Gå til innhold

noen hensikt hvilken følge jeg tar øvelsene?

Anbefalte innlegg

overskriften sier jo mesteparten, men jeg lurer på om det har noe å si hvilket følge jeg tar øvelsene mine... Jeg trener 3 ganger i uken. trener alle musklene hver gang.

Starter med 1:benkpress 2:knebøy 3: markløft 4: roing 5: Militærpress 6: nedtrekk 7: ryggmaskin 8: mage 9: bicepcurl 10: triceps 11: bryst maksin 12: chin ups

Går det ann å trene i denne rekkefølgen ? eller bøy jeg skifte om på ting?? ( jeg har lyst til å trene alt hver trening)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor heller ikke dele opp programmet ditt over 3 dager?

Jeg ville aldri anbefalt å trene hele kroppen hver gang du trente, du burde heller fokusere på å trene 2-3 muskelgrupper om gangen og heller yte dobbelt så mye de dagene du trener. Og eventuelt slenge med flere isolasjonsøvelser.

Lenke til kommentar

Ingenting galt i å trene hele kroppen, både RYP og Stronglifts er basert på dette. Og glem isolasjonsøvelsene, trener du baseøvelser får du trening på de fleste muskler.

Jeg ville begynt med knebøy/markløft, du kan ta annenhvert sett på hver av disse, siden de trener motstående muskelgrupper. Dette kan du også gjøre med benkpress/roing(ryggmaskinen din), nedtrekk/militærpress, biceps/triceps.

Forresten, hvorfor har du både nedtrekk og chins med? Dette er i praksis den samme øvelsen, bare med/uten kroppsvekt. Du trenger bare en av dem.

Ellers vil jeg igjen nevne at du ikke behøver alle isolasjonsøvelsene som biceps/triceps, da du trener disse under knebøy/markløft/benkpress, og ved å ta isolasjonsøvelser blir effekten du får av baseøvelsene mindre.

Lenke til kommentar

Kjører ikke du stronglifts da? Eller ble det noe annet? Hvis du kjører stronglifts eller en variant av RYP så kjør det i rekkefølgen som står og fjern øvelsene du har lagt på ;) Knebøy rett før markløft er ikke en god deal da knebøy gjør deg sliten i ryggen, om du kjører knebøy først får du hvilt ryggen litt under benkinga så kan du ta mark etterpå :)

Lenke til kommentar
Kjører ikke du stronglifts da? Eller ble det noe annet? Hvis du kjører stronglifts eller en variant av RYP så kjør det i rekkefølgen som står og fjern øvelsene du har lagt på ;) Knebøy rett før markløft er ikke en god deal da knebøy gjør deg sliten i ryggen, om du kjører knebøy først får du hvilt ryggen litt under benkinga så kan du ta mark etterpå :)

Det jeg mener med at jeg tar både nedtrekk og chins,er at jeg tar nedtrekk forran brystet, og chins.

Men ja, jeg kjører 5x5,, med det er bare 6 øvelser da, treningen blir så kort.. er det ikke mer effektivt om jeg trener noen øvelser utenom? som triceps, biceps, mage, bryst maksin,,,, osv

Lurer også på: Hvilken rekkefølge bør jeg ta disse øvelsene ? :

Knebøy, benkpress, markløft,militærpress,roing, nedtrekk, bicep curl, triceps trening, mage, bryst maskin, chins, dips

Hvilken rekkefølge bør jeg utføre de ulike øvelsene?? ( de 6 første øvelsene som står er fra 5x5 programmet ) resten er utenom der jeg skal ta 3 sett 8 reps. 3x8. Vil dette funke bra?

Lenke til kommentar

Om du trener heile kroppen 3 gongar i veka burde du ikkje ha altfor mange sett, og du nevner at treningen din blir kort, men det blir den slettes ikkje.

Tipper ein slik treningsøkt vil vare rundt 2 timer mtp at du trenger minst 2-3 min pause mellom baseøvelsene, og ein styrkeøkt på 2 timer blir altfor lenge.

Endret av Juriloo
Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke bare kjøre det som det står? Det står slik det gjør av gode grunner. Når du plutselig kjører 120 kg i mark og bøy og 100 kg i benk, så 90 kg i stangroing og så skal peise på med triceps og biceps 3 dager i uka kommer du til å skjønne hva jeg snakker om. Du trenger overhodet ikke isolasjonsøvelser for å bli sterkere i biceps. Jeg har ikke trent biceps eller tricepsøvelser på et år nå, kun benkpress, chins og andre baseøvelser hvor biceps og triceps brukes mye, jeg har imididlertid blitt langt sterkere i biceps og triceps uten overhodet å ha trent dem, jeg tar nå 5 kg mer pr manual i biceps og franskpress. Om du absolutt vil ha med noe for triceps og biceps bør du heller kjøre RYP. Kjør programmene slik de står, ellers faller mye av poenget bort, om du skal endre øvelser bør du ha svært mye kunnskap for å kunne finne tilsvarende treningsmengde\belastning som originalprogrammet.

Det ble gjort en forskningsstudie på hvilken effekt det å legge på biceps og tricepsøvelser når man trente gode baseøvelser fra før. Det viste seg at de som trente biceps og triceps ekstra IKKE økte noe mer i størrelse rundt armene eller styrke enn de som droppet ekstraøvelsene. Kilde: "Rogers et al., "The effect of supplemental isolated weight-training exercises on upper-arm size and upper-body strength." Presented at the 2000 NSCA conference."

Lenke til kommentar
Om du trener heile kroppen 3 gongar i veka burde du ikkje ha altfor mange sett, og du nevner at treningen din blir kort, men det blir den slettes ikkje.

Tipper ein slik treningsøkt vil vare rundt 2 timer mtp at du trenger minst 2-3 min pause mellom baseøvelsene, og ein styrkeøkt på 2 timer blir altfor lenge.

Glemt å si det men, De 6 øvelsene på 5x5 programmet mitt er ikke alle på en gang hver treningsøkt... på mandag er det bare : Benk, knebøy, roing på onsdag er det knebøy,markløft, militærpress, nedtrekk. og så er det 4 andre øvelser på fredagen-....

Så treningsøktene blir veldig korte med bare dette, så derfor vil jeg f.eks ta biceps, triceps, mage, osv i tillegg , slik at treningsøktene vare mer enn 15 min :p

Føler det blir litt for lite med bare knebøy,benk, roing på en mandag. Så viss jeg tar noen isolasjonsøvelser utenom da med f.eks 10x3 ?

Lenke til kommentar

dag 1:

benkpress

markløft

dips(tricep)

bicepcurl

mage

dag 2

knebøy

benpress

Militærpress

nedtrekk

dag 3

markløft

benkpress

Militærpress

nedtrekk

roing

kan ikke garantere at akkurat du får progresjon på dette programet. det er det bare du som vet :p tren med tunge vekter i markløft og varm godt opp. og tren en dag med tunge vekter og en da med lette i benk.

Endret av creaT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...