uberkvaal Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hei Vet ikke om dette praktiseres noe mer, men uansett: Mange av dere kjenner sikkert til parade, altså å gi unge barn på barneskolen en slags samfunnstraff når de bryter noen regler? Små barn blir straffet for f.eks snøballkasting med å møte opp på skolen, klokka 7, en time før 1. time for å måke snø, etc. Dette minner neste om straffer som voksne mennesker får i form av samfunnsstaff (mild vold etc?) Er ikke dette en for streng straff for unge barn? Endret 13. mai 2009 av uberkvaal Lenke til kommentar
Banankak1 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Dette skjer nok ikke, jeg har aldri opplevd noe lignende, heller aldri hørt om noe. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jo parade og gjensitting var vanlig straff på barneskolen min. Og syns det var enbra måte for elevene å forstå at det blir konsekvenser for deres handlinger. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Små barn blir straffet for f.eks snøballkasting med å møte opp på skolen, klokka 7, en time før 1. time for å måke snø, etc. Er ikke dette en for streng straff for unge barn? Er det en "streng straff" å måtte møte opp en time tidligere? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 på barneskolen min når jeg gikk der fikk vi straff litt etter hva vi hadde gjort galt, men aldri såkalt parade, var alt fra 15 minutter til 45 minutter gjennsitting og ikke minst lapp med hjem so, var det værste på den tiden. barneskolen gikk jeg på 90' tallet Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Kan ikke se problemet i dette. Selvfølgelig finnes det grenser for hvor langt man kan gå, men barn må lære at ting får konsekvenser. Blir av og til sjokkert over hvor lite respekt barn har overfor andre. Snakker da om en mild form for respekt.. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Små barn blir straffet for f.eks snøballkasting med å møte opp på skolen, klokka 7, en time før 1. time for å måke snø, etc. Dette høres forferdelig ut. At små barn skal straffes på en såpass slu måte håper jeg det ikke er tilfeller av. Syntes at omgrepet med STRAFF blir totalt missforstått ved sånne straffer for å gjøre ting man ikke burde gjort. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Mener man en tråd eller et innlegg som sådan strider mot retningslinjene, ikke kommenter dette i den aktuelle tråden, men rapporter. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vel, hvis du tar en titt innom dagens klasserom ser du hvilke tillstander som regjerer. Hva anngår respekt er flertallet av dagens unge tilnærmet blottet' for dette, at de får konsekvenser i form av 1-time tidligere oppmøte syns jeg ikke er galt. Evt kunne dette selvfølgelig vært flyttet til 1t lengre skole. Uansett, alt hva man gjør i livet har konsekvenser (dog både positive og negative) ,og om ikke de rakkerne lærer det som små blir "problemet" større med tiden. Små barn blir straffet for f.eks snøballkasting med å møte opp på skolen, klokka 7, en time før 1. time for å måke snø, etc. Dette høres forferdelig ut. At små barn skal straffes på en såpass slu måte håper jeg det ikke er tilfeller av. Syntes at omgrepet med STRAFF blir totalt missforstått ved sånne straffer for å gjøre ting man ikke burde gjort. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 På barneskolen der jeg gikk var det ikke noe gjensitting eller møte opp for tidlig. Gjorde du noe galt var det verste som kunne skje et brev hjem. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Værste som kunne skje når jeg gikk på barneskolen var å bli innkalt til rektors kontor + hjemsendt resten av dagen. Var visstnok mulig med 3 dagers utvisning men det ble aldri brukt i praksis, selv ikke med diverse tilfeller av drapsforsøk på medelever. Endret 8. juni 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det eneste jeg husker som straff i de tidligste årene på barneskolen var at vi ikke fikk stjerne i margen. Selv i de siste årene på barneskolen så fikk man bare anmerkning som foreldrene senere skulle underskrive. Kom gjerne med noen kilder som sier at de yngste blir tvunget til å måkke snø før skolestart uberkvaal. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Gjennsitting er ulovlig ettersom det er frihetsberøvelse. Lenke til kommentar
TubXtra Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Små barn blir straffet for f.eks snøballkasting med å møte opp på skolen, klokka 7, en time før 1. time for å måke snø, etc. Dette må jo være en helt utmerket måte å få unger til å skjønne at teite handlinger får konsekvenser. Mye bedre å gjøre noe sånt enn å gi anmerkninger på vitnemålet; det driter jo mange unger i uansett. Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Gjennsitting er ulovlig ettersom det er frihetsberøvelse. Hvilken paragraf står det at det er frihetsberøvelse ? Greit, det er sikkert kjedelig for vedkommende som faktisk må ta en _konsekvens_ av en ulovlig handling ,men om konsekvenser skal ryddes helt av banen så hva i allverden skal unger/ungdom ta lære av ? (Og ikke kom med no psykologisk pjatt ,det høres bare fint ut på papiret og i kjeften på politikere. I praksis er det sjelden /aldri det fungerer.) Tull og tøys spør du meg! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Man trenger ingen paragraf for å fastslå at gjensitting er frihetsberøvelse. Spørsmålet er om det er *ulovlig* frihetsberøvelse. Det er ingen automatikk i at all frihetsberøvelse er ulovlig. Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Neppe om det er frihetsberøvelse ,kjedelig ja, men de er verken stengt inne eller blir holdt med fysisk makt. Konsekvens kalles det, noe som jeg syns dagens unger får alt for lite av(!) Man trenger ingen paragraf for å fastslå at gjensitting er frihetsberøvelse. Spørsmålet er om det er *ulovlig* frihetsberøvelse. Det er ingen automatikk i at all frihetsberøvelse er ulovlig. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Skal lite til før det utvikler seg fra gjensittelse til innstengelse + fysisk makt. Snakker av erfaring her. Den strengeste straffen som skolen kan bruke er utestengelse, og da er det opp til foreldrene å gi barnet konsekvens av handlingen. Skolen kan ikke oppdra barna alene. Et barn er ikke en hund - heldigvis. At vi mennesker er så smarte gjør at man i tidlig alder kan skjønne konsekvens uten at den kommer som straff umiddelbart etter handlingen. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Min erfaring med frihetsberøvelse på barneskolen: Hadde en gammel hurpe vikar-lærer på barneskolen, hun holdte meg fysisk igjen fordi jeg ikke hadde dusjet etter gymmen (skulle rekke en buss). Det endte i et basketak, kom løs til slutt og løp, i ettertid hadde jeg vist greid å ødelegge brillene hennes (win!). En annen ting rundt frihetsberøvelse på barneskoler er at barna ikke vet det er ulovlig. Lærere har ganske stor psykologisk overmakt over barn. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Vi hadde ikke noen gjennsitting på barneskolen. Måtte bare skrive våre egne brev hjem og slikt. Men så var vi visst den mest rolige klassen de hadde hatt på utrolig mange år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå