Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST! Trøbbel etter avbrutt installasjon av Ubuntu Linux

Anbefalte innlegg

nybegynner her!

Kjøpte en ny pc fra komplett.no uten OS. Jeg skal installere Windows 7 på den, men må installere ubuntu linux først, slik at jeg får installert dvd-brenneren. Nok om det.

Ubuntu Linux-installasjonen begynte, men så klarte jeg å gjøre ett eller annet slik at strømmen gikk eller maskinen restartet etter at Linux hadde begynt å ordne partisjonering/installasjon.

Når jeg starter opp pc'en nå, booter den ikke i det hele tatt, det er ingen forskjell på om cd'en står i eller ikke.

Er det noe jeg kan gjøre for å tilbakestille pc'en slik at den er som den var rett ut av eska?

Endret av grimfer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du opp BIOS når du booter maskina? Kommer det noenfeilmeldinger i form av tekst på skjermen, pipelyder eller annet? Antar at du har kjøpt en stasjonær PC - er du skikkelig uheldig kan strømbruddet du påførte maskina ha skadet noen komponenter i maskina..

Lenke til kommentar

Spørs om du må aktivt velge at den skal boote fra CD før harddisk.

Ta en titt i BIOS og se om du finner noe som heter BOOT priority eller lignende. Sørg for at CD står øverst i denne, så skal den starte fra CD.

-KJ

Lenke til kommentar
Får du opp BIOS når du booter maskina? Kommer det noenfeilmeldinger i form av tekst på skjermen, pipelyder eller annet? Antar at du har kjøpt en stasjonær PC - er du skikkelig uheldig kan strømbruddet du påførte maskina ha skadet noen komponenter i maskina..

Det høres jo litt skummelt ut. Ingen pipelyder eller spesielle feilmeldinger. Det er vel BIOS det heter når jeg trykker på del i oppstartsfasen? Da får jeg opp en skjerm med en del innstillingsmuligheter. Joda, det er en stasjonær pc.

Spørs om du må aktivt velge at den skal boote fra CD før harddisk.

Ta en titt i BIOS og se om du finner noe som heter BOOT priority eller lignende. Sørg for at CD står øverst i denne, så skal den starte fra CD.

-KJ

OK, skal se på det når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Siden du får frem bios, så ser det ikke ut som PCen er skada. Du trenger ikke installere Ubuntu for å bruke Brasero brenneprogram. Bruk live-CD.

Jeg vil oppfordre alle til å slutte med live-CD, kjøpe en minnepenn på 1 gb til 50 kr og bruke Unetbootin eller Ubuntus USB Startup Disk Creator til å legge iso-bildet på den og gjøre den bootbar. Det tar fem minutter, systemet blir uendelig mye raskere i bruk siden lesehastigheten på flash er mye høyere enn CD og du beholder CD/DVD-drev fritt. I tillegg får du høre hvor lydløs en maskin -egentlig- burde være, selv under tung lesing/skriving fra/til disk. Selv på min fem år gamle laptop er Ubuntu installert på fem minutter (+2 minutter for å legge inn personlig info og partisjonere disken), i motsetning til de drøyt 20 det tar fra CD..

Lenke til kommentar
Siden du får frem bios, så ser det ikke ut som PCen er skada. Du trenger ikke installere Ubuntu for å bruke Brasero brenneprogram. Bruk live-CD.

Jeg har fått troen på å gå inn i BIOS og prøve å få maskinen til å boote fra cd-en. Kan det være at installasjonen gikk såpass langt at den begynte å legge inn bootsektor (eller hva det kalles) på harddisk før strømbruddet, og at det er derfor jeg ikke får ting til å funke nå? Da kan jeg jo prøve å finne ut hvordan jeg kan få den til å boote fra disk...

Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre alle til å slutte med live-CD, kjøpe en minnepenn på 1 gb til 50 kr og bruke Unetbootin eller Ubuntus USB Startup Disk Creator til å legge iso-bildet på den og gjøre den bootbar. Det tar fem minutter, systemet blir uendelig mye raskere i bruk siden lesehastigheten på flash er mye høyere enn CD og du beholder CD/DVD-drev fritt. I tillegg får du høre hvor lydløs en maskin -egentlig- burde være, selv under tung lesing/skriving fra/til disk. Selv på min fem år gamle laptop er Ubuntu installert på fem minutter (+2 minutter for å legge inn personlig info og partisjonere disken), i motsetning til de drøyt 20 det tar fra CD..

Det er jo et godt tips. Det er jo kjekt å ha liggende en slik en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...