torbjoen Skrevet 1. oktober 2001 Del Skrevet 1. oktober 2001 Hei! Jeg sliter med at PC'en min ikke starter når jeg trykker Power. Harddisk, CD-rom, strømforsyning og CPU-vifte starter, men maskinen vil ikke boote. Først når jeg har trykka "reset"-knappen to-tre ganger, så vil den boote, og starte på "vanlig" måte. Hovedkortet er av typen Asus A7V, med en AMD 650MHz prosessor. Har bygget maskinen selv, og har overklokket den litt (850MHz). Temperaturen er ok (ca 50 grader CPU og 35 grader MB). Strømforsyningen er på 300W, så det skulle ikke være problemet. Det går greit å slå av maskinen på vanlig måte, og den fungerer stabilt (til å kjøre WindowsME), lite/ingenting krasjing. Drivere for det meste er oppdatert, inkludert hovedkort (VIA4in1). Har noen peiling på hva dette kan skyldes ? PS: Har lastet ned nytt BIOS-image, og "flashet" dette, men uten forbedringer. mvh Torbjørn Lenke til kommentar
Colin Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 Jeg tipper at du kanskje har et Asus V7700 eller lignende GF2 Pro kort? I så fall trekker dette mye strøm fra hovedkortet under oppstart, og klarer derfor ikke å få det den skal i det de andre delene starter opp. Det har ingenting å si hvor stor strømforsyningen er, siden det er hovedkortet som leverer strøm til disse delene. Har samme "problem" på min maskin, og det er et kjent problem, spesielt med Asus GF2 GTS/GTS Pro skjermkort. Pål Lenke til kommentar
torbjoen Skrevet 31. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2001 Takk for svar, Pål! Jeg har et GeForce2 MX (V7100?), så du hadde nesten rett. Men vil dette si at jeg faktisk må skaffe nytt hovedkort dersom jeg skal slippe dette problemet? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Jeg har også et Asus A7V med en Duron 600 MHz, og hadde en stund samme problemet. Jeg har derimot ikke et GeForce 2 kort i min maskin (har GF1 nå, men benyttet Matrox G450 da jeg fikk problemet første gang). Jeg fikk problemet etter at jeg begynte å overklokke prosessoren. Det har bedret seg litt i det siste, men nå står som regel maskinen min på døgnet rundt hele uka. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Flasha BIOS'n i mitt A7V til 1008x. Dette er ikke en offisiell BIOS fra Asus, men var resultatet av en russisk geriljamanøver. Har Asus AGP V7700 64MB TVOut. Ingen problemer med oppstart. Vil du ha BIOS'n kan du hive ivei en mail Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå