Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan noen gi meg noen tips for å slutte å røyke?

anderss2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres kanskje lettere sagt enn gjort. Men bare legg fra deg røykpakken og om du får lyst på en røyk, bit deg i fingeren eller dunk hodet hardt i veggen slik at du gjør noe annet enn å røyke. Sett deg ned, lås dører, kast alt av sigarettpakker, fyrstikker og lightere. Hvis du har god nok selvkontroll burde dette gå som en lek! :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Det er ikke så lett. Driver av nå og prøve å legge røyken på hylla selv.

Noe som har funket for meg hittil er og jogge en tur, gå en tur, eller rett og slett bare være vekk fra hjemmet. Det er også kjempe positivt hvis du har en venn og slutte med. Unngå alt som kan gjøre deg fristet til og ta en røyk.

Hvis du absolutt må røyke - Røyk med den andre hånda, mellom fuck-you-fingern og ringe-fingern, et annet sted enn inne hos deg selv. Og når du røyker da, bare røyk. Ingenting annet. Ikke snakk i telefon osv, du skjønner.

En annen ting som kan være kjekt er nikotintyggis. Har ikke prøvd det selv, men skal kjøpe det i mårra. Får jeg flyr på veggen, forhåpentligvis=)

Avhengigheten går over etter 3-4 uker vanligvis tror jeg (Har jeg lest overalt), resten er psykisk. Så bare hold ut. Så skal jeg prøve og gjøre det samme:)

Lenke til kommentar

Cold turkey, begynner du med nikotin substitutt varer bare avhengigheten lenger. Får du lyst til å røyke ; Jogg deg en tur, skriv noe, tegn noe, mal noe, gjør noe. Ikke bytt det ut med drittmat eller godteri e.l for da får du plutselig en grunn til å begynne på igjen om du blir feit ellerno.

Lenke til kommentar

Har sluttet å røyke igjen. Kastet sigarettene for noen dager siden. Akkurat den handlingen er jo ganske alvorlig og viser til deg selv at "nå er det nok". Tanken på at man skal slutte å røyke når man er ferdig med pakken er mindre seriøs og ender vel i 99.99% av tilfellene med at man heller bare kjøper en ny pakke som man også må røyke opp. Det må til en tanke på at "nå slutter jeg og skal ikke røyke mer" og så holde fast på den tanken selv om man skulle få lyst på mer røyk.

Snuser selv, så da er det jo ingen nikotin-absinenser, men bare å vende seg til å stå mot det psykiske suget. Har vært uten røyk 1 år tidligere, og funket fint så lenge jeg brukte mye snus og tok en snus hver gang jeg fikk lyst på en røyk.

Lenke til kommentar

Ikke si til deg selv at "nå skal jeg aldri ta en røyk mer". Det er en hard påstand det kan være vanskelig å leve opp til. Bare ikke tenk sånn. Jeg trappet ned ved først å røyke færre om dagen, deretter å kjøpe mildere og mildere sigaretter til jeg endte opp på Petterøes ekstra mild. En dag da jeg var tom for røyk, gadd jeg ikke kjøpe neste pakke. Det var ingen sak å holde ut abstinensene, og jeg var møkk lei den kjipe smaken av fjelluft-sigg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Selv gikk jeg i åresvis på ekstra mild tobakk. Har ikke noen tro på at man blir røykfri av å røyke mildere sigaretter eller tobakk. Den eneste måten å bli røykfri på er å slutte å røyke.

Men er til en viss grad enig i at "aldri mer" tankegangen blir en smule dramatisk. Er bedre å ta en dag om gangen. Å ikke lage det til noen stor greie, men bare tenke at det er bra å leve uten røyk hvis man skulle få lyst på en.

Lenke til kommentar

Vær hard mot degselv, kjøper du en røykpakke så kast den, ikke noe "dette er siste pakka, kan ikke kaste noe til 40kr"-greiene. Tilslutt er du så blakk og lei at du ihvertfall ikke kjøper røyk mer. Og når man ikke har, røyker man sjeldnere og det forsvinner som en del av livsstilen din.

Gjorde dette selv for 3 uker siden. Nå røyker jeg bare når jeg drikker, har dog røyka 4 røyk denne uka, men det er egentlig ingenting. Var bare at jeg fikk dem av en kollega som også har slutta, og gadd ikke kaste dem da

Edit: Som dere ser (Bold), jeg sliter litt enda, men jeg har ikke noe behov for røyk bortsett fra at det er litt godt

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Altså, jeg er vel den eneste i vennegjengen vår som ikke engang har nevnt å slutte å røyke. Jeg vet selv at det er dumt og slikt, og moralprekner kan jeg godt bli spart for. (Jeg har tenkt på å slutta den gang jeg smeller ei dame på tjukka)

Mange her sier det bare er å si nå skal jeg aldri røyke mer, men jeg har opplevd mange som sier det, og ikke klarer to dager engang. Vis du rett og slett bare gir faen i røyk tror jeg er det enkleste, ikke tenke på å slutte bevist, men bare drite i å kjøpe skal det ganske glatt tror jeg. Om du bare har viljestyrke til å overse røyksuget, noe alle har om de virkelig vil. Tro meg, dette her blir ikke lett, men om du virkelig vil anbefaler jeg deg å bare gi faen. Det enkleste er ofte det beste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...