War Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Markløft-tips- Du må trene bena i tillegg, f.eks knebøy eller frontbøy om du ønsker å kunne løfte tungt med god teknikk i mark, grunnen til dette er at første del av løftet gjøres med framside lår om du ikke vil strakmarke, noe de fleste tar færre kilo med. Men ikke på samme dag. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Markløft-tips- Du må trene bena i tillegg, f.eks knebøy eller frontbøy om du ønsker å kunne løfte tungt med god teknikk i mark, grunnen til dette er at første del av løftet gjøres med framside lår om du ikke vil strakmarke, noe de fleste tar færre kilo med. Men ikke på samme dag. Ikke noe problem så lenge man begrenser setta. Sjekk Stronglift... Lenke til kommentar
War Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 eller 5x5 fra myo. I quoten kom det iallefall ikke frem. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Den roing-øvelsen, er den helt etter boken? Av det jeg har lest skal man stå litt mer oppreist med ryggen når man "ror" med stang. Endret 18. desember 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Tror vi har diskutert dette litt i treningsloggtråden min, om ikke det var et annet sted. Fins to typer roing, en med ryggen i ca. 45 graders vinkel og en hvor ryggen er vannrett, parallelt med gulvet. Sistnevnte skal da være mer krevende teknisk, men skal gi bedre trening. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Okei. Man klarer jo tyngre vekter når man har ryggen i 45 grader oppover, så skulle nesten tro den var mest effektiv. Men jeg har ingen spesiell erfaring med å holde ryggen vannrett, så det kan jeg vel strengt tatt ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Noe du kan legge til i 1posten er teknikk for legger. Må skrives om pent. Det sier seg selv at man må stå på noe , for eks en vektskive om man skal gjøre dette stående på et gulv i en maskin. Løft eksplosivt opp og senk ned i 5 sek. Senk så langt ned du kommer uten å strekke akillesen og hold der i 5 sek før du går eksplosivt opp igjen. Dvs min 11 sek pr rep. Står jeg på en 5kg skive kommer hælen akkuratt i kontakt med gulvet. Det er helt bak mål å stå og jokke opp og ned , da vil man bruke mest akillis og lite leggmuskel. Lenke til kommentar
War Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 sitronfjes, legger du til øvelsene i siggen min i 1 post? Lenke til kommentar
PIN-kode Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Jeg skal begynne med MyR sitt nybegynnerprogram om noen få dager, men er litt usikker på hva dette her betyr: "Mage 1 sett maks tid på planke og sideplanke (venstre+høyre)". Jeg synes liksom det mangler et komma der et eller annet sted.. Kan noen forklare, kanskje også linke til en video som viser hvordan det utføres? Endret 18. mars 2010 av PIN-kode Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hva er det du er usikker på med setningen? Du tar planken, planken på venstre, og planken på høyre så lenge som du klarer. Antakeligvis med en kort pause mellom hver planke? http://www.youtube.com/user/EirikSandvik#p/u/115/5RSarojrzV8 Lenke til kommentar
PIN-kode Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Skjønte det etterhvert, og da virket det obvious, men på det tidspunktet hvor jeg ikke skjønte det var det ikke så obvious Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) sitronfjes, legger du til øvelsene i siggen min i 1 post? Beklager at dette ikke er gjort tidligere, har vært inaktiv en god stund. Synd vi ikke har noen særlig moderatoraktivitet her på delforumet. Skulle fikse det nå (samt infoen om leggtreningen) men når jeg skal redigere førstepost er alt ekstremt uoversiktlig og det står i HTML-koder osv, vet ikke om dette er pga jeg kjører iMac/Safari eller om det er pga oppdateringen av forumet. Det er uansett umulig for meg å legge ting i spoilers for øyeblikket. Kunne noen opprettet tråd hvor dette ble forklart, og så linket tråden til meg? Eventuelt forklart det over pm. Ikke post det her da det er Off-topic og spam. All relevant info skal høstes opp i førstepost, men er likevel positivt om tråden holder seg noenlunde ryddig for dem som eventuelt vil lese gjennom senere. OnT: Jeg lurer på om jeg skulle filmet når jeg tok knebøy osv, så dere på forumet kunne sett over teknikken etc. Tror det mobilkamera med 2MP funker ok? Har ikke noe fancy kamera tilgjengelig. Er det noen spesiell vinkel jeg bør få med/unngå? Endret 29. april 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Tror mobilkamera funker bra. Det trenger ikke å være så detaljert, bare man ser utførelsen. Film rett fra siden omtrent. Vurder å gjøre det samme selv, men tror egentlig jeg veit hva jeg gjør feil og hvordan jeg kan rette på dette. Lenke til kommentar
PIN-kode Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Skal man kjenne det rundt brystet etter å ha tatt push-ups? Jeg tok 20 stykker nå (maks), men etterpå kjennes det som at jeg kun kjenner det i skuldrene(!). Er det .. meninga? Føler meg rimelig sikker på at jeg hadde riktig teknikk (skulderbredt grep, ned til brystet nesten rører gulvet, og opp igjen). Kanskje jeg bør ha hendene enda nærmere hverandre, eller enda lengre unna hverandre? Endret 8. mai 2010 av PIN-kode Lenke til kommentar
JUL Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Skal man kjenne det rundt brystet etter å ha tatt push-ups? Jeg tok 20 stykker nå (maks), men etterpå kjennes det som at jeg kun kjenner det i skuldrene(!). Er det .. meninga? Føler meg rimelig sikker på at jeg hadde riktig teknikk (skulderbredt grep, ned til brystet nesten rører gulvet, og opp igjen). Kanskje jeg bør ha hendene enda nærmere hverandre, eller enda lengre unna hverandre? Bredere grep tar mer på brystmusklene mens smalere tar mer på triceps. Du vil kjenne det mer og få bedre framgang hvis du tar flere sett og ikke bare makser en gang, f.eks 3x15 og øke med 1 annenhver dag. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Bra initiativ det her! Men videoen til overhead press fungerer ikke lenger. Men det var vel en av disse? : http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss http:// http://www.youtube.com/watch?v=TtTEMRse54g http:// http://www.youtube.com/watch?v=VkY9aa3okxw Edit: disse to er kanskje litt bedre å starte med: http://www.youtube.com/watch?v=KKEuWnMwkXY http://www.youtube.com/watch?v=k3_JT85UDp0 Endret 9. august 2010 av Polluks Lenke til kommentar
MtnDew Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hei! Kunne noen funnet tilsvarende bilder der det er hvite ruter? http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=414 Er helt grønn på mange av øvelsene så hadde vært fint med noen illustrasjonsbilder/videoer.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Da vil jeg nevne at førstepost er blitt oppdatert med filmene som Polluks postet, samt har jeg gått god hjelp fra Latias til å rydde opp i alt rotet som oppsto i førstepost nå nylig. Det oppfordres sterkt til å poste filmer av egen teknikk, og ellers komme med spørsmål om/rundt bruk av korrekt teknikk. Skadefri trening er produktiv trening Og vice verca. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hei, har begynt å trene nå, trener SL 5X5. Jeg klarer ikke knebøy, jeg får rett og slett ikke bøyd bena nedover, går ikke. Klarer ikke når jeg bruker bare stanga engang. Kan jeg bytte ut knebøy med benpress å begynne med knebøy når jeg har blitt sterkere i beina? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Hmm, du skal egentlig ikke "bøye beina nedover" i den forstand at knærne går utover. Du senker rumpen din bakover og nedover, noe som naturlig resulterer i at knærne vil bøyes, derav knebøy. Synes absolutt du skal fortsette å prøve på knebøy, da det er en av de aller beste øvelsene for både mage, rygg, legger, rumpe og lår. Benpress vil kanskje erstatte lår- og rumpedelen ganske godt, men du får lite eller ingen stimulering av musklene i mage- og ryggområde som resultat av stabilisering. Er problemet at du er "for svak" i beina til at du ikke kommer deg ned i bunnstilling?(den hvor det ser ut som du skal drite). Du må huske å varme opp. Som trening for knebøy vil jeg anbefale å sitte deg ned på noe, f.eks. en stubbe eller en benk (til benkpress). Leggene og knærne dine skal i teorien være på omtrent samme sted hele tiden, knærne vil gå pittelitt forover, men de skal ikke gå lenger forover enn tærne. La rumpen styre hele bevegelsen og hold ryggen rett. Resten av kroppen vil følge etter naturlig. Pust godt inn på toppen og hold pusten helt til du er nesten helt på toppen igjen. Spenn alle muskler i kroppen under hele løftet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå