Gå til innhold

Piratkopiering. Fotlenke for gratis programvare?

Anbefalte innlegg

Gratis programvare har eksistert siden starten av "data alderen", selv med det faktum at programmene er gratis bruker de fleste programmer som koster penger. Mange vil si at kvalitet er at argument og det er forsåvidt riktig. Men det er ikke alltid at den kvaliteten trengs. Et kjapt eksempel er Photoshop/GIMP. Gimp holder mål for ganske mange, men allikevel ender man opp med Photoshop til rundt 1000 lappen. Eller gjør de det? Hvorfor skal Ola Normann bruke 1000kr på Photoshop når Piratebay har Photoshop gratis? Dette eksempelet kan igjen trekkes over på Linux som operativsystem. Jeg selv har aldri betalt for en Windows versjon i hele mitt liv. Nå skal det sies at jeg ikke lenger bruker Windows heller. Det finnes millioner på millioner av mennesker som "utdannes" på pirat versjoner av Windows som jeg skulle sett "utdannet" på Linux isteden. Dette hadde ført til en enorm økning i brukermasse og selvfølgelig flere utviklere som følgen av den økte brukermasse. Resultat? Et bedre operativsystem som er gratis!!

My two cents...

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke nødvendigvis at det blir flere utviklere til linux selv om flere utviklere får opplæring på Linux. Utviklere er vel oftest de som lettes bytter mellom plattformene. En annen sak er at flere brukere på Linux ville gitt et større marked, og derfor flere utviklere. Problemet er bare at disse utviklerne ville fortsette å lage proprietær programvare, bare for Linux, eventuelt bare bedre støtte for flere OS i allerede eksisterende programvare. Grunnen til at programvare ikke er gratis er at det er vanskeligere å tjene penger på "gratis". Selv om det ikke er samme kultur for gratis programvare i Windows-verden er det like mulig som det er på Linux.

Det største problemet i "gratis verdenen" er forøvrig ikke at det er for få utviklere, men at de utvikler programvare som dekker de samme behovene. Ref XBMC, Boxee, Myth etc. Hadde flere lagt ned en innsats på ett av disse ville det ene vært vesentlig bedre, forutsatt at noen greide å organisere det da.

Er forresten litt interessant med GIMP og Photoshop. Jeg har inntrykk av at det er flere som piratkopierer Photoshop en de som laster ned gratis GIMP. Selv om det er brukere som ikke bruker flere funksjoner en de som er i MS Paint. Feilen er vel at de fleste kurs holdes i Photoshop og ikke GIMP.

Lenke til kommentar

folk laster heller ned ting som koster kr1000, enn å bruke ting som er gratis. det handler om ekslusivitet og status. folk tror at det dyreste er det beste.

med "folk" mener jeg for det meste folk som ikke kan data. folk som står flere mil utenfor Free Software samfunnet.

Lenke til kommentar
Problemet er bare at disse utviklerne ville fortsette å lage proprietær programvare, bare for Linux, eventuelt bare bedre støtte for flere OS i allerede eksisterende programvare.
Det er nå ikke dårlig bare det. Flere brukere fører (om de er mange nok) også til at maskinvareleverandører er nædt til å sørge for at maskinvare fungerer med linux, slik at ulike grupper slipper å bruke et halvår på å reengineere windowsdriverne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...