RastaXP Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei, de fete Korp. distinksjonene i metall som man får til T1 om man er i luft, skal man også kunne bruke dem på kragen til perm m04'en? Ingen her som har vettug svar på det, men er det ikke slik det gjøres i hæren? Har både den T1, og en egen m04 til perm med blått permbelte og patch i farger, men bruker helst m04 pga. at den er lettest å slenge på seg . Har de der korp distinksjonene men er jo ikke en levende sjel av verken befal, eller folk på depoet som vet om man skal bruke de distinksjonene på kragen til m04, eneste jeg vet er at det ville sett bad ass ut. Mener å ha sett hærgutta gjør det sånn, men er neimen ikke sikker. Takk for svar! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Man skal ikke bruke distinksjoner på kragen på en arbeidsuniform nei. (M04/M06 eller hva som brukes til perm) Der skal man evt. ha forgyllet avdelingsmerke. Det er egne perm-distinksjoner til å ha i distinksjonsklaffen. Endret 13. mai 2009 av espennyh Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Riktig som espennyh sier. Det du ser på kragen til Hær-soldater er tjenestefeltmerke, ikke distinksjoner. "TJ 12-3: Uniformsreglement for Hæren" er en fin ting når du skal sjekke hvordan uniformen skal se ut Som du ser er det kun tjenestefeltmerket som skal på kragen til M/04 (og evt. M/98): Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 hadde sett rimelig idiotisk ut spør du meg, distinksjonene på T1 hører til t1 og ikke til m04, er du korp bruker du jo bare de vanlige distinksjonene som du bruker på den "normale" m04, eneste grunnen til at du har en perm m04, er at hvis du skal dra hjem i m04 og du har f.eks pussa våpen/primus så ser uniformen din skitten og stygg ut, og i tillegg så har de fleste perm mm04 knapp til snor på skulderen som de fleste "vanlige" m04 ikke har, kommer litt ann på hvor du tok ut klær Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 hadde sett rimelig idiotisk ut spør du meg, distinksjonene på T1 hører til t1 og ikke til m04, er du korp bruker du jo bare de vanlige distinksjonene som du bruker på den "normale" m04, eneste grunnen til at du har en perm m04, er at hvis du skal dra hjem i m04 og du har f.eks pussa våpen/primus så ser uniformen din skitten og stygg ut, og i tillegg så har de fleste perm mm04 knapp til snor på skulderen som de fleste "vanlige" m04 ikke har, kommer litt ann på hvor du tok ut klær m04 har vel ikke knapp til snor? De kom vel først i 06? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 hmm, kan ikke si at jeg har vært borti m06, men jeg har ihvertfall 2 stykk m04, hvorav ene har knapp til snor, bånd eller whatever man har lyst til å feste på armen Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hentet meg ut en ny uniform for en liten stund tilbake, den stod det m06 på. Same shit, different name. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Den nye versjonen av m04 heter egentlig m06 (siden den kom i 06). den har lommer til knebeskyttere og knapper til snor/forskjellige typer bind. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 hmm, har aldri lagt merke til at den har lommer med plass til knebeskyttere... vi omtaler den permen med knapp til snor som M04, type perm Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg har utelukkende m06. Ganske praktisk, i og med at jeg bruker vaktbind 24/7 (unntatt på perm). Har den for øvrig på nå, så er ganske sikker på at lommene er der Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) ja,da er den praktisk, hvis man har de type bindene vel å merke.. edit: må sjekke det med lommene på uniformen min ved en seinere anledning men er vel ikke så mye vits med dem, iog med at vi somregel bruker F1 eller M02 men, men, uansett praktisk Endret 14. mai 2009 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Kan eventuelt lagre ninja-utstyr som du ikke vil at FI skal finne der Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 haha joa, kan gjemme snus der når man har en evt mestringsuke også... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvem er det egentlig som bruker snor+ Grensejegerne, kavaleri, garden, sanitet og MP? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 UBHH hvit plain snor, Tror fallskjermjegere og spes jegere har det også, Kesk har ihvertfall grønn og gul, ganske fet egnetlig Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Alt for mange som bruker snor...... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 er ikke så veldig vanlig gitt Lenke til kommentar
Penny Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Kesk har ihvertfall grønn og gul, ganske fet egnetlig Grønn og gul er kavalerisnoren, det stemmer fint med blant annet kesk. Kavaleriet bærer i motsetning til alle andre våpenarter sin snor om høyre skulder. De er virkelig noe helt for seg selv. Når det gjelder UBHHs hvite går det hardnakkede rykter om at den snoren ikke finnes hjemlet i noe uniformsreglement, det ville ikke vært første tilfelle av institusjonelt brudd på uniformsreglementet ved HH. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg kan ikke huske å ha lest noe om den i uniformsreglementet for luftforsvaret, nei. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 mener forresten HJK-personell bruker kavalerisnoren, fordi avdelingen har røtter i kavaleriets oppklaringsavdelinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå