Grand Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Godt mulig at jeg har lagt denne i feil kategori, men vi skal ha framføring i naturfag i morgen. Og jeg har ikke peilig på hva kuldemediumdamp er (jeg har prøvd google). Det er sammenhengene med varmepumpe. Takker for svar Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg har ikke peiling, men kan gjette Det er den kalde luften som kommer ut av varmepumpen? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Tror det har noe med den kaldeluften som kommer inn. Slenger på hele setningen jeg. En kompressor suger inn den kalde kuldemediumdampen og komprimerer kuldemediet slit at tempraturen øker. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 En varmepumpe eller et kjøleskap (som er akkurat samme typen maskin, bare «andre veien») må ha et kjølemedium til å transportere varmen fra A til B. Dette kan være et «spesialdesignet» stoff, men i større kjølelagre er ammoniakk vanlig som kjølemedium. Varmepumpen skal altså «pumpe» varme fra de kalde omgivelsene og inn i den varme stua. Når kjølemediet er på den varme siden av veggen (innendørs), er trykket inne i pumpen høyt og mediet er kanskje i en superkritisk fase (dvs. at det ikke er noen klar overgang mellom gass og væske). Samtidig med at mediet går gjennom veggen og ut på den kalde siden av pumpen (utendørs), ekspanderes mediet over en ventil slik at trykket faller. Da går mediet gjerne over i et tofaseområde, dvs. en blanding av væske og gass. Nå er mediet såpass kaldt at omgivelsene er varmere selv om det er kaldt ute, og varmen fra omgivelsene vil da strømme inn i mediet og varme det opp til det fordamper. Så pumpes mediet videre gjennom systemet og inn på den varme siden av pumpen igjen, samtidig som at trykket øker og temperaturen stiger. Dermed blir mediet varmt nok til at det kan avgi varme innendørs. Dette er altså «den varmen» som mediet tok opp fra de kalde omgivelsene. Når varmen er avgitt innendørs, kan mediet ekspanderes og pumpes ut igjen, og da er syklusen fullført. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Takker for et bra svar Kom godt med i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå