Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynlighetsmaksimeringsestimator med binomisk fordeling

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gammel eksamensoppgave her:

Oppgave 1 Søtsaker i matvareforretning

Det er kjent at matvareforretninger strategisk plasserer søtsaker i nærheten av kassene i for-

retningen for å hjelpe på salget. En butikkeier har til nå hatt søtsakene plassert tilfeldig rundt

i butikken og erfart at kundene uavhengig av hverandre kjøper søtsaker med sannsynlighet

p0 = 0:25.

a) I løpet av en time handlet 20 personer i butikken hans. La X være antallet av disse

kundene som handlet søtsaker. Under hvilke forutsetninger er X binomisk fordelt? Anta

at X er binomisk fordelt, hva er da P(X 5) og P(5 X < 10)?

Butikkeieren ønsker å teste om strategien med å plassere søtsakene i nærheten av kassene

i butikken kan hjelpe på salget også i hans butikk, dvs. at personer handler søtsaker med

større sannsynlighet enn p0 = 0:25. Han plasserer derfor nå søtsakene i nærheten av kassene

og observerer i en undersøkelse at av n tilfeldig valgte kunder handlet nå X kunder søtsaker.

Anta at X er b(x; n; p), dvs. binomisk fordelt med parametre n og p og at p er ukjent.

b) Vis at sannsynlighetsmaksimeringsestimatoren (maximum likelihood estimatoren) for p

er

p^ = X/n

Regn ut forventning og varians til estimatoren p^.

Det er oppg. b jeg lurer på. I løsningsforslaget tar de ikke produktet av funksjonen for å finne SME, hvorfor ikke? Jeg gjorde det og fikk

p^ = X/(n^2)

i stedet. Hva er riktig?

Løsningsforslag

post-28526-1242165121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte mail til faglærer og han sa dette:

Her har du berre ein observasjon X, medan du ofte har n, det vil sei X1, X2, ..., Xn. Dermed får du ikkje noko å gange saman.

Tror jeg skjønte det nå. Har forøvrig vært innom yahoo answer sida før, men takk allikevel. :)

Dette er TMA4240 Statistikk. Grunnleggende stat. ved NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...