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...