Gå til innhold

Lost 5x16-17:"The Incident, Part 1 & 2"(USA)

102 stemmer

1. 1. Var det en bra sesongfinale?

• Bra, yes 60 feet Jacob!
      74
    • God, men hva er innholdet i kassa til Hurley?
      24
    • Dårlig, Let`s brawl like Jack and Jim
      4
  2. 2. Beste døden i sesongfinalen?

• Juliet.
      52
    • Phil "Clippy"
      27
    • Jacob
      23

Anbefalte innlegg

Mille moses for en syk episode! :phear:

Jeg fikk tårer i øynene i Juliet og Sawyers siste øyeblikk, skremmende trist. Fy fillen for et godt skuespill. Twisten med Locke vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Digg at vi fikk se Rose og Bernard igjen though! :wee:

Hva som skjer videre orker jeg ikke tenke over ennå, det får vente litt.

R.I.P Juliet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Promoer med nye scener vil nok komme etter nyttår nå. Tror de sparer med det fram til januar og promoterer kraftig med det nærmere sesongfinalen enn smått flere månder før. Det skal kanskje litt for dem å ha noe annet enn The Fray til å hjelpe dem nå. Sesong 4 sin promotering med The Fray var jo nesten nydelig.

Lenke til kommentar

Syntes den første delen var veldig bra og tenkte at dette bare kunne gå bra. Men jeg ble skuffa over del to, da spesielt slutten med Jacob. Det at man ikke har sett noe av han før nå, og så skal han dø, nei, det likte jeg ikke. Og at Samuel(?) hadde tatt kroppen til Locke for å kunne drepe Jacob, ja ja, likte det ikke. Det at en kniv skal kunne drepe Jacob syntes jeg også var rart nåt Jacob kan heale og er av den udødlige typen når det kommert til alder.

Lenke til kommentar

Siden det er to episoder deler jeg sammendragene mine opp i to innlegg. Kommer med del 2 senere.

normal_theincident010.jpg

Åpningen: Jacob the 60ft tall flaming man

Første jeg klarte å tenke på i starten var ikke noe jeg hadde sett før i Lost, men mer noe jeg har sett i Angel og Buffy. Første jeg tenkte meg var at Jacob drev med hekseri eller noe sånt, gudskjelov var ikke det realiteten(jeg takler udødelige, shapeshiftere og healere men ikke hekse-greier :p). Første jeg kunne ha tenkt var overlevende fra Black Rock på grunn av klærne, men som jeg viste fra før etter spoilere var det Jacob som skulle bli spilt av Mark Pellegrino(som noen sikkert husker fra Dexter). Det jeg også tenkte på når det kom til klærne til Jacob var at dette var akkurat likt klærne Others bruke i sesong 3 når de begravde Colleen(kona til Danny Pickett), om det har noe betydning tviler jeg på egentlig, men verdt å nevne.

Men det var også Black Rock inn i bildet. Det er veldig bra de minner oss om Black Rock og avslører at Jacob var den som fikk Black Rock og mannskapet til øya. Som forrige episode var dette også den andre refransen til skipet etter at vi Richard lagde en miniatyr-modell av skipet. Det var en liten nødvendig avsløring vil jeg si, ettersom vi har fått svar om nesten alt fra 70-tallet blant mysteriene på serien men nesten ikke rørt tiden før dette bortsett fra i "Jughead" og det var i 1954.

At han skal drepe Jacob i tilegg og at Jacob ikke akkurat gjorde noe motstand eller noe lignende var veldig merkelig, kan jo hende Jacob ville dø. Titus Welliver som Jacob`s rival var forresten nok en glimrende casting, håper vi vil få se hvertfall mer av både eller enten Titus Welliver og Mark Pellegrino inn i neste sesong.

Vi fikk se helheten av statuen i form av bakdelen og fordelen på tegningen Jacob hadde lagt i hytten sin. På Wikipedia hever brukern at det er guden Sobek, han er mest kjent for å være krokodille-guden som ville hindre de troende i å bli angrep av krokodiller. Han er forbindet med solguden Ra(som mange trodde var statuen i første omgang da vi så den i "LaFleur"). Er glad vi fikk se statuen i sin helhet denne sesongen, slipper vi kommentarer som "vi får jo aldri se statuen jo". En liten lettelse for å være ærlig.

normal_theincident217.jpg

Flashback O`rama

Virkelig bra med en spesiell sentrert karakter i sesongfinalen isteden for å kaste vekk det på grupper som vi har hatt i vanlige episoder også denne sesongen(Namaste som ikke en sentert karakter og heller fokuserte på de forskjellige gruppene i de to forskjellige tidsperiodene). Sesongfinalen var egentlig multisentrert men jeg vil kalle den Jacob-sentrert da Jacob er med i alle flashbackene i tilegg til åpningen og flere ganger utover i selve episoden. Garantert en Jacob-episode. Var nødvendigvis ikke bra flashbacks i episoden, men veldig veldig betydningsfulle og forklarte oss blant hvorfor Hurley endte opp på Ajira.

Før har vi hatt veldig mye gruppe-flashbacks i sesongfinalene. Den første sesongen fikk vi se de overlevende på flyplassen, av dem Shannon, Sayid, Jin og Arzt i tilegg. Og så fikk se Oceanic 6 sitt første møte med media og tilbakekomsten til den "virkelige" verden. Mens i år fikk vi veldig betydningsfulle flashbacks i sesongavsluttningen. Det mener jeg veldig om sesong 2 sin finale som også kunne kalles en presentering av Desmond som hovedkarakter, der vi fikk se Desmond og Widmore for første gang i serien. Det var i tilegg ting som virkelig har utspilt seg senere i serien som kom av denne episoden, spesielt Widmore. Så har vi hatt Jack-flashbackene i sesongfinalen til sesong 3 som hadde en veldig frisk twist da. Nemlig at Jack og Kate i fremtiden kommer seg av øya og at vi hele episoden har sett på et flashforward! Gode minner her altså. Det var fint å få se mer av hva vi har vist om tidligere i barndommen til Kate, føltes mer ut som flashbacks i sesongfinalen enn det har vært før i sesongen. Spesielt siden vi har fått sett hendelser fra barndommen til Kate og James. Fordi som ikke husket kameraten til Kate var dette kameraten(Tom Brennan) til Kate som hjalp Kate i å møte moren hennes på rømmen flere tiår etterpå og endte opp død da han prøvde å hjelpe Kate fordi han ble skutt på av politiet. Juliet sitt var ikke noe særlig å snakke om egentlig.

Flashbackene til Locke og Jack var litt mer betydningsfulle. Har Jack alltid kunne klart å bruke healingen sin innimellom inntil han kom øya, uten selvfølgelig at han viste det? Jenta han snakka om piloten(som ble opperert i flashbacket) og Sarah(ekskona) var virkelig nødvendig å få healet for å få Jack til øya? Fantastisk mimring tilbake til "The Man From Tallahasse"-flashbacket hvor Locke blir kastet ut av vinduet. Og at Jacob healet Locke nødvendig nok til at kunne overleve fallet var bra twist. Flashbackene til Jin/Sun og Juliet var litt mindre spesielt, kanskje litt også på grunn av vi ikke fikk noe Jin og Sun-reunion i sesongfinalen. Men i tilegg var det bra med Ilana flashbacket for å vite mer om karaktern og det var en avsløring jeg likte fordi jeg heletiden har trodd noe motsatt(at hun enten var fra Widmore eller Ben).

Men så var det den tingen jeg virkelig la merke til på alle flashbackene med Jacob i. Han berørte på hvertfall Sayid, Jin, Sun, Hurley, Kate og Sawyer i tilegg til Jack og Locke. Pluss at han sikkert berørte Ilana og på sykesenga(han var jo nærme henne men vi fikk nesten halvscene uten at vi så noe annet enn ansiktet til Jacob i scenen med Ilana), hvis ikke kan det ha skjedd tidligere og.

Bilder for de som tviler på dette.

post-115035-1242305098_thumb.jpg

normal_theincident1313.jpg

1977: The Incident, and goodbye Doc

Likte starten på handlingen i 1977. To helt uventa ting, første at Juliet ombestemte seg å da slo ut Mitch(Dharmafyren som nevnte Hugo i forrige episode) og det andre at Richard slo ut en trigger-happy Eloise. Lo litt av den delen med Eloise, enten var det Eloise eller hormonene hennes liksom. Som forventet så endte ikke Sawyer, Juliet og Kate på ubåten tilbake til omverden. Åja, Radzinsky er fremdeles gal som vanlig så det var ikke noe savn i denne episoden heller.

Også kom det som er en av favoritt action-scenene i serien til nå. The Others vs Keamy & Co, eller Sayid, Sun og Jin mot Others kunne ikke måle seg mot dette spør du meg. Spesielt fordi det var så bra med Jack som ikke nølte med å skyte ned Dharma-folk. Nok en ting Jack på en måte har arvet fra Locke kan man si. Dharma og Others er liksom en helt annet ting, litt mer uskyldigere enn Others fordi ja trossalt drepte folk som Scott og hang Charlie samt kidnappet Claire. Så kom Hurley med bilen sin igjen, er så klassisk Hurley å redde folk ved bruk av sånne biler. Husker godt da han kjørte over Pryce i sesongfinalen til sesong 3. Ironisk at Roger skøyt Sayid samme sted omtrent som Sayid skøyt ungen hans(Ben).

Yeah, Vincent. Likte virkelig forklaringen på hvor Bernard og Rose har vært, den passet perfekt til karakterne. Fordi noen husker sikkert den moralske samtalen til Bernard med Jin i sesong 4 der han fortalte at Locke var gal men ville ha blitt igjen på øya som han, men nektet å gjøre det fordi John var en drapsmann. Det virket da også som Bernard var lei alt skytingen og dramaet, så skjønner den delen.

De minuttene med Jack og Sawyer var bare nydelig. Jack som Locke, og Sawyer som Jack nærmest. I tilegg kom fram kjemien mellom de to skuespillerne opp veldig i den scenen. Synes det er som regel bra skuespill fra spesielt Josh Holloway(Sawyer) når han har scener med Jack, spesielt Churchill-scenen i "Namaste" og den scenen tilbake i sesong 1 finalen hvor Sawyer fortalte om faren til Jack til han. Likte hvordan Sawyer var i nærheten av å drepe Jack. Og hva skjer med Sayid, vil han dø av skadene? Tiltross for noe så arvolig som det, ble det nærmest feid under teppet gjennom hele andre delen av sesongfinalen.

Jack som nærmest selvmordsbomber var bare rått. Spesielt når Phil kom til The Swan og kaoset startet. Perfekt hvordan Kate reddet Sawyer, og hvordan Sawyer taklet Phil og Radzinsky ved hjelp av Chang. Herlig med kommentaren til Sawyer, "Just do your damm buisness!". Også startet virkelig det store ved at magnetismen startet. Døden til Phil var som fortjent, morsomt at det skulle skje når han faktisk hadde overtaket over Sawyer.

Døden til Juliet forresten var veldig tilfeldig, men på en veldig bra måte. Det var virkelig Elisabeth Mitchell(Juliet) som spilte bra i den scenen. Holloway var grei, men der var virkelig Mitchell kaka. Veldig trist slutt på karaktern, på en veldig bra måte. Det var også nesten vondt å se på Juliet i bunnen på slutten i tilegg. Beste gjennførte kvinnelige karaktern på serien til nå må jeg si, til tross for at karaktern har vært litt svak også denne sesongen.

RIP Juliet

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Herregud, jeg elsket denne sesongfinalen!

Skjønte egentlig at det var noe galt med "locke" han var helt annerledes enn vanlig, og jeg sa i en annen tråd at jeg ikke likte ham nå. Viste seg at det var en god grunn til det :D

Ah, så noe på lostpedia nå også!

"Is the crater from Rousseau's map, the crater created by the bomb?"

Godt poeng!

Endret av LanSi
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevnt: Det som ble sagt på ?spansk? om hva som ligger i skyggen av statuen, hva betyr det?

Det betyr noe i området i "He who will save us all"

Forresten er det Latin, ikke spansk :p

EDIT: Her er svaret på Lostpedia:

"Richard Alpert responded to the question of "What lies in the shadow of the statue?" with "Ille qui nos omnes servabit" - “He who will protect/save us all.”"

Endret av LanSi
Lenke til kommentar

Denne episoden fikk meg forresten til å tenke på en teori.

Vi har to personer som er "lederne" av øya. Jacob og Jacobs fiende. Jacobs fiende var kledd i svart, Jacob i hvitt i starten. Dette fikk meg til å tenke på de forskjellige sammenkomster vi har hatt med monsteret. Oftest har vi sett det som en svart røyksky, mens Locke så det som et hvitt lys (du kan vel gjette hvor jeg vil med dette nå).

Det sorte monsteret er det onde monsteret, og er kontrollert av Jacobs fiende. Dette støttes av at den sorte røyken hindret Ben i å drepe "Locke", siden monsteret visste at dette var faktisk Jacobs fiende.

Locke så det hvite lyset, og dette var faktisk Jacob, eller noe kontrollert av Jacob. På øya utspiller det seg en krig mellom det hvite og det sorte, og nå har det sorte seiret eller noe.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Denne episoden fikk meg forresten til å tenke på en teori.

Vi har to personer som er "lederne" av øya. Jacob og Jacobs fiende. Jacobs fiende var kledd i svart, Jacob i hvitt i starten. Dette fikk meg til å tenke på de forskjellige sammenkomster vi har hatt med monsteret. Oftest har vi sett det som en svart røyksky, mens Locke så det som et hvitt lys (du kan vel gjette hvor jeg vil med dette nå).

Det sorte monsteret er det onde monsteret, og er kontrollert av Jacobs fiende. Dette støttes av at den sorte røyken hindret Ben i å drepe "Locke", siden monsteret visste at dette var faktisk Jacobs fiende.

Locke så det hvite lyset, og dette var faktisk Jacob, eller noe kontrollert av Jacob. På øya utspiller det seg en krig mellom det hvite og det sorte, og nå har det sorte seiret eller noe.

Noen tanker om dette?

Jeg reagerte også på dette. Kan Jacobs død ha noe med at LOST logoen på slutten var omvendt av det den bruker å være?

Lenke til kommentar

Likte avlsluttningen, men hvor er blitt av alle "the Others" som var med i sesong 2 (og eller 3?) som hun dama som lata som hun var lederen.

Og hva var det med den work-campen som Sawyer og Kate på og hakka i stein, da de var fanget av "the Others".

I tillegg til det så synes jeg vi ikke har fått vite spesielt mye om Christian.

Kan også legge til at jeg synes at vi har fått vite litt lite om "the Others" og hva de drev med før Oceanic 815 krasjet.

+ Hvordan ble "the Hatch" bygget vis alle i Dharma døde av bomba. Og hvem var det som førte Desmond og de andre Dharma folkene til øya vis det aldri ble bygget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...