Gå til innhold

DLP og regnbueeffekt - blitt bedre?

Anbefalte innlegg

Jeg testet ut en av de første Infocus DLP projektørene for en 5 år siden, men regnbueeffekten var(for meg) så

ille at jeg ikke klarte å se en hel film.

Skal til sommeren kjøpe ny HD projektør, og lurer da på om noen kan si noe om de har klart å fjerne denne

effekten.

Projektøren jeg vurderer er Benq W5000, eller Epson TW700 hvis jeg ikke skal/kan ha DLP.

Har en Hitachi cp s210, lurer også om den er verdt noen kroner? Kun brukt ca 400timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regnbueeffekten har nok ikke forsvunnet, men den problemet har blitt litt mindre (hører jeg, da jeg selv ikke plages av det).

Av de to du nevner er det ingen tvil om at W5000 er den overlegne projektoren bildemessig. Den banker TW700 på alle områder bildemessig. Eneste pluss TW700 har er plasseringsvennligheten og fraværet av regnbuer.

W5000 er en knallbra projektor. LCD synes jeg personlig ikke er bra nok før TW5000. Du skriver ingenting om budsjett, så vil anbefale Sony VPL-HW10 om du plages av regnbuer. HW10 er muligens beste projektor under 20.000,-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk høre når jeg skulle kjøpe projektor, rett før jul, at det gjaldt gamle projektorer med et fargehjul, de nye hadde vist tre. Så jeg kjøpte en DLP projektor fra Acer og har ikke merket noen ting.

Jeg er ingen ekspert, har heller ikke sittet å studert bildet, så det kan jo hende det er tendenser til effekten der enda!

Lenke til kommentar

What? Jeg har aldri hørt om en projektor med tre fargehjul :p

Det finnes DLP-projektorer med tre DLP-chipper, men disse ligger i 200.000,- klassen.

Det finnes også DLP projektorer med flere lamper, f.eks dyrere LED projektorer som har tre lamper - en for hver primærfarge. Også disse ligger i premium prisklasse.

I alle vanlige DLP-projektorer er det én DC-chip, én (UHP) lampe og ett fargehjul. Det finnes derimot måter å minske RGB-flimmeret/regnbueeffekten i denne typen projektorer. Fargehjulet er delt inn i sektorer. Om man minsker hver sektor, legger til flere sektorer og/eller øker hastigheten på fargehjulet reduseres RGB-flimmeret. Disse teknikkene har derimot noen negative sider (fargekvalitet, kontrast, sortnivå).

Når det er sakt er det veldig få som plages av RGB-flimmer. Noen ser det ikke i det hele tatt, noen legger litt merke til det men plages ikke, og noen veldig få får vondt i hodet av det. Jeg har hatt DLP projektor en stund, og hatt mange forskjellige folk på besøk. Ikke én har kommentert noe angående RGB-flimmer.

Lenke til kommentar

I en DLP prosjektor så sitter det ett eller to fargehjul avhengig av hvor mange lamper du har. Selv har jeg en projectiondesign F30 1080 med to lamper på 300W hver, disse har da hver sitt fargehjul som da er grunnen til den såkalte regnbue-effekten. Jeg har VizSim fargehjul i min, som er best egnet om du vil unngå regnbue-effekten. Den er ikke perfekt, men bedre enn andre hjul som f.eks brukes til store grafiske visninger eller "high-brightness"-hjul.

Chrlod: LED-prosjektorer har ikke lamper, den styres av 3 utrolig nok små dioder (RGB) som blinker utrolig raskt, regnbue-effekten er så og si eliminert også.

Regner med du tenker på prosjektorer uten fargehjul som bruker et stort prisme med hver sin farge (RGB) og 3 DMDer? Slik som en F80 fra Projectiondesign?

Lenke til kommentar

Det er jo ganske innlysende at en LED projektor er opplyst av LEDs/dioder. Jeg kategoriserte LEDs som en type lapme, men burde nok hatt hermetegn rundt. Slik jeg har forstått det er det ikke bare 3 LEDs, men tre cluster med LEDs. Hvertfall i hjemmekinosammenheng som trenger noe mer lys enn de ca. 100 lumens de protable fremviserne gir fra seg.

Lyset sendes da i tre separate kanaler til DMD-chippen, henholdsvis rødt, grønt og blått. Derfor er det ikke noe videre behov for fargehjul. Fargene kan da vises på lerretet samtidig, og ikke i forskjellige intervall som ved fargehjul - det er dette som eliminerer RGB-flimmeret.

Det er godt mulig dual-lapm plattformer har to fargehjul, men dette er mer spesielle løsninger, og absolutt ikke noen en finner i vanlige/mainstream modeller. Om det er to lamper og to fargehjul kan det tegnes opp to farger samtidig, dette bør redusere RGB-flimmer betydelig.

3-chip DLP har naturligvis tre DMD brikker, en for hvær primærfarge (RGB), hvor lyset fra lampen går gjennom ett prisme og separeres i egne lysbaner til disse. Bildet blir sydd sammen i optikken. Som ved 3-"lampe" LED kan altså alle fargene vises samtidig, og RGB-flimmer er dermed eliminert.

Det jeg egentlig skulle understreke er at det ikke i noen sammenhenger har henskit med tre fargehjul (slik jeg kan se). Om en har én lampe, og én DMD har det ingen hensikt med mer enn ett fargehjul, disse ville da bare interferere med hverandre. Om en har tre DMDer ville det være en idiotisk løsning med tre fargehul, da er det selvfølgelig en mye mer elegant løsning å bruke prisme eller polariseringsfilter.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Det er jo ganske innlysende at en LED projektor er opplyst av LEDs/dioder. Jeg kategoriserte LEDs som en type lapme, men burde nok hatt hermetegn rundt. Slik jeg har forstått det er det ikke bare 3 LEDs, men tre cluster med LEDs. Hvertfall i hjemmekinosammenheng som trenger noe mer lys enn de ca. 100 lumens de protable fremviserne gir fra seg.

Den nye LED-enheten til Projectiondesign består av 3 dioder. Den ligger på rundt 700 ansi lumen.

Lenke til kommentar

Det har du rett i ser jeg. Ganske utrolig at den er listet med 600 AL med tre "high power LED lights". Får bare håpe det er i kalibrert tilstand.

Kroma er nok desverre ikke så aktuell i hjemmekinosammenheng - hvertfall ikke for min del. Men det er det prisen som er den største stopperen for.

Er spendt på hvordan BenQ W30000 blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...