Kortkore Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Fersking som ikke klarer og bestemme seg: Nikon D90 eller Olympus 620? Har lest de fleste tester, forumsider osv, men valget er ikke lett. Kommer til og bruke det mest på ski/fot turer, barn og barnebarn. Og da har jeg et spørsmål: Er D90 et kamera for de som er såkalte "proffer"? Hilsen en bestefar, som elsker duppeditter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg kan godt skjønne frustrasjonen. Jeg vil si at begge kameraene er i samme "klasse" selv om det er en del forskjelllige løsninger. Hvilket kamera som er best, avhenger av hva som er viktigst for deg. Olympus har den beste live-view løsningen, bl.a. pga. utvippbar skjerm. Nikon er noe bedre i situasjoner med dårlig lys da den har bedre støyhåndtering ved høyere ISO. Olympus er mer kompakt, Nikon har noe bedre søker. Nikon har et større utvalg av optikk enn Olympus, men Olympus sin rimelige optikk har bedre ytelse enn tilsvarende fra Nikon. Går du opp i pris, så er det jevnere kvalitetsmessig, men Nikons optikk blir noe dyrere. Tom Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hehe. Ikke noe lett valg det der. Prøvd begge, men kjøpte E-620 selv siden jeg hadde en Olympus blitz og objektiv fra før. Men, til alt fra turbruk til portretter er D90 med 18-200mm VR objektivet helt supert, Olympus har ikke noe objektiv som kan konkurrere på fleksibilitet og pris så vidt jeg vet. På den annen side har E-620 har inebygget billedstabilisator, flipskjerm, 3.generasjons LiveView men kan ikke ta opp video. E-620 er også hakket mer hendig størrelse på om det er viktig at det er lett å putte i sekken. D90 er ikke for proffer, men for glade fotoamatører som liker et bra kamera mener jeg. Endret 13. mai 2009 av Misantropen Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvorfor er ikke Nikon D5000 med i vurderingen? Lenke til kommentar
Kortkore Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Hvorfor er ikke Nikon D5000 med i vurderingen? Tja, si det. Var nok pga at valget skulle bli lettere, trodde jeg. Men jeg har stor sans for "flippe skjermen". Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 For det første - du kommer uansett til å få et knallgodt kamera, uansett hva du ender opp med. Jeg personlig ville nok valgt Nikon av disse to, men det er mest av vane. Olympus har også en del fantastisk optikk som ikke koster skjorta, en E-620 med 14-54 og 40-150 (selges ikke i vanlige kit) vil gi en svært lett og meget god kombinasjon som optisk er bedre enn Nikon 18-200. D90 på sin side har nok en del elementer som er hakket mer avansert, bl.a. er blitsstyringen et par hakk opp, høy-ISO-egenskapene er bedre og man har _mulighet_ til å ta opp video. Samtidig går man glipp av vridbar skjerm, bildestabilisering på all optikk etc. Jeg tror du bør ta en tur i butikken, ta og kjenne på kameraene, og velge det du liker best der og da. Tenk på førsteinntrykket, hva tenkte du i det øyeblikket du fikk kameraet i hånden. Det vil nok være ganske representativt for hva du egentlig mener - bare du ikke begynner å tenke for mye vil magefølelsen din ta gode avgjørelser alene. Uansett hva du kjøper får du ikke noe dårlig kamera, og du vil ikke bli misfornøyd. Det er bare å la noen ta en avgjørelse - og den beste til det er magefølelsen din... Lenke til kommentar
coban Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nå selges D90 billig om dagen så valget ville vært lett for meg. Men jeg har blitt meget svak for olympus i det siste - ikke minst pga. de leverer noe helt ville objektiver som blåser det meste av banen! Lenke til kommentar
Kortkore Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Nå selges D90 billig om dagen så valget ville vært lett for meg. Men jeg har blitt meget svak for olympus i det siste - ikke minst pga. de leverer noe helt ville objektiver som blåser det meste av banen! Hvor er det billig? Lenke til kommentar
Kortkore Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Takker for alle tips, og jeg har bestemt meg for O 620. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå