Gå til innhold

Lønn i Marinen i Krigssituasjoner

bkf_94

Anbefalte innlegg

Heisann

Rent hypotetisk hvis Norge skulle komme i 'direkte' krig med noen, kan staten heve lønnen til de som har en karriere f.eks marinen? Hvis det går ann kan de vel gi deg vanlig lønn etter situasjonen er løst?

Kan de gjøre det samme med gradene? Hvis du er en fenrik, kan marinen forfremme deg til kaptein av et skip pga mangel på kommandører men etter krigen gjøre deg om til en løytnant igjen?

Takker til de som kan svare meg på mine spørsmål :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger man graden kaptein for å føre skip?

Tja, all den tid graden kaptein ikke finnes i sjøforsvaret, tviler jeg på det.

Standard grad for å føre skip er vel orlogskaptein for MTBer og kommandørkaptein for fregatter, mener jeg. Løytnant eller kapteinløytnant for stridsbåter, og kapteinløytnant for ubåter. Dog mulig jeg tar feil. Espennyh har vel tilgang til personellhåndboka og kan gi et sikkert svar.

Lenke til kommentar

Ad trådstarter, så vil du nok ikke få lønn i krigstid nei. Mulig du får nok til å holde familien i live, men ikke stort mer.

Du vil også kunne få ganske store gradshopp (hvis du overlever, er sannsynligheten veldig stor for at du blir forfremmet en god del i løpet av en lengre krig. den type krig vi øvde på under den kalde krigen, vel å merke), og du vil kunne miste denne graden etter at krigen er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...