Gå til innhold

Lost 5x16-17:"The Incident, Part 1 & 2"(USA)

102 stemmer

1. 1. Var det en bra sesongfinale?

• Bra, yes 60 feet Jacob!
      74
    • God, men hva er innholdet i kassa til Hurley?
      24
    • Dårlig, Let`s brawl like Jack and Jim
      4
  2. 2. Beste døden i sesongfinalen?

• Juliet.
      52
    • Phil "Clippy"
      27
    • Jacob
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes sesongfinalen var genial. I motsetning til visse andre, så likte jeg twisten med at fienden til jacob hadde overtatt kroppen til John. Det forklarer Bens utsagn til Sun, Dead is dead, ja, øya kan hele deg, men det kan ikke bringe deg tilbake til live.

Som noen nevnte før i tråden, Jacob representerer det gode, og hans fiende representerer det onde. Det jeg lurer på er om Jacob virkelig er død? Ja, vi så at Ben stakk ham et par ganger i brystet, og at fienden hans kastet ham ut i ilden, men det kan fortsatt hende at Iliana/Richard/noen andre kommer inn og prøver å redde han. Ja, kanskje en litt søkt ide fra meg, men jeg har så lyst til å se mer av Jacob. Synes forresten de har klart å velge en bra skuespiller til å spille Jacob.

Så, Richard sier at det som er i skyggen av statuen er den som skal beskytte oss. Vi ser at det er Jacob. I begynnelsen så vi at fienden til Jacob ikke likte at det kom folk til øya. Om Jacob virkelig er død, betyr det at alle på øya nå er i stor fare.

Jeg elsket disse to siste episodene. Uff, bortsett fra scenen mellom Juliet og Sawyer :cry: . Utrolig trist, jeg likte virkelig de to sammen.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Men så var det den tingen jeg virkelig la merke til på alle flashbackene med Jacob i. Han berørte på hvertfall Sayid, Jin, Sun, Hurley, Kate og Sawyer i tilegg til Jack og Locke. Pluss at han sikkert berørte Ilana og på sykesenga(han var jo nærme henne men vi fikk nesten halvscene uten at vi så noe annet enn ansiktet til Jacob i scenen med Ilana), hvis ikke kan det ha skjedd tidligere og.

Bilder for de som tviler på dette.

post-115035-1242305098_thumb.jpg

Var han i Sun da? Kanskje det er derfor bare disse personene kom til 1977? De han tok på, ble utvalgt til å være "variablene" som reiser tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Men så var det den tingen jeg virkelig la merke til på alle flashbackene med Jacob i. Han berørte på hvertfall Sayid, Jin, Sun, Hurley, Kate og Sawyer i tilegg til Jack og Locke. Pluss at han sikkert berørte Ilana og på sykesenga(han var jo nærme henne men vi fikk nesten halvscene uten at vi så noe annet enn ansiktet til Jacob i scenen med Ilana), hvis ikke kan det ha skjedd tidligere og.

Bilder for de som tviler på dette.

post-115035-1242305098_thumb.jpg

Var han i Sun da? Kanskje det er derfor bare disse personene kom til 1977? De han tok på, ble utvalgt til å være "variablene" som reiser tilbake i tid.

Han tok på begge to. La en hånd på hver av dem :)

Lenke til kommentar

Kom på noe bra etter denne sesongavslutningen. Om man etter på sesong 1 like etter denne episoden, vil det være logikk i det. Det hele blir en uendelig sirkel.

Var bra sesongavslutning. Men kommer nok ikke til å gå å telle dager til det starter på igjen. Dette var en god sesong, men interessen synker.

Lenke til kommentar

Har nettopp sett episoden, så det har ikke helt sunket inn enda, og jeg er litt usikker på hva jeg syns. Eller, jo det var såklart en helt fantastisk dobbeltepisode, en sesongfinale som inneholdt mye av det jeg ønsket meg. Men samtidig var det en del ting jeg ikke var helt fornøyd med. Skulle gjerne skrevet side opp og side ned om det, men skal prøve å holde det kort. :p

Major Death

Jeg regner med det er Juliet som er denne? Selv om jeg syns den var litt uklar på slutten. Så vidt jeg kunne se var hun ikke mer død en f.eks. Sayid når hun lå nede på bunnen der, og hvis Jacks plan om at bomben ville nullstille alt, fungerer, så har hun jo aldri dødd. Men scenen når hun falt ned der og glapp taket i Sawyers hånd var nydelig. Det var et tåreframkallende øyeblikk, ett av de virkelig vakre i Lost. Og skuespillet til både Elizabeth Mitchell og Josh Holloway var utrolig bra i den scenen.

Jacob

Dette vet jeg faktisk ikke hva jeg syns om. Selv om det var greit å få en slags bekreftelse og demystifisering av Ben sin usynlig-Jacob ved at det bare var Ben som latet som, så sitter jeg igjen med en følelse av skuffelse over at Jacob til slutt har vist seg i personskikkelse, og i tillegg tilsynelatende også ble drept i finalen. Jeg følte all mystikken som har blitt bygd opp rundt ham helt siden starten, bare ble nøstet helt opp og ødelagt veldig fort. Det at han fløy rundt og møtte de forskjellige personene i fortiden deres var jo forsåvidt en interessant ting, men det virket litt malplassert og på en måte litt "over the top". Selv om jeg liker at flashbacks viser at personer og hendelser er knyttet ytterligere sammen, så følte jeg da at dette ble litt mye av det gode.

Men igjen, når ting har fått sunket litt inn og får litt perspektiv, så kan jeg godt forandre mening.

Fake-Locke

Dette aner jeg heller ikke hva jeg skal si til. Det blir bare fucked up, og jeg liker det ikke. Nå er det opp til sesong 6 å overbevise meg.

Ellers...

så syns jeg det var herlig å se Phil få dø skikkelig, selv om jeg kanskje håpet Sawyer skulle få skyte hodet av ham. Men det lille uhellet han ble utsatt for var jo festlig nok.

Sayid trodde jeg en stund det var ute med, og at han skulle bli den store døden i finalen. Dette skjedde jo foreløpig ikke, men det blir spennende å se hvordan det går med han.

Å se Rose og Bernard igjen var et herlig øyeblikk, og jeg fikk tårer i øynene av å se hvor fint de hadde det, og når de prata om at de var pensjonert og at de ikke tok ting så tungt lenger. :love: Virkelig en flott scene, og Bernard var jo blitt skikkelig jungelbarsking med det skjegget. :D

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Fake-Locke

Dette aner jeg heller ikke hva jeg skal si til. Det blir bare fucked up, og jeg liker det ikke. Nå er det opp til sesong 6 å overbevise meg.

Synes dette var noe av det beste med episoden. Locke virker som en annen person, og kan være "monsteret" i en annen form. Monsteret representerer de onde kreftene på øya, mens Jacob er de gode. Dette kan jo også være grunnen til hvorfor Richard har virket forvirret og skeptisk til Locke etter han kom tilbake. Så det kan godt hende at det er en av de siste gangene vi ser Locke, og at han har vært død hele sesongen.

Lenke til kommentar

Har akkurat sett ferdig episoden(e) og aner ikke helt hva jeg skal si. Skjønt jeg har noen teorier...

Juliet: Hun lå rett ved siden av bomben og slo løs på den med en stein for å få den til å eksplodere. Selvsagt kan hun ikke ha overlevd det. Men på den annen side stod Jin på båten når den eksploderte, så vi vet jo aldri...

Jacob: Vi fikk endelig vite mer om han, eller gjorde vi det? Etter hele denne dobbeltepisoden vet jeg fint lite om ham jeg ikke gjorde fra før av betydning. Greit, han besøkte mange i fortiden, men hva så? Han er den øverste lederen på øyen, men det visste vi fra før. Han ser ut som et vanlig menneske, men det gjorde Smokey også. (Mr Eko møtte det i menneskelig form, og det dukket opp foran Ben som datteren hans.) Han fikk det skipet til å havne på øyen, men hadde regnet med noe slikt uansett.

Det vi ikke visste var at Jacob ikke har vært i hytten på veldig lenge, men "en annen" har brukt den i stedet. Alle her tror Jacob er den snille fordi han går rundt i hvite klær, han har vært lederen og alt det der, men hva om dere tar feil? Kan grunnen til hvorfor han ikke tar imot besøk var fordi han har vært fanget, og den andre personen er den snille? Husk Jacob fikk skipet til øyen, selv om han andre prøvde å advare ham. Med andre ord kan Jacob endelig ha unnsluppet fangenskapet, og alle på øyen kan være i stor fare...

Jacob / Ben: Ben drepte Jacob - så vidt vi vet. Men for det første kan Jacob helt fint overleve om han vil. Etter alt han har gjort til nå over så lang tid vil nok å redde seg selv være en bagatell. For det andre, om han er død kan de ha endret fortiden litt med den bomben og Jacob ble aldri drept. For det tredje vet vi ikke hvorfor Ben drepte ham eller hva resultatet ble. Fienden til Jacob tok formen til Locke og er nok svært mektig. Hva om Jacob enten overtok kroppen til Ben, eller Ben fikk kreftene hans?

Richard: Han har vært på øyen veldig lenge, vet svaret på spørsmålet og har jobbet for Jacob veldig lenge. Men med tanke på hva "Locke" har gjort i de siste episodene, vet vi hvilken side han egentlig er på? Vet vi egentlig hva han er i stand til? Hvordan vet vi at Jacob og han andre er de eneste av sitt slag?

The incident: Bomben gikk ikke av som planlagt, men noe skjedde likevel. Hva var det som skjedde egentlig? Slapp energien løs? Selv om bomben går av, er det for sent til å endre noe? Vil de endre noe, men ikke helt som planlagt? (tenk "The butterfly effect".)

Lenke til kommentar

Han kan jo ha spilt dum for å ikke virke mer mistenksom, men ja, det er litt rart akkurat det.

Likte det Miles foreslo, at den "hendelsen" som de nå prøver å unngå ved å sprenge den bomba i virkeligheten er selve bomba! Kanskje fordi det er helt umulig å endre fremtiden.

Lenke til kommentar
Dersom han fra introen hadde tatt kroppen til Locke, hvorfor visste han ikke at Jacob bodde der han bodde. Han visste det jo i introen...

Han visste det nok egentlig. Hvis du var Richard, hadde du ikke plutselig blitt mistenkelig hvis lederen din, som egentlig ikke aner noen ting plutselig visste hvor lederen bodde?

Lenke til kommentar

Han tok på begge to. La en hånd på hver av dem :)

Det jeg la merke til i alle flashbackene med Jacob, var at nesten alle karakterene mistet noe, og han ga dem noe annet. Av og til i overført betydning. Miste foreldre, kjære, uskyld, følelese i beina. Han ga dem penner, lykkeønskninger, sjokolade, gitarkasser etc. Han spilte en avgjørende rolle i mange scener for å gjøre personene til det de ble senere.

Og så synes jeg det var fint å se ringen til Charlie igjen, da Sun plukket den opp.

Forventninger til avsluttende sesong: Black Rock, avklaring Richard/Jacob/han siste, endelig oppgjør mellom Ben/Whitmore, tallene som vi nesten ikke har sett denne sesongen, opprinnelsen til Alvar Hanso og Dharma, og forhåpentlig vis en slutt som ikke skuffer for mye, og som har akkurat nok tråder som alltid vil forbli ubesvart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

ennå ikke sett finalen, må vente til sola går ned rommet blir mørkt. skal sees på 77" lerretet såklart xD

burn energy drink + smågodt er klargjort.

Lenke til kommentar
Likte det Miles foreslo, at den "hendelsen" som de nå prøver å unngå ved å sprenge den bomba i virkeligheten er selve bomba! Kanskje fordi det er helt umulig å endre fremtiden.

Nettopp. Hehe. Fantastisk å se ansiktene til alle når han nevnte det. Det hadde vel verken de eller så mange av oss tenkt på.

Lenke til kommentar

Nettopp. Hehe. Fantastisk å se ansiktene til alle når han nevnte det. Det hadde vel verken de eller så mange av oss tenkt på.

Det var faktisk noe jeg forventet med en gang daniel sa han ville sprenge bomba

Lenke til kommentar

The Incident Part 1 & 2

loom.jpg

Likhetene mellom sesong 2 og 5

Eneste sesongene The Arrow blir nevnt/sett.

The Others bor i hytter og har på seg skitne klær, eter fisk og lager en avtale om en grense mellom camp Jack i s2 og DHARMA i s5.

Four-toed statue kun vist i sesong 2 og 5.

Metalliske objekter skytes inn mot The Swan i slutten av hver sesong. En karakter utløser noe (Failsafe og hydrogenbombe) på slutten.

Kodesetning i hver sesong ("What did one snowman say to the other" og "What lies in the shadow of the statue") som vi begge fikk svar på i finalene.

Finaletradisjoner

Det er noen ting som var i denne episoden som var referanser til tidligere elementer i noen finaler og ting som kan minnes om tidligere finaler. Hydrogenbombeplottet og Ben stabbe ned Jacob to ganger minnet om "There's No Place Like Home". Så har du alle likhetene med sesong 2 finalen som jeg nevner høyere oppe. Det lavaområdet rundt Lana'i Lookout Coast og China Wall Coastline ser du i alle finalene bortsett fra sesong 4. Du har et vannfartøy hver finale. "The Hunt" musikken spilles hver finale siden sesong 2 bare med variasjoner hver gang.

De gikk vekk fra noen tradisjoner som f.eks. det at Tom Friendly dukker opp i alle sesongene og at Walt dukker opp i finalen. Disse hendte ikke.

Introen

normal_theincident013.jpg

Det er noen ganger i løpet av finaler da jeg roper ut ting av full hals. (I fjor så ropte jeg: "Jesus Christ!" i det vi så at Locke var i kisten. Mamma lurte på hva det var jeg ropte for). Med en gang episoden starter og vi ser en kar spinne noe garn i et stort rom med et stort bål så ropte jeg ut: "Ancient Times". Og så går denne Cast Away-karen ut i vannet mens du hører nye vakre toner fra Michael Giacchino og jeg liker virkelig godt dette nye Jacob-themet og så kommer vi til et stort skip. "Black Rock!" ropte jeg høyt. Flott å se det endelig i denne sesongen. Men da kommer spørsmålet. Hvordan kom skipet så langt innlands? Jeg tenkte dette skyldte en "island-moving" slik vi så i forrige sesong og mange ganger i år.

Nå som jeg har sett episoden for andre gang så hører jeg at jeg overhørte det at karen (Samuel som han het i casting callen) som satt ved Jacob sa at han ville drepe han og at han finner et "loop hole". Det er synd at jeg ikke fikk med meg det, selv om jeg ble fryktelig overrasket over twisten på slutten av finalen likevel. (Det at John Locke ikke er den virkelige John Locke, men noen Jacob hadde kjennskap til). Grunnen til at jeg overhørte det han karen sa var fordi jeg kunne ikke huske hvor jeg hadde sett Jacob tidligere. Det var et veldig veldig kjent ansikt, men husket ikke hvor jeg hadde sett han før. Jeg følte meg flau fordi jeg har sett det fjeset mange ganger. Dette plaget meg, men til slutt så kom jeg på at det er Mark Pellegrino som spilte Paul i Dexter, en genial serie som fungerer som en fin "erstatter" for Lost etter som det blir sendt på høsten fram til vinteren, mens Lost sendes vinter fram til vår. Men uansett, da Jacobs fiende sa "Nice talking to you, Jacob" så ropte jeg ut en gang til og ropte ut "Jacob!".

Endelig fikk vi se han. Det var ikke Ray Shephard, ikke John Locke, ikke Jack Shephard, ikke Magnus Hanso, Christian Shephard eller Vincent. Det var en ny karakter og må si jeg likte at de gikk fram for dette.

Så ser vi noe i bakgrunnen. Det er The Four Toed statue og jeg bare elsket da kamera panet over denne store konstruksjonen som ble til takket være det flotte VFX-teamet i Lost og Michael Giacchinos musikk som dundrer til.

normal_theincident020.jpg

Den scenen kommer til å gå ned i Lost-historien som kanskje en av de viktigste scenene. Ikke bare introduserer den Jacob, Black Rock, Four toed statue og Jacobs fiende, men den går inn i et veldig viktig rivaleri og om Lost sine loops. Mannen i sort snakker om at denne loopen ikke vil forsvinne.

Samuel nevner også at Jacob bringer folka på øya. Mulig Jacob var mannen som bringte egyptere på øya. Men han sier også at det er "progress", så mulig det må komme nye folk hele tiden. De vil bringe nye ting hele tiden. Vil Jacob over-popularisere øya?

Åå, det er så mye å snakke om bare ut i fra åpningsscenen. Alt fra "time loops" til hvordan denne statuen ble ødelagt.

By the way, jeg bruker navnet Samuel videre inntil vi får hans ekte navn. Vet at casting calls er som oftest med fake navn. Erika Olson på DarkUFO nevnte Esau, Jacobs bror i bibelen og det hadde kanskje vært litt kult. Uansett, jeg bruker Samuel videre.

Ajira-folket

Jeg hadde litt blandede følelser for Caesar. Han var en helt OK karakter og selv om jeg trodde han kom til å dukke opp i denne episoden så gjorde han ikke det. Han er på en måte en karakter som aldri var ment til å havne på øya. Men Bram og Ilana er noe annet. Bram og Ilana kan minne litt om Eko og Ana. Bram er den store sterke karen og Ana Lucia er en badass latino-chick med lederstilling.

normal_theincident442.jpg

Bram

Han er en artig kar. Likte godt hans kommentar til Frank "Yahoo" akkurat det samme som Sawyer kaller Frank i forrige finale. Og måten han alltid sier at de er "the good guys".

Ilana

Hva i alle dager skjedde med Ilana i fortiden. Er det mulig at hun blir en regular til sesong 6? Og interessant det hun sier om Frank om at han kan være en mulig kandidat til å joine shadow-statue folket. Så tok hun og viste innholdet i esken og Franks reaksjon var priceless. Så kom han med samme replikk som Charlie i piloten. "Terrific"

Så på slutten av episoden kommer de marsjerende inn på Statue-campen med geværene i hendene og viser innholdet i boksen etter å ha spurt Richard om "What lies in the shadow of the Statue" der Richard svarte: "Ille qui nos omnes servabit" som betyr "han som vil beskytte/redde oss alle" (dette er selvsagt tatt av Lostpedia. Har ikke funnet ut dette selv altså).

Elsker at de brukte samme kamerabevegelse som i fjor på cliffhangeren når de en gang til viste kroppen til Locke.

Rose og Bernard

Jeg pleier å holde armen min over Guest Starring når de kommer på skjermen, men jeg glemte det og så at L. Scott Caldwells navn dukket opp. Tok selvfølgelig armen opp igjen for å skjule hvem flere som dukket opp i episoden, men da skjønte jeg at vi iallefall ikke trenger å tenke på at vi ikke får se Rose og Bernard i denne episoden.

normal_theincident408.jpg

Det var ganske fin scene med dem og Vincent. Det var en scene som gikk vekk fra all action, et friskt pust som vi trengte og gjett om jeg var glad for å se dem. Bernard var artig med all det skjegget, men skjegget er forståelig. Gir mer følelse for at de har vært der i 3 år. Så likte jeg også Bernies kommentar til Sawyer. "Son of a bitch" (som forresten var det siste som ble sagt i sesongen).

Jack

normal_theincident1208.jpg

Apollo bar i hans flashback. De er så klart overalt. Elsket Jacobs kommentar: "I guess it just needed a little push".

Nå vet jeg ikke helt hva jeg synes om den "nye Jack". Jeg liker hvordan han støtter opp John hele tiden. F.eks. når han snakker med Richard og sier "I wouldn't give up on him"

Så har du hans konfrontasjon med Sawyer. Minnet om Through the Looking Glass der Ben og Jack snakker sammen. Og nå fikk vi en stor og skitten slåsskamp. Bare se på hvor blodige de ble til slutt. Sawyer og Jack har begge to forskjellige syn på alt og det fikk vi virkelig se her. Men jeg føler også at denne samtalen var en referanse til en samtale de hadde i den første finalen. De er ute i jungelen, Jack er på vei til et oppdrag og de har en prat (den var om Christian).

En annen ting som er utrolig flott er at den første samtalen Jack og Locke har om at de ble brakt dit var i nærheten av The Swan. Det var på vei til luka i første sesongen. Så Jack har en samtale om det samme temaet på så og si samme stedet med Sawyer.

Og når dette er over så går han forbi Sawyer. "See you in Los Angeles" sier Jack, som er en utrolig kul replikk. Han gikk inn for en helt gæren plan, som jeg alltid hadde trodd ikke kom til å fungere, men Jack er sta og mener at dette er det mest riktige han har gjort i hele hans liv. Dette med å endre historien var noe jeg ikke trodde kom til å skje. Jeg har hele tiden holdt på med Whatever Happened, Happened. Men det var noen ganger jeg trodde vi kom til å se LAX igjen. Lost er Lost. Hva som helst kan skje fordi forfatterne er så smarte at de finner på gode løsninger som passer uansett hvor langt de strekker historien.

Sayid

normal_theincident057.jpg

Sayid dør??! Det virket nesten sånn på måten han gav opp etterhvert i finalen. Alle syndene han har gjort i hans liv er mer enn nok til å si farvel til livet. Det gikk helt fra å drepe den høna, til å jobbe i republikanergarden og så når han kom til øya prøvde han å gjøre opp for det han hadde gjort. Han sverget på at han aldri skulle torturere igjen etter at han stakk en kniv i armen på Sawyer i "Confidence Man", men ikke lenge etter det så slår han Ben til blods inne i The Swan. Uansett hva Sayid prøver på så kommer han til å være den han er og det fikk vi jo se i "He's Our You", som jeg synes er underrated. Han prøvde å komme på bedringens vei med "Build the World" prosjektet i Santo Domingo, men det var kortvarig. Å skyte Ben var en stor handling denne sesongen som betydde mye for Sayids karakter i Lost.

Isåfall så var det Roger Linus som skjøt ham i magen og det var også Rogers eneste scene i finalen så hvis han skulle gjøre noe så passet det egentlig at han skulle hevne på sønnen sin. Det passet bra som en avslutning på hele Ben og Sayid temaet som vi hadde fra 5x09 til 5x13.

Godt at han fikk nok en gang bruk for sine tekniske kunnskaper når det gjaldt å åpne Jughead bomben.

Heldigvis blir han bært inn i Dharma vanen som Hurley kjører. Hurley med Dharma van er et klassisk gjensyn fra Through the Looking Glass.

Og Nadia er jo med i hver eneste sesong. Her så vi også Bakir kjøre ned Nadia og drepe henne. En av veldig mange ganger i serien der noen har blitt påkjørt.

Sawyer og Juliet

Jeg husker at mye av diskusjonen i forrige uke handlet om hvor dårlig CGI-en på ubåten så ut. I denne episoden så så den helt flott ut og jeg ble så glad over å se ubåten i full CGI. Den så veldig bra ut, spesielt da de forlater den i en gummibåt. Og de shotsene av ubåten under vann var kule også. Den ubåten var stor og vi har jo kun sett toppen av den hele tiden når vi har sett den.

normal_theincident155.jpg

En Star Wars referanse til Han Solo når Sawyer skyter kommunikasjonsutstyret til ubåten? Skulle nesten tro at noen ville si "boring conversation anyway"

Sawyer bekrefter akkurat når i 1977 de er. Vi fikk en vag anelse siden Hugo sier at Star Wars nettopp kom ut og den kom 25 mai 1977. Nå sa James at det er juli 1977.

Juliet rocka i finalen. Elizabeth Mitchells acting var kjempeflott og det samme gjaldt Josh Holloway sitt. Deres forhold gikk under utvikling i finalen. Sawyer prøvde hele tiden på å få et fint liv med Juliet, slik han har hatt det i de tre siste årene, men det funker ikke lenger. Så nå kom vi til Juliets flashback (og det er hennes første flashback denne sesongen) og til å begynne med så skjønte jeg ikke helt poenget med dette flashbacket, etter som det var det eneste som ikke inneholdt Jacob, men det er poenget. Jacob var ikke der fordi han bringte ikke henne til øya. Det var Ben, Richard og Ethan. Jacob inkluderte henne aldri i hans store plan. Tror også det hadde noe med at Ethan etterhvert i barndommen fikk vite om hans jordmor og derfor han sier "It's an honor to meet you" da han først møter henne i "Not in Portland". Også dette flashbacket fremmet historien littegranne med tanke på det foreldrene til Juliet sa om at de ikke var ment til å være sammen.

Og en annen ting. Var ikke barneskuespillercastingen for Rachel helt topp notch?

Men synd at Juliet ikke fikk en happy reunion med Rachel og Julian. Ser ut som hennes skjebne var nettopp til å bli på øya og fikse graviditetsproblemene som oppstod etter The Incident, som ironisk nok var det hun utløste. Hun skapte sin egen skjebne.

The Incident

normal_orientation-cap226.jpg

Første gang vi hørte om en hendelse var langt tilbake i Orientation. Den tid da Lost hadde mer enn dobbelt så mange seere som den har nå og da vi trodde at Norge og Narvik var store plot points i serien. Blir moro å se denne episoden igjen med tanke på alt awesomeness som vi fikk se i løpet av The Incident i denne finalen.

"That hostile knows about the Swan" - Åh, jeg bare elsker Radzinsky og hvor mye han bryr seg om The Swan. For han er det bare "Just keep drilling".

Og så har du hans engasjement rundt The Swan. De har holdt på med det prosjektet siden 1971. Det er jo ikke lenge etter at DHARMA startet. Radzinskys arbeid med The Swan varte i nesten 30 år.

Phil

normal_theincident1277.jpg

Alltid så er det den ene karakteren som er så forhatt at man ønsker at han/hun skal dø. Du har noen forhatte som man bare elsker (Keamy og Radzinsky f.eks.) og så har du noen forhatte som man bare hater. Når vi kom et stykke inn i sesongen så kunne vi starte planleggingen av hvem som endte opp på dødslisten og Phil havnet høyt. Og klatret helt til topps under forrige episode da han slo Juliet. Jeg syntes døden hans var helt awesome og horribel. Det var så Final Destination når de stålstengene bare fyker ned i bakken og du har den ene som treffer han. Og jeg likte han før døden hans. Da han ble tatt av Sawyer og så redd som han var så sier han til de andre sikkerhetsvaktene "Drop the guns". Og da han pekte geværet på Sawyer så var det nesten som i Raiders of the Lost Ark da han ene badguyen står ved det flyet og blir tatt av propellen.

All hell breaks loose

normal_theincident1261.jpg

Så har vi en reminder på hva som skjedde i sesong 2 finalen. Ting starter å fly og nå virket det mer dramatisk. Elektromagnetisme dro ned alt i en stor fart. Trillebåra som bare føk ned og bilen til Radzinsky som veltet. Alt var helt oppe i hundre. Nå fikk vi også endelig se Pierre Chang miste hånden sin. Hadde noen fortalt meg for to år siden at vi kom til å se denne hendelsen ville jeg ikke ha trodd det, men det skjedde. Det var mange ting i denne finalen (og sesongen egentlig) som bare var ønsketanker, men som overraskende nok skjedde.

normal_theincident1307.jpg

Da Juliet ble hengende i kjettingene og Sawyer holdt henne, fy søren som jeg var nesten på gråten. En veldig sterk scene, akkurat som den sterke scenen i forrige finale med Jin på dekket til Kahana. Josh Holloway og Elixabeth Mitchell gjorde en fantastisk jobb. Josh gjorde det bedre enn hans skuespillerjobb i "The Brig". Giacchinos musikk er også helt fantastisk. Og så faller Juliet ned og vi ser Sawyers reaksjon til dette. Virkelig powerful.

Og som de lot oss henge etter finalen. I en dyp dyp grop der Juliets kropp er helt ødelagt. I hennes siste minutter prøver hun å ødelegge Jughead og hvis ikke Elizabeth Mitchell er en regular neste sesong så gjorde hun en "hell of an acting job". Jeg kan virkelig ikke få sagt det nok.

Forandret The Incident på noe i fortiden. Det eneste vi vet at den forandret var Lost-logoen som denne gangen var hvit. Etter dette så var jeg lamslått (det var ganske så lik min reaksjon til Snake in the Mailbox) og etter at episoden var ferdig så hadde jeg sperrede øyne og sa: "Woah" to ganger før jeg kunne puste ut etter å ha holdt pusten inne de siste 30 minuttene. Finalen var virkelig episk.

Jugheads detonasjon

normal_theincident1442.jpg

Ble Jughead detonert? Eller var det hvite lyset en timeflash. Hvis Jughead detonerte betyr det at fortiden ble forandret. Jughead var stor nok til å drepe alle på øya og gjøre radiasjonsskader veldig høye i lang tid framover.

Desmonds historie er over?

normal_variable519.jpg

Desmond var ikke med i finalen. Jeg hadde alle teoriene om at han kom til å komme tilbake og endre på masse greier i tid og rom, men nei, er det mulig at Penny og Desmond lever lykkelig alle sine dager. Selv om jeg elsker Desmonds karakter i serien og han er veldig viktig, men kanskje det er best slik. Desmond sa sist i "The Variable" at han aldri vil forlate Penny igjen. Er dette forfatternes måte å skrive han ut av serien?

Reisen til Jacob

Trodde vi kom til å se en reunion mellom alle i denne finalen. Men det tror jeg får en større payoff i neste sesong. Sun/Jin reunion kommer til å bli fantastisk.

normal_theincident516.jpg

Og jeg ble så glad da Sun gikk mot Claires krybbe. Jeg bare krysset fingrene for at hun ville finne ringen til Charlie og det gjorde hun. Endelig så var ikke "Greatest Hits" til spille! Endelig så kom denne ringen tilbake i historien igjen. Da vi hørte woooosh-flashback lyden trodde jeg virkelig at vi kom til et Charlie flashback der han møter Jacob.

Richard

normal_theincident1346.jpg

Jeg gleder meg til å se hvor han kommer fra neste sesong. Endelig var det noen som sa at han "never ages". Vi har bare hørt "very, very old". Nå sa han som svar også: "I'm this way because of Jacob". Jacob eldes heller ikke så dette blir moro å se hvor kjære Ricardos kommer fra.

Og hva skjer med Richard nå som det ser ut som Jacob er død? Vil Richard eldes? Isåfall hadde det vært en interessant vri og at vi fikk se hans død av alderdom i en kickass centric-episode. Gleder meg allerede.

Ben

normal_theincident1387.jpg

Han har virkelig gitt opp. Liker samtalen mellom han og Locke. Locke minner han på Quarantine-luke som ligger på stranden. Jeg heiet høyt fordi jeg har savnet den. Den har alltid ligget på stranden siden Live Together, Die Alone, men vi har aldri sett den ligge der i løpet av sesong 3 og 4. "That's the door to the hatch, where you and I first met" Godt å få høre slike utsagn. Denne finalen får deg virkelig til å huske store øyeblikk fra tidligere sesonger.

Ben går ned stien til ærlighet. Han forteller sannheten til Sun angående statuen, men hun tror han ikke. Som han selv sa. Det er det han gjør, han lyver. Ben forstår nå at han aldri var noe spesiell. I finalen sank hans rolle mer og mer ned til at han ikke var mer enn et verktøy som ble brukt til å drepe Jacob. Syntes virkelig synd på Ben i den siste scenen. Eneste han ba om var oppmerksomhet fra den mannen han har takket og priset hele livet hans og det eneste han får er "What about you?"

Locke

"Well that's a wonderful foot Richard, but what does it have to do with Jacob?"

normal_theincident1356.jpg

Vi vet jo nå at det ikke er John Locke sin sjel i den John Locke som vandrer rundt på øya. Det er Samuel. Men John Locke har fremdeles hukommelsen og alle delene av hans personlighet. Tror at Samuel har gjennopplevet Locke på en litt annen måte enn Jesus. Mulig det er slik som Quirrel og Voldemort i "Philosopher's stone"? Det virker slik at Locke har hans minner, men Locke har også Samuels minner. Derfor så kan være veldig John Locke (når han snakker med Sun f.eks.) og så kan han være veldig Samuel (som f.eks. med hans samtaler med Richard og spesielt med Jacob) eller en kombinasjon. Mulig det er en slags Jekyll og Hyde opplegg?

Han kan virkelig ikke være kun en karakter i fåreklær. At John Locke er og forblir død. John Locke er i live, bare takket være Samuel som nå "bruker" han. Det at det er en annen karakter som styrer Locke kommer til å få negativ virkning på Locke-fans slik som meg. Den gode gamle jegeren John Locke er der fremdeles.

Jacob

Jeg synes at alt som har vært i 2007 ser helt trasha ut. The Barracks, Campen og Jacobs cabin. Hans cabin er forresten på nok en ny location, men vi vet jo fra før at den beveger seg. Nå har jo sirkelen med aske krympet også. Inne i hytten ser det ikke ut lenger og noen har brytet sirkelen. Jeg tror dette her er Claire og Christian ting som er på gang. Dette er også første gang vi ser hytten hans i dagslys og nå ser den ikke noe creepy ut i det hele tatt.

normal_theincident478.jpg

En teori som noen andre fans har hatt her ute som jeg elsker (jeg tar ikke credit for den altså) er at den skjeggete karen vi så i The Man Behind the Curtain er Samuel. Han har lenge vært fanget inne i hytten til Horace, fanget i tid og spurt Locke om hjelp (fordi Locke har en tilknytning til øya som vi vet). Den har tatt form som Christian, men Richard ville aldri lede Christian til Jacob så når Locke døde tok Samuel kroppen til Locke istedenfor. Men først må Locke dø, så derfor sier Christian til Locke at han må vri hjulet og dø.

Samuel, i form av Christian, tilkaller Claire. Hvorfor? Hva om Jacob egentlig er Aaron? Det hadde utgjort en fenomenal twist. Aaron er på jakt etter hans mor på øya. Kommer seg til øya, men tidsreiser til sånn 34 f. Kr. eller noe sånt.

normal_theincident1392.jpg

Hans besøk med alle

Jeg liker hans visitter. Først så ser vi Kate og Tom Brennan i Iowa. Tom leker med lekeflyet sitt. Kate sin barneskuespiller så veldig bra ut forresten. Patsy Cline er i bakgrunnen og du kan virkelig ikke unngå et Kate flashback uten Patsy Cline. Men jo, jeg skjønte absolutt ikke hvorfor de ville vise denne hendelsen. Dette er gammelt og bare en liten historie som vi ikke trenger å vite fra Kates liv, men så kommer Jacob i bildet og da skjønner jeg nå hvordan flashbackformatet kommer til å være i løpet av finalen.

Men en ting jeg ikke la merke til første gang jeg så episoden var at han tok på alle sammen. Det lærte jeg via Trivia på Lostpedia og nå som jeg så episoden en gang til så fulgte jeg med nøye på øyeblikkene. Jacob er en snik og gjør alt på interessante måter. Jeg liker Hurley sin der han bare nærmer seg han og tar han på skjorten. Helt harmløst og ikke mistenkelig, men utrolig genialt.

normal_theincident483.jpg

Hva er det han gjør med disse greiene? Med Locke så virket det som om han vekket han til live ved å ta på han med et Vulcan-liknende grep. Uansett, så ville de vise i denne episoden at Jacob på en måte har ledet dem til dit de skal, havne på øya. Det gir mening med hans lister iallefall.

Men jeg liker godt hvilke flashback som er valgt. Det er egentlig historier som er borte, uviktige eller historier som vi visste om, men som vi, fansen, ikke trengte å se. Du har Kate, Tom Brennan og denne Time Capsulen de drev med i episoden "Born to Run", unge James Ford i det han skal starte å skrive sitt brev til den originale Sawyer, Nadias død, en hendelse med Ilana på sykehuset, Sun og Jins bryllup, Hurleys overtalelse til Flight 316, Jacks "count to five" hendelse og John Lockes paralyse. Dette er hendelser vi ikke hadde trengt å se om ikke det var noe veldig viktig ved dem og det var det. Jeg trodde for eksempel at vi ikke fikk se mer av Jack og Christian lege-flashbacks som dominerte mye av Jacks bakhistorie de tre første sesongene, men her hadde vi et klassiskt eksempel. Følte litt nostalgi fra sesong 2 der og det var veldig rart å se Christian Shephard tilbake i lege-rolle. Han har vært en taler for Jacob i så lang tid nå.

normal_theincident555.jpg

Skuespilleren Mark Pellegrino traff karakteren spot on føler jeg. Hver eneste replikk går inn i hukommelsen. Enten om han ikke sier mye eller om han snakker masse så får vi det med oss. Det samme gjelder Matthew Abbadon og Charles Widmore. "I'm sorry this happened to you" som han sier til John Locke for eksempel. Scenen med Locke var en av mine favoritter av flashbackene. Alt starter med at han leser Flannery O'Connor sin bok "Everything That Rises Must Converge" og kameraet zoomer ut. Jeg forventer Edmund Burke gående forbi han og Jacob følge nøye med på hans dødsfall og deretter snakke med Juliet, men så ser vi en minnesrik scene fra "The Man from Tallahassee" istedenfor. Og jeg liker hvordan han leser boka med bena i kors, står opp og går sakte bort fram til Locke. Alt er så grundig planlagt. Jacob vet alt virker det som. Han er litt som Dr. Manhattan i Watchmen, ikke bundet i tid. Dr. Manhattan er nesten gud, og det virket som Jacob var her også. Han hindret at Sayid kom til å treffe bilen og taler alle mulige språk. (Jins kommentar var nesten litt skummel. "His Korean is excellent")

Og jeg er glad de gikk tilbake til kanskje det største temaet i serien. "Black vs. White"

Her er da Samuel sort og Jacob hvit. Disse to er store fiender, akkurat som Charles og Ben, "good guys" vs. "the bad guys" og mange andre rivalerier i serien. Er Samuel the Smoke monster og Jacob det hvite lyset Locke så i "Walkabout"? Isåfall, hvitt og svart er veldig viktig for serien.

blackwhite.jpg

Dette er veldig viktig for serien og ble introdusert i Piloten. "Two players. Two sides. One is light. One is dark". Talt av John Locke etter at han har opplevd mirakelet av å få følelsen i bena.

Og den mest skumleste, badassete og kuleste replikken i finalen var nok det siste Jacob sa før Locke kastet han på bålet.

They're coming

Åh, det får meg til å tenke på den gåsehudreplikken til Gandalf i "Fellowship of the Ring" før helvete brøt løs i Moria. Og når jeg tenker meg om, så er denne finalen veldig som Ringenes herre. Ikke bare den replikken, men det som Gandalf sier på slutten av Two Towers.

"Sauron’s wrath will be terrible, his retribution swift. The battle for Helm’s Deep is over. The battle for Middle-earth is about to begin."

lostwhite.jpg

Vi er nå på slutten av serien. Widmore sa "There's a war coming" og den er nå satt i gang. Og det beste er at nå har vi absolutt ingen idé om hva som vil skje. Alltid har vi hatt en følelse og vet hvor historien kan ta en retning, men nå kan sesong 6 starte hvor og når den vil. Det er det som gjør det så herlig med denne siste sesongfinalen.

Nå setter vi i gang med den lengste pausen (Lost-finalen ble sendt 29. mai i fjor, så ja, dette blir den lengste hvis sesong 6 starter på samme tid).

Lenke til kommentar

Miles: "Jack, this bomb is what... supposed to blow us back in time?"

Jack: "We are not going back in time."

Miles: "Right... because that would be riddiculous."

Har begynt å digge han der. :p

Edit: Når det gjelder Jacob vil jeg tippe vi får se mye mer til ham i neste sesong. Jeg vil tippe hele gjengen ble sendt tilbake til 1800-tallet eller noe sånt, så vi får se mer til skipet, statuen og Jacob. :)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...