Gå til innhold

CPU valg til mitt BX6

tommen

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere en pc (fra celeron 300) til PIII 933MHz (slot 1). Hovedkortet er et Abit BX6 og jeg har tenkt å bruke 133MHz ram. Spørsmålet er ganske enkelt:

Abit oppgir kortet til å støtte opp til 700MHz (100MHz Fsb X 7 multiplier), men det virker som de ikke har oppdatert disse opplysningene på lang tid.

Biosen gir mulighet for 133 X 7 = 933Mhz (som er lik PIII 933 mhz prosessoren)

Så går det greit å makke inn en 933MHz prosessor, eller går det ikke? Hva med PCI / AGP kort, kan en forvente problemer der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste begrensing er at du ikke kan bruke de siste med Tualatin kjerne(mener å ha sett det på ABIT sin BIOS side), dvs det som kalles PCPGA2. Ellers tror jeg en BIOS oppdatering kan fikse 1GHz for deg(og kanskje mer). Tror ikke ABIT garanterer stabilitet ved bruk av 133Mhz bus, men som alle overklokkere vet funker dette stort sett greit, forutsatt at RAM'en klarer 133 bus. Du må sef bruke en slotovergang, med mindre du finner en gammel slot1 utgave.

AGP/PCI fungerer også greit. På mitt gamle BE6 kort(i praksis bx6 med ATA66 kontroller) kjørte jeg en CII 600MHz på 900MHz uten stabilitetsproblemer i over ett år(klarte ikke mer pga dårlig RAM). Eneste grunnen til at jeg kvittet meg med saken var ATA66 kontrolleren, er overbevist om at den hatet meg.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-01-22 15:09 ]

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-01-22 15:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-22 14:01, negerhenriksen skrev:

Tror det ville funke fint . Jeg har et Abit BX.6 r2 . Den største CPU'en jeg har hatt på det er P III 733 . Har du flashet biosen ?

Biosen er flashet til siste stop!!!

Men Kortet jeg har er revisjon 1.11, og jeg aner egentlig ikke hvilken forskjell det utgjør. Men det er vel kun 1 måte å finne det ut på :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-22 14:54, kindings skrev:

Eneste begrensing er at du ikke kan bruke de siste med Tualatin kjerne(mener å ha sett det på ABIT sin BIOS side), dvs det som kalles PCPGA2. Ellers tror jeg en BIOS oppdatering kan fikse 1GHz for deg(og kanskje mer). Tror ikke ABIT garanterer stabilitet ved bruk av 133Mhz bus, men som alle overklokkere vet funker dette stort sett greit, forutsatt at RAM'en klarer 133 bus. Du må sef bruke en slotovergang, med mindre du finner en gammel slot1 utgave.

AGP/PCI fungerer også greit. På mitt gamle BE6 kort(i praksis bx6 med ATA66 kontroller) kjørte jeg en CII 600MHz på 900MHz uten stabilitetsproblemer i over ett år(klarte ikke mer pga dårlig RAM). Eneste grunnen til at jeg kvittet meg med saken var ATA66 kontrolleren, er overbevist om at den hatet meg.

Ser at de fremdeles har noen PIII 933 Slot 1 til salgs enkelte plasser, så jeg regner med at det er like greit!

Så dette blir jo egentlig ikke "overklokking" da BX6 ble gitt ut med støtte for 133MHz bus med tanke på "framtidige" prosessorløsninger, og både RAM og CPU er beregnet for det... Men det vil vel gi litt mere speed på PCI og AGP bussen... (33% mer).... Men med noe nyere komponenter så burde vel det gå greit?!

Stemmer at BX6'en bruker ATA33! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...