huldal Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 For å utgiftsføre må beløpet være under 15.000 (ellers må man avskrive?) men er dette beløpet eks. mva. eller inkl. mva.? Jeg vil selv tippet det er eks. mva. men må bare forsikre meg at jeg har rett. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Har fått tilbud på varehenger inkl reg. til 17900,- inkl. mva. Kan man utgiftsføre alt i år? Eller må man bruke avskrivingsregelen? Vi skal være 2 eigere ( 2 enkeltmannsforetak). Hvis man deler beløpet på 2, kan man da utgiftsføre 1. året? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Skal prøve og forklare på en litt enkelere måte. Vi har fått et tilbud på en varehenger til 17900,- inkl. mva og registrering. Vi er 2 stk. som skal eige 50% kvar. Så då blir utgiftene per enkeltmannsforetak på 8950,- inkl. mva. Kan vi da utgifsføre kvar vår part til det fulle første året? Er dette lovlig? Eller er vi på tynn grunn? Håper noen vet... Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg har aldri vært borti lignende problemstilling der to selskaper skal spleise på et driftsmiddel, så jeg aner virkelig ikke. Antar at jeg ville kostnadsført hele kjøpesummen direkte i hvert selskap (altså 50% av prisen), men om det er riktig vet jeg ikke. Lenke til kommentar
khaavik Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Vi har fått et tilbud på en varehenger til 17900,- inkl. mva og registrering.Vi er 2 stk. som skal eige 50% kvar. Så då blir utgiftene per enkeltmannsforetak på 8950,- inkl. mva. Kan vi da utgifsføre kvar vår part til det fulle første året? Er dette lovlig? Eller er vi på tynn grunn? Håper noen vet... Frå "Frilans! - En komplett håndbok for frilansere (og for deg som vil bli det)" av Atle Hansson. http://www.frilansboka.no Frilanser X og Frilanser Y, som begge har eget foretak, skal dele på et felles innkjøp på kr. 50 000. X betaler hele summen, og sender så Y en faktura på 20 000. Hvis de to kjøper en dyr maskin eller noe annet med "varig verdi" (produksjonsutstyr, driftsmiddel over 10 000 kroner), skal skattefradraget fordeles på flere år. X og Y ender teknisk sett opp med kr 20 000 i utgift hver, men X får en skatteulempe det første året. Y får derimot full skattegevinst for sin halvdel med det samme, mens X bare kan føre 20% av utgiftene sine til fradrag, samtidig som pengene fra Y teller med i næringsinntekten hans. Dette er fordi produksjonsutstyr bare kan avskrives med 20% årlig (30% for kontormaskiner). I tillegg vil det se ut som om bruttoomsetningen hos X var på kr 70 000 i stedet for på bare 20 000 slik den reellt sett var. For å løse dette skriver X på fakturaen til Y at det gjelder "50% eierandel på driftsmiddel", og hefter på en kopi av kjøpskvitteringen. Det avgjørende er nå at X ikke inntektsfører de 20 000 kronene han får fra Y, men bokfører dem som en kostprisreduksjon. Dette gjøres slik i balanseregnskapet: Debet: Kundefordringer, Kredit: Driftsmiddel. Nå har både X og Y en balanseført verdi på kr 20 000. Hvis det ikke vises noe sted at utgiften er delt mellom to foretak, vil eiendomsretten tilfalle X. Går han konkurs vil boet ta beslag i utstyret, og Y sitter igjen med svarteper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå