Gå til innhold

Sigma 50 1.4. Frontfokusering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du har 50D, så kan du jo bare justere det inn. Det er vel forsåvidt nok til å sende til kalibrering, men ikke noe voldsomt feil ..

 

Edit: Du har i tillegg et par år på å bestemme deg for å sende det inn. Så du har jo ikke noe å stresse med. Prøv det med justering etter arket under normal forhold.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Edit: Du har i tillegg et par år på å bestemme deg for å sende det inn. Så du har jo ikke noe å stresse med. Prøv det med justering etter arket under normal forhold.

Rettelse: Du har normalt 2 mnd fra du oppdager feilen i følge forbrukerkjøpsloven. (Gjelder ikke hvis det er gjort annen avtale ved kjøp av varen eller det foreligger særlige forhold eller hensyn.)

Endret av ET-media
Lenke til kommentar
Edit: Du har i tillegg et par år på å bestemme deg for å sende det inn. Så du har jo ikke noe å stresse med. Prøv det med justering etter arket under normal forhold.

Rettelse: Du har normalt 2 mnd fra du oppdager feilen i følge forbrukerkjøpsloven. (Gjelder ikke hvis det er gjort annen avtale ved kjøp av varen eller det foreligger særlige forhold eller hensyn.)

 

Det vel 2 år eller mer garanti på Sigma sine objektiver. Jeg fikk beskjed da jeg sist kjøpe Sigma at jeg kunne bruke disse årene på å få objektivet fikset. De to første ukene etter kjøp kan du fritt levere det tilbake uten spørsmål, og etter det går det på garanti. Når du oppdaget feilen eller ikke er urelevant.

 

Det du skrev skjønner jeg bare ikke.

Lenke til kommentar

Måten du tester på kan ikke gi et kvalifisert svar på hvordan objektivet ditt oppfører seg i felten. Er du missfornøyd så sender du objektivet til justering. Du skal også kunne sende inn huset ditt til samme plass dersom du ønsker det justert for ditt kamera. Har hørt flere ganger at verkstedet "ikke har tilgang" på følgende hus slik at justeringen blir tilpasset utstyret du bruker.

Lenke til kommentar
De to første ukene etter kjøp kan du fritt levere det tilbake uten spørsmål, og etter det går det på garanti. Når du oppdaget feilen eller ikke er urelevant.

 

Som nbmofo sier så gjelder 2 ukers angrerett bare når du kjøper utenfor selgers faste utsalgssted. Vanlige butikker kan gjøre det for å være servicevennlige, men de er ikke lovlig pliktet til det. Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp, men dette er bare en service de ønsker å gi kunden, ikke noe de må.

 

Du sier att tidspunkt for når feilen ble oppdaget er irrelevant, men det er oppgitt i kjøpsloven som "innen rimelig tid" Så alt ifra hvilken feil dette er så kan det beløpe seg alt fra 1 mnd. til 5 år, som da tilsier hele reklamasjonsperioden. Dette grunnet att visst du ikke sier ifra om feilen når den oppstår og denne feilen forplanter seg fordi du har fortsatt å bruke produktet så skal ikke leverandør belastes for disse følgeskadene. Dog i trådstarters sak så er dette en rent elektronisk feil som ikke har mulighet til å forplante seg og slike feil skal da kunne dekkes under hele den 5 år lange reklamasjonsperioden. (Forutsett att dette er kjøpt i Norge av privatkunde)

 

 

Men så til tema!.. Frontfokuserer dette objektivet nokk til att man skal kunne kreve det justert?

Svaret anser jeg som nei, det er innenfor standard. Låner du deg ett annet EOS av en kompis og tar akkurat same testen så blir nok resultatet annerledes. Slingringsmonn har alle ting.. fra melkekvalitet til hvor lang tid bussen bruker fra A til B.. Og i ditt tilfelle er vell ikke dette så langt fra å være perfekt til att det gjør noe? realistisk dybdeskarphet som man ville ha brukt obj. med her er vell F2.8? Personlig bruker jeg ikke mine obj. på mindre enn dette, og her er jo ditt bare ca. 2mm i front.. hadde du sett det om du ikek hadde hatt skalaen der?..

 

Håper dette var litt til hjelp :)

Forøvrig er det Camera & Videoteknikk AS i Bergen (www.camera.no) som har reparasjoner på Sigma i Norge, så evt. spørsmål om dette kan du jo rette til de om du er i tvil.

 

 

Edit: Og som Shocktrauma sier så kan det være lurt å sende det med DITT hus, ellers vil ett AF-referansekamera bli brukt, og om ditt hus ikke er NØYAKTIG likt justert som dette så kan resultatet i verste fall bli enda verre en når du leverte det inn..

Endret av macusa
Lenke til kommentar
Har tatt en test på Sigma 50 1.4 med Canon 50D. Låst speil, Slik stativ, selvutløser, cs 45 grader vinkel. 48cm fra fronten på objektivet tilfokuspunkt.

Bruker du front på objektivet istedet for fokalplanet i kamerahuset (hvor sensoren er)?

Lenke til kommentar
De to første ukene etter kjøp kan du fritt levere det tilbake uten spørsmål, og etter det går det på garanti. Når du oppdaget feilen eller ikke er urelevant.

 

Som nbmofo sier så gjelder 2 ukers angrerett bare når du kjøper utenfor selgers faste utsalgssted. Vanlige butikker kan gjøre det for å være servicevennlige, men de er ikke lovlig pliktet til det. Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp, men dette er bare en service de ønsker å gi kunden, ikke noe de må.

 

Du sier att tidspunkt for når feilen ble oppdaget er irrelevant, men det er oppgitt i kjøpsloven som "innen rimelig tid" Så alt ifra hvilken feil dette er så kan det beløpe seg alt fra 1 mnd. til 5 år, som da tilsier hele reklamasjonsperioden. Dette grunnet att visst du ikke sier ifra om feilen når den oppstår og denne feilen forplanter seg fordi du har fortsatt å bruke produktet så skal ikke leverandør belastes for disse følgeskadene. Dog i trådstarters sak så er dette en rent elektronisk feil som ikke har mulighet til å forplante seg og slike feil skal da kunne dekkes under hele den 5 år lange reklamasjonsperioden. (Forutsett att dette er kjøpt i Norge av privatkunde)

 

 

Men så til tema!.. Frontfokuserer dette objektivet nokk til att man skal kunne kreve det justert?

Svaret anser jeg som nei, det er innenfor standard. Låner du deg ett annet EOS av en kompis og tar akkurat same testen så blir nok resultatet annerledes. Slingringsmonn har alle ting.. fra melkekvalitet til hvor lang tid bussen bruker fra A til B.. Og i ditt tilfelle er vell ikke dette så langt fra å være perfekt til att det gjør noe? realistisk dybdeskarphet som man ville ha brukt obj. med her er vell F2.8? Personlig bruker jeg ikke mine obj. på mindre enn dette, og her er jo ditt bare ca. 2mm i front.. hadde du sett det om du ikek hadde hatt skalaen der?..

 

Håper dette var litt til hjelp :)

Forøvrig er det Camera & Videoteknikk AS i Bergen (www.camera.no) som har reparasjoner på Sigma i Norge, så evt. spørsmål om dette kan du jo rette til de om du er i tvil.

 

 

Edit: Og som Shocktrauma sier så kan det være lurt å sende det med DITT hus, ellers vil ett AF-referansekamera bli brukt, og om ditt hus ikke er NØYAKTIG likt justert som dette så kan resultatet i verste fall bli enda verre en når du leverte det inn..

 

Mye tekst for å si at, ja du har lang lang tid på deg for å få det reparert. Og hvem kjøper i butikk? :p

 

 

Man kjøper ikke Sigma 50mm f/1.4 for å bruke det på f/2.8. Så, OP, er du misfornøyd anbefaler jeg deg å sende det tilbake. Objektiv som er korrekte skal ikke ha noen spesiell feil på denne testen under gode lysforhold..

 

Så JA, send det tilbake!

Lenke til kommentar

Ingardj: Nå er da minst en av oss kansje opptatt av å gi eg grunn til svaret man gir fremfor å bare si ja eller nei.

 

Forøvrig så vil jeg utdype att disse "gjør det selv ved å printe ut ett ark og fokusere på en dårlig linje"-testene ganske så dårlige.. Ta deg en tur til ett verksted og se hvor gedigent utstyr som skal til for å ta samme fokustesten der.. you would be amazed!

Lenke til kommentar
Ingardj: Nå er da minst en av oss kansje opptatt av å gi eg grunn til svaret man gir fremfor å bare si ja eller nei.

 

Forøvrig så vil jeg utdype att disse "gjør det selv ved å printe ut ett ark og fokusere på en dårlig linje"-testene ganske så dårlige.. Ta deg en tur til ett verksted og se hvor gedigent utstyr som skal til for å ta samme fokustesten der.. you would be amazed!

 

Merkelig at de fungerer for dem med objektiver som er i orden. Kanskje du har feil med dine objektiv?

 

Han sier jo selv at glidelåsen er skarp, mens øynene er uskarpe. Trenger ikke være geni for å forstå at noe er feil da.

 

Jeg anbefaler å få returnert objektivet til ett nytt. Camera & Videoteknikk AS har jeg forsøkt selv, uten noen slags form for forbedringen.

Lenke til kommentar
Hvis en skyter på 1.4 så skal det ikke akkurat særlig mye til før en har beveget seg nok til at "feil" ting blir skarpt. (ihvertfall min erfaring med nikkor 85mm 1.4)

 

Nei, men det er veldig mulig alikevel. Jeg skyter ofte portretter på f/1.2 og har ikke problemer.

 

Du må jo tenke på at dette objektivet er laget for nettopp å brukes på f/1.4. Og det blir skrytt av å ha god skarphet på f/1.4. Skarphet og feil med AF er to forskjellige ting. Når glidelåsen er skarp er det noe veldig feil. Det kan enten repareres etter noen ganger hos en reperatør, eller bare byttes i et annet.

 

Det skal ikke være noe problem å skryte på f/1.4 og portretter. Men du kan jo ikke stå å sjangle mens du gjør det.

 

Det er også mindre dybdeskarphet på 85mm f/1.4 og 50mm..

Lenke til kommentar

Hatt kamera på stativ i dag mot stillestående figurer. Ved å ta 2-3 bilder etter hverandre kan det ene bildet bli helt ute av fokus eller frontfokusere veldig, mens det andre er nesten perfekt.

Hva skyldes dette?

 

Når jeg trykker utløseren halvveis ned noen ganger etter hverandre så fokuserer den litt forskjellig. Altså vrir seg ørlitte gran.

Lenke til kommentar
Forøvrig så vil jeg utdype att disse "gjør det selv ved å printe ut ett ark og fokusere på en dårlig linje"-testene ganske så dårlige.. Ta deg en tur til ett verksted og se hvor gedigent utstyr som skal til for å ta samme fokustesten der.. you would be amazed!

Du kan aldri være 100% sikker på hvor du fokuserer med en slik test.

Selv om fokusindikatoren på kameraet rammer inn punktet du vil fokusere på, så kan kameraet ta hensyn til andre nærliggende linjer.

Får du tilsvarende resultat når du prøver andre distanser?

Får du tilsvarende resultat når du setter opp gjennstander med tydelig avstand (både sideveis og i lengderetning)?

 

Uansett, jeg mener du bør sende den inn til sjekk.

Lenke til kommentar

Hei, bruker denne tråden, har også fokusproblemer med dette objektivet.

 

på motiv under 1 meter frontfokuserer det, og på motiv lengre unna bakfokuserer det.

 

Kjøpte objektivet fra norsk internettside, fikk det for 2 dager siden.

Hva skal jeg gjøre, levere det tilbake, og få nytt (som kanskje har samme feilen)?

 

Eller går det an å få det kalibrert (gratis)?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
På motiv under 1 meter frontfokuserer det, og på motiv lengre unna bakfokuserer det.

Dette vil ikke la seg kompensere ved en fokuspunktsjustering.. Så om du er 100% SIKKER på att den faktisk gjør det (sjekk grundig) så bør du ta en telefon til butikkens support avd. og be de bytte obj. og vil de ikke bytte det (sier att de vil sende det til reparasjon) så bare benytter du deg av angrefristen..

 

Hadde jeg gjort i alle fall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...