Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pcen fryser etter overklokking !?!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem her, som sagt fryser pcen etter at jeg overklokka prossesoren Q6600 med "stock" kjøling til 3gh med hovedkortet MSI P7N SLI.

Har prøvd å øke spenningen noe, men er litt redd for at det skal ta spontant fyr uten noen særlig god grunn for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva spør du egentlig om?

Du vet hvorfor pc'en fryser, og tør ikke gi på mere volt. Da må du senke farta :)

Hvilken volt/grader har du nå?

jeg var oppå 1,225v trur jeg

Ja, det ville spørre om var hvorfor Pcen fryser, har sett mange som kjører samme prossesor på 3,6gh uten problemer, men med et annet hovedkort. Nå støtter ikke pcen min mere enn 1333mh i fsb, så jeg får ikke dratt den på mer enn 3gh. Pcen kjører fint i ca en halvtime og så fryser den...

Grader har jeg ikke skjekket, men har jo et Antec 900 kabinett og prosessoren ligger ikke på mere enn 30 grader vanligvis.

Endret av S!m1
Lenke til kommentar
Hva spør du egentlig om?

Du vet hvorfor pc'en fryser, og tør ikke gi på mere volt. Da må du senke farta :)

Hvilken volt/grader har du nå?

jeg var oppå 1,225v trur jeg

Ja, det ville spørre om var hvorfor Pcen fryser, har sett mange som kjører samme prossesor på 3,6gh uten problemer, men med et annet hovedkort. Nå støtter ikke pcen min mere enn 1333mh i fsb, så jeg får ikke dratt den på mer enn 3gh. Pcen kjører fint i ca en halvtime og så fryser den...

Grader har jeg ikke skjekket, men har jo et Antec 900 kabinett og prosessoren ligger ikke på mere enn 30 grader vanligvis.

Vist du hadde vist kva overklokking egentlig var, så hadde du aldri såtte her å venta på svar.

Sjølv las eg ALLE guidene som var på HW.no og her på forumet, nå.. så hjelper eg slike som deg :p

Problemet ditt er ENTEN

1. Du har får lite volt til cpu, dettte kalles V-core, sett den opp 2 hakk, ein øker v-core når det blir ustabilt under cpu klokking.

2. Du klokker cpu og ram samtidig fårdi du egentlig ikkje veit kva du holder på med, finn ut dette ;) da kan det hende du har får lite ram-volt.

men prøv først 2 hakk mere volt til cpu ;) vist ikkje så prøv å klokk ned til 3,5 ^^

Lenke til kommentar
off topic: Har alltid fascinert meg at en pc fryser når den blir for varm

med 1,225 v-core i bios? neppe, nesten så det er såpass kalt att den ikkje liker seg xD enten skal det vere varmt, eller så veldi veldi kaldt ;)

Tror ikkje varmen er problemet, men last ned REAL TEMP ;) så finner vi ut av det! ^^,

Lenke til kommentar
Jeg var oppå 1,750v igår, men pcen fryser enda etter 10-20 min.

Og nei, jeg klokker ikke ramm'en samtidig. Varmen ligger på rundt 40-50 grader før pcen frøs.

Du har vist ikkje lært å google du, max anbefalte volt fra intel sin side er 1,5v-core.

så vist du ikkje kommer lenger enn det med SLIK volt, så har du en dårlig cpu.

Det du kan prøve er å sette ned volten til 1,5 i bios.

Øke north bridge volt med 2 verdier opp.

Alle prosessorer er ulike, om noken klarer 4.5ghz med sin q6600 så er det ikkje sikkert du klarer mer enn 3,2 med din, alt etter kor erfaren ein er, kor god tolmodighet ein har osv, min E8500 klarer ikkje mere enn 4ghz med ok volt, andre kjører denne fint på 5ghz 24/7 med anbefalt volt fra intel ;)

Edit: med 1,75v-core så brude tempen vere litt mere enn 40-50C*.... eller... ?

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Enkel guide til korleis ein klokker: ein øker gradvis fsb oppover med 5-10mhz i gangen, kanskje meir til å begynne med, øker gradvis v-core til det blir stabilt igjen, så øker ein fsb.. osv osv osv.

Tips: minne divider 1:1, da blir minnet samme mhz som fsb x2

øk nb volt med 2 verdier ( trykk + 2 ganger)

ikkje gi mer enn 1,5v-core får 24/7 clock.

Ta av halt state

C 1(talet en)

(under cpu config)

tolmodighet hører med, til en viss grad :p

Erfaring kommer av 2 ting, lesing og prøving ;)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Enkel guide til korleis ein klokker: ein øker gradvis fsb oppover med 5-10mhz i gangen, kanskje meir til å begynne med, øker gradvis v-core til det blir stabilt igjen, så øker ein fsb.. osv osv osv.

Ta av halt state

C 1(talet en)

(under cpu config)

Lykke til ;)

Ok, heldig vis frøs pcen før den ble svidd :D

Skal prøve og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Ta av halt state

C 1(talet en)

(under cpu config)

Lykke til ;)

Ok, heldig vis frøs pcen før den ble svidd :D

Skal prøve og se hvordan det går :)

Bare å poste her vettu når ting stopper, volt løser ikkje alt som du ser :p

Volt er farlige greier når ein klokker uten å vite kor masse tåler ting til en 24/7 clock..

Selv hadde eg ein 45nm cpu på 1,568v-core, denne var da på vannkjøling, og ment kun til å få en høg frekvens og validering via cpu-z, cpuen er kjøpt til eit formål, klokke, gir faen om den dør :p

Men i ditt tilfelle ville eg hatt max ca 1,5v-core siden du ikkje satser på ein høg frekvens i eit par min :p

Lykke til igjen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...