Gå til innhold

Lost 5x16-17:"The Incident, Part 1 & 2"(USA)

102 stemmer

1. 1. Var det en bra sesongfinale?

• Bra, yes 60 feet Jacob!
      74
    • God, men hva er innholdet i kassa til Hurley?
      24
    • Dårlig, Let`s brawl like Jack and Jim
      4
  2. 2. Beste døden i sesongfinalen?

• Juliet.
      52
    • Phil "Clippy"
      27
    • Jacob
      23

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at Jacob er død. Vi så at Ben stakk ham med en kniv, hvorpå han falt ned, deretter ser vi at Jacob hvisker, "de er her", etter dette blir samuel sur og kaster han ut i ilden. Jeg tror at Samuel ikke kan drepe Jacob, og det at han kastet Jacob ut i ilden var uttrykk for at han ble forbannet over at Jacob nok en gang så ut til å bli reddet.

En annen mulighet er at siden Juliet klarte å sprenge hydrogenbomba, så endres fortiden, og det er mulig at flyet aldri krasjer på øya, at hendelsen hvor Jacob dør heller aldri inntreffer. Det har blitt sagt at grunnen til at flyet krasjet på øya var fordi at Desmond ikke trykket på knappen. Men, det kan tenkes at den egentlige grunnen var Jacob. Han fikk flyet til å havne på øya. Slik at det at bomba sprenger strengt tatt ikke vil endre 815-overlevendes skjebne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke at Jacob er død.......

Enig! Jeg forstår ikke ikke hvorfor alle sier "Hvorfor drepte de Locke??" "Var alt det han måtte ofre for øya for ingenting??!" og "Hvorfor introduserte de Jacob, for å bare drepe han i samme episode???!" osv..

Med en slik eksplosiv cliffhanger, kan alt skje neste sesong!

Teori:

Jeg kan vedde på at tidslinjen har forandret seg, og at noen av de som har dødd til nå (Juliet, Jacob, Locke, Charlotte, Daniel, etc) vil være i live i denne nye tidslinjen.. Men hvorvidt de kommer til å være med lengre i hovedplottet er litt usikkert å si.

Jeg tror det muligens er det siste vi har sett til Daniel og Charlotte, ettersom deres storyarc er ferdig.

Kanskje vi får se Juliet et par episoder der hun og Sawyer møtes igjen på øya.

Sawyer, som muligens har alle minnene fra den gamle tidslinjen pga Jacob berørte han i kirke-flashbacket, prøver å konfrontere henne. hun vil ikke kjenne han igjen, fordi hun ble ikke berørt av Jacob. Hvis dette kommer til å skje, skal jeg invistere i en 10pk cleenex! ;P

Mens jeg er sikker på at Jacob, Locke, Ben, Jack, Sawyer, Kate og Hurley kommer er i live neste sesong der de begynner på en ny tidslinje, med alle minnene fra den forrgje tidslinjen, siden Jacob berørte dem. Jeg vet at det er en risikabel måte å gjør det på, men når har LOST ikke tatt risker storywise?

Til slutt en mild spoiler for å putte prikken over i-en i denne teorien:

Produsentene (Darlton) har selv sagt i deres podcast, at

sesong 6 vil være i samme stil som sesong 1!

So lets start over.. :)

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Dette blir en utrolig løs teori. Kanskje det ikke passer inn i denne tråden i det hele tatt.

Richard Alpert

Kan han endre tidslinjer? Nei, sikkert ikke.

Jeg tenker spesielt på møtet mellom han og Locke. Locke ble bedt om å velge diverse (4?) ting, og valgte feil. Locke var da i hans present tidslinje. Locke tidsreiste litt og befant seg i 1954(?) og hadde en samtale med Richard der. Om 3(?) år blir jeg født, sa Locke. "Kom og besøk meg." Alpert gjorde nettopp dette. Men da han gjorde det, så var ikke Locke blitt forandret. Altså, Locke var da i hans nåværende tidslinje - den var ikke endret.

Så her kommer spørsmålet. Kommer vi til å se reprise av den scenen? Kommer Locke til å velge den riktige tingen denne gangen? HVIS Locke hadde valgt den riktige tingen, så hadde Alpert visst at Lockes tidslinje hadde blitt endret, og Alpert hadde da visst... det han hadde visst.

En annen teori er Jacob og Kate. Jacob sier til Kate; "Be a good Katie" og forsikrer seg om han ikke stjeler igjen. Har det allerede skjedd? Jeg tror ikke det, fordi Kate havna opp i trøbbel uansett. Om Kate hadde fulgt Jacobs råd, så hadde ikke Kate kommet til øya. Er noe der jeg ikke forstår :) For med Locke, så sa Jacob unnskyld, og teoriene går ut på at Jacob helbreda Locke der og da. Locke trengte lammelsen og lidelsen for å få Locke dit han er i dag. F.eks at Ben skjøt Locke, men Locke døde ikke fordi faren hans tok nyra.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Jeg tror første scene i sesong 6 er at Jack ligger i senga, og plutselig sperrer opp øynene som i sesong 1.

Dette er 3 år etter australiaturen der flyet har landet trygt, og fikk holdt begravelsen for Christian med familien sin.

Nå får han plutselig downloada alle disse minnene fra den andre tidslinjen inn i hodet, på lik linje som desmond plutselig fikk minnet av hans møte med faraday i the swan..

Deretter begynner lostiene å samles igjen, og here we go againn.. :p

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

3 år etter flight 815 lander trygt i LAX:

- Locke vil fremdeles sitte i rullestol, og vil da finne veien tilbake til øya for å bli healet.

- Sawyer vet at Juliet er på øya, så det er hans motivasjon til å reise tilbake..

- Hurley, Kate og Sayid har ingen spesielle motivasjoner for å reise tilbake.. Kanskje Jacob konfronterer dem?

I knauw.. its a long strech.. men de klarte ikke å sprenge hydrogenbomben for ingenting??!

Lenke til kommentar
I knauw.. its a long strech.. men de klarte ikke å sprenge hydrogenbomben for ingenting??!

For alt vi vet, jo. Med mindre de kommer i et alternativ univers har de gjort det for ingenting.

Men etter å ha sett Star Trek kan det hende forfatterene velger å lage et alternativt univers.

Lenke til kommentar
Syns det blir litt teit hvis vi skal få ENDA en runde med at de kom seg vekk fra øya, finner ut at det ikke funker så bra, og vil tilbake igjen. Er jo det vi har fått servert i over en sesong nå.

ja er jo enig det blir sesong 4 på nytt igjen.. :/

at least locke og jacob er i live igjen. Det er kun det jeg håper på!

Kanskje de våkner på øya alle mann uten at de vet hvorfor de plutselig er der?

Lenke til kommentar

For alt vi vet, jo. Med mindre de kommer i et alternativ univers har de gjort det for ingenting.

Men etter å ha sett Star Trek kan det hende forfatterene velger å lage et alternativt univers.

Jeg er så veldig enig.

Jeg tror at de har lagd en ny tidslinje.

Lenke til kommentar

Denne sesongfinalen var utvilsomt meget god. Det var spennende med alt actionen, med Sawyer og Jack med flere. Scenen til Sawyer og Juliet(te?) var ekstremt rørende.

Men det er liten tvil om at det er Jacob, og hans strid med Samuel som er det mest interessante i denne episoden. Det er noe iboende godt ved Jacobs skikkelse, og jeg tror helt og holdent at det er han som er "den snille". Ellers heller jeg veldig mot at disse to er en eller annen type guder, kanskje de også er brødre - brødre som hater hverandre. De eldes ikke, og hvis en av de skal drepes er det visse spilleregler som må følges. Hvilke vet vi ikke enda, men kanskje det er et kriterium at personen er død, men i levende live var spesiell for øya og dets mysterier, som Locke jo var.

En ting jeg ikke kan forstå er hvorfor Samuel aka. Locke tok seg bryet med å drasse med seg hele befolkningen til Jacobs hule. En grunn kan være at Samuel var avhengig av at Ben ikke fattet mistanke om hans virkelige identitet, men dette røpes jo før Jacob drepes uansett. (Ben sier noe slikt som "Who are you really?")

I tillegg, hvorfor spørre Richard om retningen til statuen? Det sies vel til og med i innledningen av Jacob: "you know where to find me".

Tror disse to spørsmålene henger sammen. Ang. eksplosjonene - det virker som noen blander litt her. Først så traff boren til Radzinsky (om dette er fyren som trykker på knappen før/sammen med Desmond) denne magnetiske lommen, og dette førte til at ting og tang, inkludert Juliette, ble dratt ned i brønnen. Men etter dette klarte Juliette å detonere den tilsynelatende defekte bomben.

Dette gir oss to muligheter: Enten så dør Juliette, og andre som måtte være i nærheten av eksplosjonen, men teorien til Faraday feiler. Eller så nullstilles alt som Faraday sa, og serien får en usedvanlig kjedelig 6. sesong som en hybrid av sykehusdrama med Jack, vanlig drama med Kate og humoristiske innslag med Miles og Hurley.

Neida. Jeg holder en knapp på at skribentene holder seg til sin filosifi om at fortiden ikke er mulig å forandre. Det som skjer, skjer. Et moment som taler mot at de klarer å resette tiden på denne måten er at Jacob og Samuel ikke later til å bry seg. Tilsammen er nok disse to mer eller mindre altvitende, og spesielt Samuel hadde gjort alt for å hindre at hans marionett, Locke, ikke finner veien til øya. Tror alt dette har vært for å vise hvor desperat ulykkelig spesielt Jack har blitt, men også de andre "flybrudne".

Gleder meg så mye til neste sesong at jeg nesten ikke får sove om nettene ;)

Men nå får jeg i allefall frisket opp minnene litt, jeg tenkte å se serien fra start til slutt engang før sesong 6 ruller over skjermene. Jeg har ikke sett noen av episodene mer enn èn gang, så det er en del jeg ikke husker/har fått med meg.

Liker forresten teorien om at det er Samuel som har vært fanget i den halvskumle hytta. Muligens er den gamle, ekle fyren vi fikk se der fyrens virkelige skikkelse, og at Smokey, Christian og Locke bare er imaginære. Kanskje det er Samuel som har holdt liv i Locke, og at Locke slapp Samuel fri fra et slags fangenskap i hytta. Jo mer jeg tenker over, jo sikrere blir jeg på at Locke er en slags joker, som hverken er helt levende eller død - reglene gjelder ikke for ham.

Så jævlig interessant :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Gjenforeningen Sun/Jin vil bli fantastisk.

Ja.. bra de sparer på den! De har faktisk ikke sett hverandre gjennom hele sesong 5! :D

Gjennforeningen mellom Jack/Desmund vil også bli eit fantastisk øyeblikk!

Eller..................nei, det vil det nokk ikkje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Gleder meg mest til Jack / Locke gjenforeningen. Hvis det skal skje må det jo bli i en annen tid enn der sesongen sluttet. Tror allikevel vi får se det. Ser det for meg... "I'm so sorry John..."

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
De eldes ikke, og hvis en av de skal drepes er det visse spilleregler som må følges. Hvilke vet vi ikke enda, men kanskje det er et kriterium at personen er død, men i levende live var spesiell for øya og dets mysterier, som Locke jo var.

Skeptisk. Siden det strengt tatt var Ben som "drepte" Jacob.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...