Gå til innhold

Begynne med Programering og grafikk

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å lære megå programmere. Har forstått det slik at mange anbefaler å begynne med Delphi, så det blir vel til det.

I den forbindelse lurar eg på om det er nokon som har anbefalingar på litteratur til dette. Det må vera lett å forstå fra begynnelsen av. ER HEILT BLANK fra før... einaste eg kan programere er NC-kode :wink:

Kor avanserte program kan ein laga med Delphi? (forutsatt at ein byggjer seg opp med høvelg masse kunnskap)

Så lurar eg også på korleis spillutviklarane lagar grafikken i spill. Blir denne ogå programmert, eller teiknar dei den først?

Er det nokon som veit om gode teikneprogram der eg kan leka kunstnar? Har mange gode idear som eg ikkje får prøvd grunna svikt i systembus mellom hjerne og fingrar. Flotte fantasilandskap o.l :D

-Eriond-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.marcocantu.com er en bra start. dette er forfatteren bak Mastering Delphi serien som er en av de beste delphi-bøkene. start med å last ned "gratisbøkene" essential pascal og essential delphi. de kommer i pdf format. ellers er det masse å finne, bare google litt.

du kan lage alt i dephi, grafikk er kanskje litt kjekkere med C++, men det spiller liten rolle når du er nybegynner. når man blir litt dreven i programmering så er det ikke en stor sak å bytte språk alikevell.

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er å begynne med noe, og så ikke gi seg før man har lært seg mer enn det man kunne i utgangspunktet. I starten kan det være like nyttig å lære seg å programmere på en grafisk kalkulator (en slik du trenger på videregående) som å begynne "rett på".

Jeg vil anbefale deg å lese i bøker, prøve ut eksempler og se på andres kildekode helt i starten.

Angående spørsmålet ditt om hvordan grafikk blir til i spill, så er det vel ofte slik at den både blir programmert og tegnet.

1. Om programmeringen

Du har sikkert lest om forskjellige grafikkmotorer som blir brukt i spill, for eksempel at Unreal-motoren (som har blitt brukt til spill som Unreal og Unreal Tournament, dog i forskjellige varianter) blir brukt til andre spill enn Unreal-serien også. Dette tyder altså på at grafikkmotoren (som er laget, altså programmert, i et eller annet programmeringsspråk) ikke nødvendigvis bestemmer hvordan grafikken i spillet ser ut. (Monstrene fra Unreal dukker ikke opp i alle andre spill som bruker Unreal-motoren). Grafikkmotoren er snarere et redskap som lar de som lager spillene vise det de ønsker å vise på skjermen. Om de som lager spillene ikke synes at et av monstrene i spillet ser bra nok ut kan de bytte det ut med et annet uten å forandre på grafikkmotoren.

2. Om å "tegne først"

Mens grafikkmotoren er skrevet i et programmeringsspråk, så er omgivelsene og personene (monstrene) i spillet gjerne laget et annet sted. De som lager spillene bruker for eksempel et program som 3D Studio til å lage modeller av monstrene, og det samme programmet til å bestemme bevegelsene til disse. Modellene kan "kles" med bilder (teksturer) som gjør at de ser mer detaljerte ut. Disse bildene kan lages i et ordinært eller avansert tegneprogram. Omgivelsene i spillet er kanskje laget i et eget program som er laget spesielt for den grafikkmotoren som brukes.

Grafikken i et spill er selvsagt avhengig av flere variabler enn grafikkmotoren og modellene. Det du ser når noen skyter på deg er også en del av grafikken i et spill, men før du får se at dette skjer må du lage en eller annen mekanisme i spillet (programmet) som fører til at noen i det hele tatt skyter på deg.

I det hele tatt er det forferdelig mye som skal til for at et spill som det jeg delvis har skissert ovenfor skal kunne kalles komplett. Eksempelet kan imidlertid overføres til andre typer spill enn det jeg har tatt utgangspunkt i her, som kanskje ikke er uoverkommelige å få til å lage selv etter en tids iherdig prøving og feiling.

MVH Audun

Lenke til kommentar

start med å kjøpe en "Deitel & Deitel" bok om det programmerinsspråket du velger...disse er utrolig informative! Jeg ville startet med enten Java eller C++ Java er enkelt å komme langt med fort når det gjelder GUI, men til gjengjeld er det tregt i forhold til C++...C++ derimot kjører raskt, men er ikke like portabelt + at du må sannsynligvis stresse som en helt for å få til GUI (som i windows f.eks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...