stian90_2 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Vet ikke hva ^k gjør, men ^d funker fint, er ikke vannskelig og bare slette mappen etterpå, bare og skrive rm -rf mappe i terminalen =) Nei, /home/brukernavn burde ikke være chmoddet til 777 for da gir du alle, lese, skrive, og kjørerettigheter på brukeren din.. Noe som ikke er så lurt.. Du kan kun med den enkelte bruker gå inn i home mappen deres.. Altså, brukeren stian kan kun gå inn i /home/stian og per kan kun gå inn i /home/per Om du har noen felles filer du vil at andre skal få tak i kan du opprette en felles mappe i feks /media/shared.. Som du chmodder etter ønske.. =) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Så den mappen jeg skal dele over nettverket og evt. over FTP eller SFTP eller hva dere nå kaller det, bør ligge i /media/ og være chmoddet til 777? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Rettigheter funker sånn : X X X | | | | | |-- alle | |---- gruppe |------ bruker 1 = execute 2 = write 4 = read execute + read = 1 + 4 = 5 read + write = 2 + 4 = 6 execute + read + write = 1 + 4 + 2 = 6 .. osv Kataloger må settes som execute for at man skal kunne gå inn i dem. Anbefaler deg at du oppretter en gruppe for aktuelle brukere, og chmod'er katalogen til f.eks 775 eller 770. Endret 19. mai 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Men det må jo være slik at alle brukerne i samba-nettverket kan skrive i mappene, det er slik jeg har lagt det opp. Da kan jeg nemlig slette og legge til filer fra desktoppen min! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det jeg sa om rettigheter motstrider vel ikke det på noen måte? Opprett en gruppe for aktuelle brukere, det blir dermed sambabrukerne dine, meld dem inn i gruppen, og sett korrekte rettigheter. Voilá. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Hvordan definerer jeg grupper? Jeg har en gruppe som alle pcene er med i som heter Mshome. Kan jeg gi den tilgangsnivå 7, mens andre bare har 5 da med andre ord? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Kommer litt an på hvordan du har satt opp Samba. Windows-grupper og Unix-grupper er ikke det samme, men du kan "binde dem sammen" litt med Samba. Selv har jeg definert de brukerne som bruker Windows med egne Unix-brukernavn, og meldt dem inn i en gruppe. Brukere lages med kommandoen "useradd", grupper lages med "groupadd". (Brukere og grupper kan også fint administreres med GUI-verktøy i Ubuntu) Deretter lager man tilsvarende brukere for Samba med "smbpasswd"-kommandoen, og tillater dem å aksessere share'n i Samba med denne config optionen (la oss si at gruppen heter torrentbrukere) : allow users = @torrentbrukere Deretter setter du de korrekte rettighetene i filsystemet. Jeg kan ikke gå mer i detalj på dette, men det finnes plenty med dokumentasjon der ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå