EB_Veyron Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hei Har en gammel eksamensoppgave her: Oppgave 1 Søtsaker i matvareforretning Det er kjent at matvareforretninger strategisk plasserer søtsaker i nærheten av kassene i for- retningen for å hjelpe på salget. En butikkeier har til nå hatt søtsakene plassert tilfeldig rundt i butikken og erfart at kundene uavhengig av hverandre kjøper søtsaker med sannsynlighet p0 = 0:25. a) I løpet av en time handlet 20 personer i butikken hans. La X være antallet av disse kundene som handlet søtsaker. Under hvilke forutsetninger er X binomisk fordelt? Anta at X er binomisk fordelt, hva er da P(X 5) og P(5 X < 10)? Butikkeieren ønsker å teste om strategien med å plassere søtsakene i nærheten av kassene i butikken kan hjelpe på salget også i hans butikk, dvs. at personer handler søtsaker med større sannsynlighet enn p0 = 0:25. Han plasserer derfor nå søtsakene i nærheten av kassene og observerer i en undersøkelse at av n tilfeldig valgte kunder handlet nå X kunder søtsaker. Anta at X er b(x; n; p), dvs. binomisk fordelt med parametre n og p og at p er ukjent. b) Vis at sannsynlighetsmaksimeringsestimatoren (maximum likelihood estimatoren) for p er p^ = X/n Regn ut forventning og varians til estimatoren p^. Det er oppg. b jeg lurer på. I løsningsforslaget tar de ikke produktet av funksjonen for å finne SME, hvorfor ikke? Jeg gjorde det og fikk p^ = X/(n^2) i stedet. Hva er riktig? Løsningsforslag Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Prøvde først å forklare det selv, men fant ut at denne var bedre enn meg til å forklare.. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hva slags fag er dette i? Minner om MATX fra VG2 Endret 13. mai 2009 av runesole Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Sendte mail til faglærer og han sa dette: Her har du berre ein observasjon X, medan du ofte har n, det vil sei X1, X2, ..., Xn. Dermed får du ikkje noko å gange saman. Tror jeg skjønte det nå. Har forøvrig vært innom yahoo answer sida før, men takk allikevel. Dette er TMA4240 Statistikk. Grunnleggende stat. ved NTNU. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ok, ganske sikker på vi hadde en del om binomisk fordeling i fjor i x-matte jeg da (ikke 2mx). Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ok, ganske sikker på vi hadde en del om binomisk fordeling i fjor i x-matte jeg da (ikke 2mx). Du hadde nok om binomisk fordeling, men ikke om sannsynlighetsmaksimeringsestimatorer.. (Prøv å si det fort mange ganger.. ) Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Stemmer det, er noe som var kjent fra vgs, men det legges fra på en annen måte og man går mye dypere ned i faget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå