dale Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 hei alle sammen. Jeg og broren min skal bygge en virkelig kraft pakke av en pc, laget primært for konstruksjon og kjøring av tunge renderings. Og jeg lurer litt på hva man egentlig trenger. Har ett "forslag" her, Maskin specs Pris Kabinett: Chieftec Dragon Big Tower m/dør A8m/A13 kr 966,00 Hovedkort: Usikkert vente på nye kort med støtte for p4, scsi, 8x AGP ca. pris kr 3 000,00 Prossessor p4 2,2Ghz Nortwood kr 5 740,00 Skjermkort: Hercules 3D Prophet 4 128 mb kr 4 000,00 Lydkort: "Creative Soundblaster Audigy Platinum Ex Lydkort PCI med Firewire," kr 2 085,00 Minne "Rambus PC800 ECC 1024MB RIMM 184-P I820/840/850 400MHz, 2stk 512MB" kr 5 740,00 Cd brenner, cd leser, diskett, "Yamaha CD-brenner SCSI 24X/10X/40X Ekstern Retail 3200SX CD RW" kr 2 085,00 "Yamaha CD-brenner SCSI 24X/10X/40X Ekstern Retail 3200SX CD RW" kr 2 085,00 "Sony Diskettstasjon 3,5"" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern" kr 145,00 Div. Vifter kr 1 000,00 Kjøleribber kr 1 000,00 Hardisker "Seagate Cheetah X15-36LP 36.7GB 80 pins Ultra-160 ST336752LC 15000RPM 8MB cache" kr 6 188,00 Sum: kr 34 034,00 + en proff skjerm fra sony som dere kan se her: http://www.sonystyle.com/vaio/displays/gdm...900_specs.shtml Tenkte først på Dual prossesorer, men gir det noe igjen når man kjører ett programm? En annen ting jeg har lurt på er om SCSI er noe å tenke over? Har noen her noe å kommentere, erfaring med arbeidsstasjoner? Mvh Kristoffer Dale [ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-01-22 13:40 ] Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Gå heller for en ferdig-PC, f.eks en Dell Presicion Workstation 530. Dual P4, og SCSI. Den fåes med heftige skjermkort og. Når man skal ha en maskin til slikt arbeid, ville jeg heller hatt en PC som er garantert stabil, og ferdig oppsatt. Kjøper du en ferdig-workstation, får du en PC som er grundig testet, og med gode support og garanti ordninger. Windows 2000/XP lisens er som regel med uten tillegg i pris. Ellers skal du være rimelig proff for å få lage en maskin like stabil, med like høy ytelse. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 det der blir sikkert en meget fin maskin. vel, viss det er 3d rendering du tenker på, så vil dual ha en nytte. alle seriøse 3d rendrings program støtter dual så der blir en viss ytelses økning over en enkel cpu. tingene er slik at ved dual så er valgene mellom dual P3, dual Xeon eller dual AthlonMP, men ikke P4 pga intel har designet brikken til å ikke støtte dual overhodet. dual P3 og MP er dei mest realistiske valgene, da xeon koster skjorta, dyreste og beste xeon kommer på over 25 høvdinger. cpu, greitt nok, stor og rask. tenkt på athlon? det tar tid før agp8x blir den nye standaren for grafikk kort, agp4x holder lenge enda. akkurat det skjermkortet der vet jeg lite om. tenkt på proff kort isteden? Elsa Gloria serien basert på quadro brikkene, eller likn? Geforce er generelt kjent for dårlig 2d ytelse. regner med det er en stor og god skjerm dere har tenkt å bruke (kunne ikke se spesifikasjonene, siden var nede for vedlikehold) ganske høye oppløsninger på. en annen ting med skjermkort er 3d grafikk bugger, et gamer kort er produsert for hastighet og derav tillater glitcher i grafikken mens proff cad/3d opengl kort er kvalitet satt på høyeste prioritet. greitt lydkort, har firewire. er mer gamer kort en studio. ellers ser det greitt ut, scsi cd-rom'er, stor rask scsi hd. kanskje litt overkill ved 3d rendring men utmerket i video behandling.. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Kansjke nVidia får fixa sitt lille 2d problem med GF4.. [ Denne Melding var redigert av: PanzerFaust på 2002-01-22 14:14 ] Lenke til kommentar
dale Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 takk for all respons, Så jeg burde gå for en dual Anthlon MP istenden for en 2,2 northwod? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 At P4 ikke er designet for Dual er jo helt feil. Northwood (og sene willametter) har APIC støtte og støtter dual. Velger du en "ny" Prestonia (Northwood) Xeon får du hypertreading med på kjøpet. DVS at maskinen vil dukke opp som en Quad prosessor maskin i Windows/BIOS. Ellers er det ikke noe dumt tips å se på en Dell maskin - dette er en billig måte å skaffe seg Xeon/hovedkort på - dette er produkter som Komplett og PS ikke ser ut til å være interessert i å formidle til Intel's veiledende priser - Dell er. Dual ytelse - det kommer ann på progammer men som eier av 3 dual arbeidstasjoner/servere (kunne 1 pr idag) kan jeg trygt i at forskjellen er svært liten. Det er mest dersom jeg kjører en tung pakke/kompilerings oppgave i bakgrunnen jeg merker at jeg har en extra prosessor. Mitt siste kjøp er en Singel Pentium 4 - gidder ikke lenger å bruke penger på Dual på skrivebordet. P4 2.2 vs Athlon XP/MP 2000+, eneste grunnen til å velge athlon er at det er litt billigere. P4'n er kjappere, kaldere og platformene (i845/850) er langt mer stabile/modne _________________ Andreas Grimsby Nerd! _______________ Pentium4 1.7GHz 1GB 2x60GXP LCD Geforce 3 TI500 [ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-01-22 14:43 ] Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Dollar: Quote: P4 2.2 vs Athlon XP/MP 2000+, eneste grunnen til å velge athlon er at det er litt billigere. P4'n er kjappere, kaldere og platformene (i845/850) er langt mer stabile/modne Herregud, mann, du er virkelig ikke sann... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Jeg er enig med de andre over her som foreslår ferdig pc. De pc'ne er ikke dytta i noe billig dritt, stabilt som ****, men skal du klokke så finnes det så godt som ingen mulighet for det. Oppgraderingsmulighetene er helt greie på slike pc'er og som andre her sier stabile som ****. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 dale: Quote: Så jeg burde gå for en dual Anthlon MP istenden for en 2,2 northwod? Skal du ha en særs stabil maskin med HØY ytelse, så er maskiner basert på AMD 760MPX chipsettet helt ypperlige. Kjapt priseksempel: Koolance Fulltower (m/ekstra cpu-kjøler og harddiskkjøler) kr 4200,- (vannkjølingskabinett fra kaldpc) ASUS A7M266D (dual-kort) kr 3000,- (2x) AMD Athlon MP 1900+ kr 7600,- (2x) DDR ECC/REG 512 mb (tils 1024 mb) kr 4200,- Soundblaster Audigy Platinum kr 2000,- Profft skjermkort kr 7-8000,- (?) Adaptec PCI-64 SCSI (kontroller) kr 2500,- Seagate Cheetah 36.7 gb 10000 rpm kr 5000,- SCSI cd-brenner kr 2500,- Sum ca 39000,- Apropos ferdig-pc'er fra Dell, så vil en Xeon-basert maskin koste skjorta og ennå ganske mye ekstra. Og da forsvinner jo moroa med å bygge selv... :sad: Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Har planer om å bygge meg ca samma opplegget. Da alle komnponentene jeg venter på ikke er kommet enda er jeg fortsatt i ventemodus. Dell er ok det, men litt for mye plast og skranglekasse etter min smak. Et chieftech servertower er hva jeg ville anbefale. Parrer du denne med Noise Control PSU får du en ganske stillegående sak. HK: Tyan Tiger MPX, + 2x MP2000+, Promise SCSI RAID - kontroller for 64 bits/66MHz PCI - slot. 2x SCSI 15000 i raid 1. 1 GIG PC2100 DDR RAM. 2x feiteste socket A heatsink med papstvifte. Rendring i 3D går kjappere i Maya, Max og Lightwave med AMD CPU'er sammenlignet med Intel CPU med samme hastighet målt i MHz. Et dual P4 opsett vil såklart rocke hardt, men ser en på ytelsen, er jeg ikke i tvil. AMD opsettet er både stabilt og støysvakt i tillegg til at du får en brutal ytelse. Mitt opsett som jeg halveis har referert til har en pris på ca 35000 UTEN kjøling. P4 opsett med tilsvarende ytelse kommer nok ikke under 40000. Uansett vil nok maskina være en av de råest i Norge. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Vel..jeg kjøpte med dual engang i tiden (se specs nedenfor)..og selv om jeg ikke bruker den så mye (min egen feil)..så er dual CPU setup uovertruffen i 3D rendring...det FLYR!!! Så om du virkelig skal være seriøs, så er dual the only way to go. Min erfaring er med 3D studio MAX. Dette programet skalerer så å si 100% etter hastigheten og anntal CPUer...er CPUen 20% raskere..rendrer MAX 20% raskere. Dette har gjort MAX veldig populært som benchmarking verktøy også. Fordelen med DUAL setup er også at du kan rendre og feks jobbe i Photoshop samtidig..meget behagelig. Og jeg synes ikke du skal bygge selv om dette er en "mission critical computer"..kjøp DELL. AKIRA Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 aceshardware.com har en artikkel som burde være interessant for folk som driver med seriøst grafikkarbeid: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000273 Dette er en oppfølger til en tidligere (ikke mindre interessant) artikkel, som tar for seg dual workstations: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000195 Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 14:53, mortenj skrev:Dollar: Quote: P4 2.2 vs Athlon XP/MP 2000+, eneste grunnen til å velge athlon er at det er litt billigere. P4'n er kjappere, kaldere og platformene (i845/850) er langt mer stabile/modne Herregud, mann, du er virkelig ikke sann... Kan du kommer på noen annen grunn? Personlig synes jeg sånne svar (uten grunnlag i fakta) såpass frekt formulert er ganske provoserende. Mener du jeg tar feil - fortell meg hvorfor. Hvis du ikke har fått med det at Northwood er kommet ut så synes jeg du bør klikke deg litt rundtpå nett og bli oppdatert. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Dollar: Quote: Kan du kommer på noen annen grunn? Personlig synes jeg sånne svar (uten grunnlag i fakta) såpass frekt formulert er ganske provoserende. Mener du jeg tar feil - fortell meg hvorfor. *skuldertrekk* Det var vel i grunnen du som startet med ubegrunnet utsagn, forsåvidt et utsagn med et innhold som du har gitt i ulike (ubegrunnede) varianter ganske lenge så (i det minste) kudos for å være konsekvent. Synes faktisk påstanden din (bortsett fra biten om varmeutvikling *NÅR* du med P4 *KUN* mener Northwood) faller på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
extreme Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 14:53, mortenj skrev:Dollar: Quote: P4 2.2 vs Athlon XP/MP 2000+, eneste grunnen til å velge athlon er at det er litt billigere. P4'n er kjappere, kaldere og platformene (i845/850) er langt mer stabile/modne Herregud, mann, du er virkelig ikke sann... Er det mulig.. Tenk å anbefalle AMD til noen nå for tiden... Er det mulig... Lenke til kommentar
Zitoz Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Ta en titt på compaqs workstations, fadern har en, stabilt som et fjell, alderig problemer, og kraftig som fy, og man trenger virkelig ikke ås masse ram.... [ Denne Melding var redigert av: kilogram på 2002-01-23 08:10 ] Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 mortenj: La du merke til at jeg skrev 2.2GHz P4, akkurat som i i hele diskusjonen har snakket om. 2.2 levers KUNN i northwood smak. Skal vi begynne å snakke om Willamette 2.2GHz kan vi jo like god starte med overklokka Tbird også. Les hele posten - hvertfall når du uttaler deg såpass skarpt. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Ville serøst ha vurdert dual skjermkort da en aldri får god nok plass i mange grafiske program. Tror ikke 3d studio og lignende program er noe unntak. Hørte fra en i klassen som driver seriøst med 3dstudio at Ati8500 ikke var så godt i nettop det programmet så kanskje du bør se på en produsent med nvidia chipsett med god 2d i stedet. Regner med at Matrox kort liker seg godt, men så er det jo gøy å spille litt av og til også da. Ellers er det en haug med ram (minimum 512 sdram). Stille så mulig. Godt tastatur og presis mus. Gjerne med flere knapper slik at du kan legge til hurtigfunksjoner til musen. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Dollar: Quote: mortenj: La du merke til at jeg skrev 2.2GHz P4, akkurat som i i hele diskusjonen har snakket om. 2.2 levers KUNN i northwood smak. Skal vi begynne å snakke om Willamette 2.2GHz kan vi jo like god starte med overklokka Tbird også. Les hele posten - hvertfall når du uttaler deg såpass skarpt. Og, uhm, hva... så? Du unngår fremdeles poenget. Lenke til kommentar
Kobun Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: Ville serøst ha vurdert dual skjermkort da en aldri får god nok plass i mange grafiske program. Tror ikke 3d studio og lignende program er noe unntak. Hørte fra en i klassen som driver seriøst med 3dstudio at Ati8500 ikke var så godt i nettop det programmet så kanskje du bør se på en produsent med nvidia chipsett med god 2d i stedet. Regner med at Matrox kort liker seg godt, men så er det jo gøy å spille litt av og til også da. Hva med å kjøre med to skjermkort? [*]Ettellerannet AGP 4x [*]Matrox G450 PCI Med 3 skjermer så burde de fleste ha nok plass! Hvis ikke... Hva med to Matrox kort og 4 skjermer? :razz: Bruker selv G400MAX med to 17" Kommer aldri til å ha noe annet enn dual screen. Er jo utrolig greit å kjøre vinduet med det du jobber med på full skjerm, og å ha verktøy vinduene på den andre. Med to kort, så får en jo både et rått 3D kort, og stor plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå