Gå til innhold

Hva synes du om bekjennende kristne?

Anbefalte innlegg

Hva mener du om kristne som står frem som kristne? Er det teit med f.eks. kristne som har et kors rundt halsen? Eller f.eks. et klistermerke på bilen der det står Jesus? Eller går grensen ved forkynnelse? Er det best at folk heller holder det privat at de er kristne, eller er det helt greit at de står frem og sier hva de mener? Er det mer akseptabelt å være ateist og si sine meninger i dagens Norge? (det virker ofte sånn) Hva er akseptabelt og ikke akseptabelt for de som ønsker å stå frem som kristne? Hva mener du? :)

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du om kristne som står frem som kristne? Er det teit med f.eks. kristne som har et kors rundt halsen? Eller f.eks. et klistermerke på bilen der det står Jesus? Eller går grensen ved forkynnelse?

I dag kan jo alle, kristen eller ikke, gå mede et kors rundt halsen da smykket ofte er pent og ikke lenger sladrer om personen er kristen eller ei, så det finner jeg ikke teit i det hele tatt, men klistre merker med "jesus er livet" osv finner jeg teit nettopp fordi de i min bok innrømmer at de ikke er så veldig gjennom tenkte på det området, eller at de bare er genuint hjernevasket. (Jeg ønsker ingen diskusjon rundt dette i denne tråden, vi kan ta det i en annen men ja, jeg syntes at folk som klarer å få seg til å tro på det kristne vissvasset, og annet religiøst vissvass, i hovedsak er merkelige og litt teite ja. Mest fordi jeg selv ikke kan fatte at de kan velge disse gamle dogmene og eventyr historiene fremfor kunnskap og viten....) Hvis noen forkynner vil jeg, hvis forkynneslen foregår på utsiden av kirkene, be vedkommende pent om å holde kjeft og ikke lyd forurense de rundt ham. Går ikke det så går jeg :)

Er det best at folk heller holder det privat at de er kristne, eller er det helt greit at de står frem og sier hva de mener? Er det mer akseptabelt å være ateist og si sine meninger i dagens Norge? (det virker ofte sånn) Hva er akseptabelt og ikke akseptabelt for de som ønsker å stå frem som kristne? Hva mener du?

Jeg mener at religiøs tro bør holdes i den private sfære. Dette er en privat overbevisning og den bør derfor forbli privat. Jeg tror også, som Belli er inne på med at ateister har det lettere i dag med å få frem sine meninger, at motstanden mot religiøsitet vil øke enormt proposjonalt med trykket fra islam. Ikke på grunn av fremmedfrykt eller propaganda frykt fra islam, men rett og slett fordi vi ikke er villige til å bytte et skrekkvelde med et nytt! (Litt satt på spissen...) Folk er gennuint litt lei av de religiøse, som ikke kan bevise en dritt av det de hevder, har fått en masse penger og respekt oppover i tiden mens de tråkker på og fordømmer alle som ikke er A4...

Bare se på den homosaken de fleste kristne er så i mot, selv om de ofte sier det motsatte. Den er i ferd med å slå fryktelig tilbake på dem selv, ihvertfall i byen der jeg bor. Her er folk gennerelt forbannet på de religiøses "heksejakt" på de som ikke gjør noe annet galt enn at de bryter med et par linjer i den gamle boken de holder så høyt og på tross av det vi VET i dag om homoseksualitet driver fordømmesle, forfølgelse og trakkasering av alle som ikke er som dem. Dette har resultert i en massiv masseflukt fra menighetene av både medlemmer, som ikke lenger klarer å la seg styre av noen få linjer i en to tusen år gammel bok, OG økonomiske støtte spillere som ihvertfall ikke vil bli assosiert med noen som bedriver fordømmesle i stor skala og DETTE hadde de ikke ventet da de støtte ut korlederen, som var tøff og sto frem som homofil! Folk er lei at de religiøse setter religiøst vissvass over viten og fakta tror jeg og dette er bare begynnelsen. Det vil være tøft å være religiøs i tiden som kommer tror jeg, for de fleste har, i likhet med meg, mistet den respekten de engang hadde for religiøse ting og angriper den som de angriper enhver idiotisk ting som er kritikk verdig og det er bra! Personlig syntes jeg det er på høy tid å ta et oppgjør med dette og side stille reliigiøs tro med gennerell overtro, for det er det religiøs tro er når det totalt mangler bevis.

Men det verste med religiøs tro er allikevel at den er så fordømmende... Det hadde den ikke vært hvis de som trodde kunne brukt viten og kunnskap isteden for de gamle dogmene i den gamle boka, så ja Bellicus, jeg tror at i de neste årene vil du ha nok å henge fingrene i hvis du skal forsvare det du tror på. Silke hanskene er av og skal kristendommen her i landet overleve tror jeg det er på tide å ta til seg viten og kunnskap og ikke stole så mye på den gamle boka, for folk flest lar seg ikke lenger avspise av bibel sitater og trussler om guds straff.

På den andre siden, hva somler gud med? Leste for en liten stund siden litt i GT og vil vel si at det sto mer respekt av guden din den gangen enn i dag, for den gangen viste han seg både titt og ofte og lagde mirakler i øst og vest (hvis nedslakting av tusner på tusner av mennesker blir sett på som mirakler da såklart....) Hvorfor viser han seg ikke mer i dag?

Snart tror jeg det gennerelt blir bare flaut å stå frem som kristen, at skap kristen snart blir et ord vi vil bruke og at kristendommen generelt vil svekkes voldsomt når den eldre generasjonen, de som oftes tror på dette, dør ut.... Og hva skjer med en gud som ingen lenger tror på...? :p Joins the dinos...

Lenke til kommentar

Jeg synes alt er greit så lenge de ikke prøver å dytte sine overbevisninger over på meg. Da kan de gjerne gå med kors og skrive godord over alle sine eiendeler.

Kristne som klarer å respektere andres syn har jeg respekt for.

Lenke til kommentar
Men det verste med religiøs tro er allikevel at den er så fordømmende...

Virker jo heller motsatt.

Enlighten me please... :)

Så langt har jeg kun sett kristen som ser ned på alle som ikke er A4 ala A4 mannen beskrevet i bibelen.... Homosaken er den siste saken dere kristne har (så og si da, hvis du ikke er nutcase kristen og følger ALT) og når dette faller, noe det etterhvert vil, hva er igjen da?

Personlig syntes jeg at dere burde skrive en ny og bedre versjon av NT da det er NT de fleste av dere følger og utelate alt som kan minne om tull og tøys og oppspinn.... Men det er vel ikke guds ord lenger da, er det vel?

Men tror absolutt at dere snart MÅ finne på noe hvis kristendommen skal bestå, for du ser jo selv hvordan folk flest reagerer når de kristne bruker utgåtte idiotiske dogmer isteden for viten og kunnskap til å dømme folk som overhodet ikke har gjort noe galt, ikke sant?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

SYnes det er flott at de har noe å tro på, selv synes jeg Kristendommen blir for dumt men jaja.

Har ikke noe imot kristne men det er noen av de som tror de er så jevli perfekte siden de tror på gud, da blir jeg kvalm. Har noen av de på skolen, men de fleste kristne er veldig greie.

Så har ikke noe imot kristne generelt men noen av de er VELDIG kjepphøye og noen prøver å mase hål i hodet på andre for å få de til å bli kristne.

Lenke til kommentar

Det jeg syns er så dumt er at religiøse mennesker blir stemplet som dømmende personer pga diverse debatter som har vært opp gjennom årene. Jeg skjønner hvorfor, det gjør jeg virkelig. Det jeg derimot ikke helt har skjønt er hvorfor religiøse mennesker havner i sånne debatter. Kristne mennesker har som "jobb" å elske sine neste. Sin neste vil si - alle. Av den grunn kan man ikke henge seg opp i hva folk gjør og sier hele tiden, fordi vi er mennesker, og vi gjør dumme ting. Sånn er det. Vi skal ikke dømme andre heller. "Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne." (Johannes 8,7)

Personlig er jeg kristen, og jeg har kommet til et punkt der jeg har innrømmet det (ovenfor). Jeg ser det, og jeg "lever" etter det (i mangel på bedre ord). Derfor ser jeg ikke ned på folk. Jeg passer på meg selv og mitt, og holder meg til det. Hva andre gjør er klinkende likegyldig for min del. Joda, jeg skal innrømme det at jeg ikke akkurat ser opp på folk som dreper. Et sted går grensen min også (i alle fall nå). Men de gjør noe feil, de synder, og jeg er ikke akkurat uten synd jeg heller.

Hvis vi går tilbake til homodebatten, så kan jeg si det med en gang at jeg har ikke noe imot de. På en annen side, hvis jeg var homofil, så er det en viss sjanse for at jeg hadde levd i sølibat. Det er selve handling som er synd (jeg tar utgangspunkt i Bibelen). Det er ikke å være homofil som er synd. Siden vi alle synder, så har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt, og jeg bryr meg heller ikke. Dessverre er det ikke alle som ser på det på den måten.

(Og for å svare trådstarter: Jeg syns det er helt greit at man viser at man er kristen, på lik linje som at satanister viser at de er det.)

Lenke til kommentar

om du er homofil uten å ha sex med andre menn så har du jo likevel begått (ifølge bibelen) en såkalt "thoughtcrime" og da har du synda som bare faen. Skjønner ikke hvorfor folk kaller seg kristen når de ikke er enig i mer halvparten av det som står i bibelen. ta heller da steget inn i den virkelige verden og legg fra deg eventyrene

Lenke til kommentar
om du er homofil uten å ha sex med andre menn så har du jo likevel begått (ifølge bibelen) en såkalt "thoughtcrime" og da har du synda som bare faen.

Hvis man er homofil så har man begått en "thoughtcrime" og dette står det i bibelen? Det står hvertfall ikke i min bibel.

Lenke til kommentar

de kan vise det så mye de vil. bare de ikke prøver å pakke det på noen andre.

jeg syntes uansett det lyser uvitenhet av dem.

edit: var det der brudd på retningslinjene? i så fall kan jeg trekke det tilbake av den grunn..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
jeg syntes uansett det lyser uvitenhet av dem.

Hva mener du? Du synes at kristne ser dumme ut, fysisk sett?

nei, men når det lyser "kristen" av dem. lyser det også uvitenhet. dumt formulert. (man kan se at de er kristen eller en hvilken som helst anne form for religion for den del)

men det er sikkert bare jeg som tar feil. er trøtt.

edit: diskusjonene om "hvorfor alle relegiøse er dimlinger" kan vi ta en annen gang i en annen tråd. og helst ikke akkurat nå.

skulle ikke uttalt meg slik med det første når jeg ikke er våken nok til å forsvare påstandene mine.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Du kan se at noen tilhører en religion bare ved å se på hvordan de ser ut - når du ikke vet noe om de er kristen eller tilhører en annen religion eller ikke? Høres merkelig ut. Er kanskje du som har et stereotypisk bilde av religiøse, f.eks. at muslimer ser arabiske ut og kristne har en søndagsskole-sveis og briller eller noe?

Lenke til kommentar

Hvis man oppriktig tror på det bibelen sier om at kun de som tror på Jesus vil ha det godt etter de dør så skal man være rimelig sadistisk for å ikke spre det budskapet videre til de man er glad i.

Når det er sagt så er det de tror på en fabel, men hvis jeg oppriktig trodde at naboen hadde svineinfluensa og jeg så en gruppe småbarn vandre mot huset hans så ville jeg sannsynligvis forsøkt å stoppe dem.

Lenke til kommentar
Hvis man oppriktig tror på det bibelen sier om at kun de som tror på Jesus vil ha det godt etter de dør så skal man være rimelig sadistisk for å ikke spre det budskapet videre til de man er glad i.

Godt poeng.

Når det er sagt så er det de tror på en fabel

Men så blir det komplisert når man møter på denne holdningen.

Og det blir jo galt å bare tenke på de man er glad i, hele verden trenger jo å høre om Jesus. Og for å være helt i harmoni med samvittigheten så burde man jo tilbringe resten av livet som predikant.

Så det vanlige blir vel å komme til en slags gyllen middelvei mellom å løpe ut døren med en ropert og fortelle om Jesus og å ikke fortelle noen om troen sin i det hele tatt.

Personlig så sier jeg gjerne meningen min om temaet dukker opp og jeg bruker tid i bønn. Ble veldig fort utslitt i begynnelsen av å bli mislikt for å fortelle om det jeg trodde på. Erfarte f.eks. at de fleste av vennene mine ikke lenger syntes det var kult å være med meg når jeg ble kristen og begynte å snakke om Jesus. Og det var jo et hardt slag.

Lenke til kommentar
om du er homofil uten å ha sex med andre menn så har du jo likevel begått (ifølge bibelen) en såkalt "thoughtcrime" og da har du synda som bare faen.

Hvis man er homofil så har man begått en "thoughtcrime" og dette står det i bibelen? Det står hvertfall ikke i min bibel.

"Ye have heard that it was said by them of old time, Thou shalt not commit adultery: But I say unto you, That whosoever looketh on a woman to lust after her hath committed adultery with her already in his heart." (Matthew 5:27 - 28) går vel for det samme for homofile

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Bellicus: Hadde du vært kompis med denne fyren?

Vet ikke hvem det er. Hvis det er en mann som liker å fortelle om Jesus til andre, så hadde jeg nok likt å snakke med han ja.

Det er en gal mann. Det er veldig mulig at han forteller om Jesus til andre, men det er også mulig at han forteller om Space Ghost eller FSM. Hadde du kun vært venn med han hvis han fortalte om Jesus? Fordi det kan forklare hvorfor vennene dine sviktet deg.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

"Ye have heard that it was said by them of old time, Thou shalt not commit adultery: But I say unto you, That whosoever looketh on a woman to lust after her hath committed adultery with her already in his heart." (Matthew 5:27 - 28) går vel for det samme for homofile

Sånn som jeg oppfatter det, så handler de versene om at man ikke bør gå og "sikle" etter andre når man allerede er gift, for det blir å være utro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...