Gå til innhold

Diskriminering på boligmarkedet, blir jenter foretrukket fremfor gutter?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er noen gutter som er på jakt etter en leilighet. Vi har gått på mange visninger, der vi har vist stor interesse og fremstått som svært seriøse. Av like vel ender det alltid opp med at det er jenter som får leiligheten til slutt. Hvorfor er det slik?

Hadde vært ramaskrik uten like dersom situasjonen hadde vært omvendt og jenter hadde hatt det vanskelig for å få seg leilighet. Vi begynner mildt sagt å bli frustrerte, da vi ikke har lyst til å ta til takke med en middelmådig løsning..

Drøft topic!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det er grunnet feil tro om kjønn.

Jenter skal være ryddig, snille og rolig. Mens oss gutter skal være chips og øl sølere, mens vi høres ut som en flokk elefanter. Et eksempel på en slik holdning er den reklamen som mener kvinner er bedre til å kjøpe møbler enn hva menn er. Mer rett fakta vil faktisk helt motsatt, menn er bedre i innredning av hus og hjem. Menn har mange og kvinner har en stor svakhet, og det er at jenter/kvinner er shopoholikere. De legger fra seg mer penger og er dermed litt mer atraktiv.

Jeg er 100% for likestilling. Dessverre er dette nå gått helt på styr og har blitt missbrukt, omtrent som bruken av ordet rassisme. Vi må legge fakta på bordet og innse at kvinner er bedre enn menn i enkelte ting, og menn er bedre enn kvinner i enkelte andre ting.

Dere kan jo la det gå en liten fanden i dere og lage stor ståhei om saken.

Lenke til kommentar
Dere kan jo la det gå en liten fanden i dere og lage stor ståhei om saken.

Er de heldige får de en liten spalte i "Ukas morsomste" på siste side i lokalavisa...

Dere kan jo prøve å få attester fra tidligere utleiere dere har leid av som viser at dere har betalt i tide, ikke lagd bråk, vaska ut ordentlig, osv (hvis dere faktisk har oppført dere da), eller også attester fra arbeidsgivere og eventuelt lærere fra videregående (tipper dere er ganske unge)

Lenke til kommentar

Jeg tror utleiere ofte har et behov for å dominere sine leietakere. Jenter er enklere å dominere enn gutter. Hvis det oppstår komplikasjoner er det enklere å overkjøre jenter rett og slett. Utleier vil altså være den sterke part.

Jeg tror ikke det har noe med fest og fyll å gjøre, og at jenter er rolige osv. Slike fordommer forsvinner når en utleier snakker med potensielle leietakere, hvis leietakere oppfører seg som ordentlige folk. Slik som TS.

Lenke til kommentar

Det er nok noe med gamle myter å gjøre, ja. Jenter er absolutt ikke roligere enn gutter, men mange tror det fordi det er det man er vant til å tro.

Nå har det jo forresten blitt en trend for pene jenter å legge ved bilde av seg selv når de søker bolig. Mon tro hva det kan komme av.

Lenke til kommentar

gamle myter.

mine egne erfaringer tilsier at kjønn har lite å si.

Har sett flere annonser på finn.no, ibolig.no og hybel.no der dem kun har søkt etter jenter.

fryktelig irriterende.

selv var jeg så heldig å få tilslag på min første visning over 40 andre(60-70% var jenter) :)

dere har nok enten vært veldig uheldig med utleier el gitt et dårlig inntrykk.

Lenke til kommentar

Kan bare meddele at vi endte opp med å få den beste leiligheten vi var på visning på, så finnes fortsatt noen som tar gutter seriøst i leiemarkedet heldigvis. Vi er alle 20 år med gode attester.

Har av like vel mange gode kompiser som er veldig rolige og ryddige av seg og som sliter med å få tak i de gode leilighetene. Litt kjipt at jenter skal forskjellsbehandles så mye og at gutter gjerne må ta til takke med de mindre gode leilighetene.

Lenke til kommentar

Trur det har noke med at folk trur at jenter er flinkere til å vaske og lager mindre bråk. Er mange som antar at f.eks jenter enten ikkje festar eller om dei festar så drar dei ut av leiligheita og på vorspiel til andre gutar.

Ellers så er det nok noe i at jenter er lettere for huseiger å kontrollere.

Lenke til kommentar
Heisann!

Vi er noen gutter som er på jakt etter en leilighet. Vi har gått på mange visninger, der vi har vist stor interesse og fremstått som svært seriøse. Av like vel ender det alltid opp med at det er jenter som får leiligheten til slutt. Hvorfor er det slik?

Hadde vært ramaskrik uten like dersom situasjonen hadde vært omvendt og jenter hadde hatt det vanskelig for å få seg leilighet. Vi begynner mildt sagt å bli frustrerte, da vi ikke har lyst til å ta til takke med en middelmådig løsning..

Drøft topic!

En gjeng unggutter..........

Første jeg hadde tenkt er: Her blir det festing, mye øl og skader på bygningsmassen.

Jenter derimot er rolige og forsiktige.

Lenke til kommentar

Har selv sett flere anonnser for ledig leie der det står at kun jenter/kvinner vil bli vurdert. Og dette blir selvsagt ikke tatt opp i media, men dersom det er en eller annen ting der kun menn/gutter blir vurdert, da skriker feministne ja.

Lenke til kommentar
Jenter er jo like bråkete og rampete som gutter, bare at mange glemmer det fordi de presser puppene sine oppi trynet deres.

Ja, men fortsatt hva er best for utleier? Ødelagt leilighet eller ødelagt leilighet + pupp? :p

Har selv sett flere anonnser for ledig leie der det står at kun jenter/kvinner vil bli vurdert. Og dette blir selvsagt ikke tatt opp i media, men dersom det er en eller annen ting der kun menn/gutter blir vurdert, da skriker feministne ja.

Enn om man sier man bare ser etter folk av en spesiell etnisitet eller hudfarge? En spesiell ideologi kanskje?

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du skriker selv, og varsler for eksempel likestillings- og diskrimineringsombudet neste gang du snubler over slike annonser. Det blir ikke bedre hvis ingen gjør noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...