Gå til innhold

fastoptikk eller zoom?

Anbefalte innlegg

Jeg har et 450D kamera som jeg prøver å ta litt bilder med. Har kit objektivet som jeg forresen ikke kan fordra, mest på grunn av plastikkfølelsen det gir. Har også en 55-250mm som jeg liker bedre og en 10-22mm som stort sett står på kameraet.

etter at jeg kjøpte 10-22mm objektivet viser det seg at jeg nesten har sluttet å bruke kit objektivet.

Har glant litt på tamron 17-50mm, men så tenker jeg, hva med fastoptikk kanskje? I området mellom det to objektivene som jeg har. Noe rundt 30mm tenkte jeg på.

Er klar over at flere produsenter lager objektiver i dette området.

Eneste baktanken jeg har med fastoptikk er at de to andre objektivene (10-22 og 55-250) ikke er veldig lyssterke, og hva om 30mm ikke er den riktige brennvidden i øyeblikket? Da hadde det vært bedre med en lyssterk zoom som f.eks. tamron 17-50.

Noen som har noen gode grunner til å velge fastoptikk fremfor en mer anvendbar zoom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et 450D kamera som jeg prøver å ta litt bilder med. Har kit objektivet som jeg forresen ikke kan fordra, mest på grunn av plastikkfølelsen det gir. Har også en 55-250mm som jeg liker bedre og en 10-22mm som stort sett står på kameraet.

etter at jeg kjøpte 10-22mm objektivet viser det seg at jeg nesten har sluttet å bruke kit objektivet.

Har glant litt på tamron 17-50mm, men så tenker jeg, hva med fastoptikk kanskje? I området mellom det to objektivene som jeg har. Noe rundt 30mm tenkte jeg på.

Er klar over at flere produsenter lager objektiver i dette området.

Eneste baktanken jeg har med fastoptikk er at de to andre objektivene (10-22 og 55-250) ikke er veldig lyssterke, og hva om 30mm ikke er den riktige brennvidden i øyeblikket? Da hadde det vært bedre med en lyssterk zoom som f.eks. tamron 17-50.

Noen som har noen gode grunner til å velge fastoptikk fremfor en mer anvendbar zoom?

Jeg har den Tamron på mitt EOS 400D og den er veldig anvendelig, men jeg bruker også 60mm macro ofte.

RandiA

Lenke til kommentar

Et vanskelig valg det der. Skal du ha fastoptikk, så er det vel Canon 28mm f/2.8, Sigma 30mm f/1.4 eller Canon 35mm f/2 som er alternativene. Canon har også en 28mm f/1.8, men den er en del dyrere.

Jeg har både 28mm f/2.8 og 35mm f/2 - begge er bra; 28mm fungerer bedre inne da 35mm fort blir litt trang; mens 35mm er litt mer lyssterk.

Sigma-en er den mest lyssterke her; men den har et litt variert rykte. Det er en del som sliter med fokus feil; og den krever visstnok litt trening for å få det beste ut av den. Men når den leverer, så er den nydelig.

Tom

Lenke til kommentar

Ser du har fått noen gode svar fra Randi og Tom her, og jeg vil legge til mine tanker om fast- kontra zoomopptikk:

For endel år siden så var forskjellen mellom fast og zoom ganske stor, men i løpet av de siste årene har produsentene av zoomobjektiv begynt å fått dreisen på resultatet. Forskjellen mellom fast og zoom er langt mindre enn hva den en gang var.

Med dette i mente, så er jeg i nesten samme posisjon som deg. Jeg har et kit som jeg skal kvitte meg med. Jeg er ganske sikker på at jeg har fått en mandagskopi, om ikke en dårlig en også :wallbash: Jeg tror jeg kommer til å gå for et fastobjektiv nå i første omgang fordi jeg har lyst til å prøve. Med andre ord blir det et som ikke er alt for dyrt, men kommer godt ut i målbare tester.

Jeg kan ikke uttale meg om Tamron'en der dessverre.

Lenke til kommentar

Stikk innom en fotobutikk og prøv objektivene på ditt eget kamera, så kan du dra hjem å se på forskjellene. Ingen her inne kan fortelle deg hva du har bruk for - det må du finne ut av selv.

EDIT: Prøver du objektiv i en butikk så kjøp det der også.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Har du planer om å bruke ekstern blits på ett eller annet punkt, så bør du vre klar over at 28mm f/2.8 og 35mm f/2.0 er såpass gamle modeller at de ikke vil sende avstandsinformasjon til kameraet og blitsen. Du kan fremdeles bruke automatikk når du bruker blits, selvsagt, men den vil ikke kunne være like nøyaktig som med nyere objektivmodeller.

Hva angår Sigmas 30mm f/1.4 så var jeg ikke imponert da vi hadde den inne i ulike fatninger for å se om vi kunne bruke den som standradobjektiv for speilreflekstestene våre. Den tanken måtte vi bare gå fra, da ingen av eksemplarene var skarpe nok, selv på f/5.6. Dette var dengang 10 mp speilreflekser var noe nytt, og objektivet ytte dem rett og slett ikke rettferdighet. (Vi testet bla Sony A100, Canon 400D og Nikon D80)

Lenke til kommentar

Kan ikke svare for hvilke objektiver som er bra og mindre bra for Canon 450 for jeg bruker Nikon. Tamron 17-50 hadde jeg på Nikon D200 i sin tid. Dersom den er like bra i Canon-versjon sier jeg bare: Løp og kjøp!

Hvis du er i tvil om fast-optikk er det rette for deg, ville jeg ha begynt med Tamron-zoomen og kjøpt fastoptikk etterhvert som dette behovet evt. oppstår

Rent personlig vil jeg likevel si at spørsmålet om zoom kontra fastoptikk, for meg, ikke er et spørsmål om enten eller men heller jatakk begge deler.

Jeg har en D700 som jeg bruker mye sammen med kombinasjonen fast 35/2,0 og 85/1,8. Denne fastoptikken er så kompakt at det objektivet som ikke er i bruk, greit går ned i en jakkelomme og jeg føler da at jeg har et veldig kompakt og fleksibelt oppsett.

I andre sammenhenger hvor vekt og størrelse er underordnet bruker jeg gjerne 24-70/2,8 kombinert med batt.grep. Dette er et oppsett som gir fleksibilitet ved at behovet for objektivskift blir mindre samtidig som denne komb. av utstyr gir en balanse, stabilitet og kvalitetsfølelse på høyde med de gangene jeg har hatt muligheten til å leke meg med D3. (At 24-70-en blir byttet ut med en 24-105/f4 VR eller 24-120/F4 VR den dagen Nikon lager noe slikt, er en helt annen sak.)

Med disse kombinasjonene føler jeg på mange måter at jeg har et oppsett med to kameraer i ett og samme avhengig av grep/ikke grep og zoom/fastoptikk.

For mange vil det nok være mest rett å holde seg til zoom i en eller annen form, mens dersom man virkelig blir bitt av fotobasillen (eller var det fotoutstyrsbasillen?) koker dette fort ned til et spørsmål om hva man kjøper først og sist.

Lenke til kommentar

Som nevnt, fastoptikk er for spesielt interesserte. Det store flertallet vil være mest fornøyd med zoom er min påstand. Det er forøvrig fortsatt forskjell mellom skarphet på zoom vs fast. Zoom gir aldri like bra skarphet gjennom hele zoom-området som fastoptikk (naturligvis), det lar seg rett og slett ikke produsere. Men jeg ønsker også å legge til at skarpheten på de beste zoom-objektivene er skummelt nært fastobjektivene nå om dagen.

Lenke til kommentar
Som nevnt, fastoptikk er for spesielt interesserte.

... med et lite aber :) Ikke for å flisespikke, men vil bare dele min gode erfaring med fastoptikk.

Jeg er ikke det jeg vil kalle en spesielt interessert, men kjøpte nylig Canon sitt 50mm f/1.8 til samboeren min. Grunnen til at jeg kjøpte dette var bang for the bucks. Jeg vil påstå at dette objektivet er god kvalitet, til en veldig holdbar pris.

Og nå kommer jeg til saken; Hobby/amatørfotografer (slik som meg) har to formål med et kamera, nemlig det å ta bilder for å forevige øyeblikk (fester, ferier etc), og for den grunn å ta fine bilder (kunstbilder som jeg har funnet ut å kalle dem).

Jeg misliker kit-objektivene like lite som dere, men mener det er mer enn godt nok (iallefall for oss amatører) til det første formålet, nemlig det å forevige. Det er selvfølgelig moro å ta kjempefine bilder hele tiden, men man må også vurdere hva man vil prioritere.

Når man kommer til neste del, nemlig det å ta fine bilder, har man som regel tid til å flytte litt på seg, og få plass til det meste i objektivet. Selv med 50mm føler jeg at jeg får tatt bilde av det jeg vil. Og man må veldig høyt opp i pris for å finne et zoomobjektiv som gir deg like bra resultat.

Kort og godt: Du får mer moro for pengene med et fastobjektiv, men det passer som regel ikke til bruk i "hverdagen". Jeg er strålende fornøyd med objektivet til samboeren (som dere skjønner tar jeg en god del bilder med det selv), og her kan dere se et bilde jeg tok tidligere i dag :)

Lenke til kommentar

Du skriver at 10-22mm står mest på kameraet, og at du er redd for at en lyssterk ~30mm blir for trang. Det kan den fort bli, spesielt hvis du er vant til å fotografere inne. Et formål et slikt lyssterk objektiv bør kunne overta.

Med dette vil jeg råde deg til å se på Sigma 20mm f1.8 EX og 24mm f1.8 EX.

Tror også du vil bli veldig godt fornøyd med et Tamron 17-50mm f2.8. Men jeg er av den oppfatning av at man de fleste nok er tjent med å ha et enda mer lyssterkt fastobjektiv i normalområdet eller litt under (25-30mm på 450D).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...