Gå til innhold

Kan linser til Canon-kameraer brukes på flere modeller

Anbefalte innlegg

Jeg regner med å kjøpe meg speilrefleks og regner med å kjøpe Canon EOS 450D eller Canon EOS 40D. til dette satse jeg i første omgang på å kjøpe meg en 35mm fastliste et zoomobjektiv. jeg har lest et sted at linser fra en produsent (i dette tilfelle Canon) ikke nødvendigvis vil passe til nyere modeller. noen som vet om det er hold i dette? det jeg tenker på er å eventuelt kunne bruke linsene jeg kjøper til dette kameraet til et nyere når det kommer for en dag å oppgradere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF-S-objektiver passer ikke på fullformat- og APS-H-husene (filmhus, 1D-serien, 1Ds-serien og 5D-serien).

I tillegg kan det gjerne være problemer med firmwaren på tredjepartsobjektiver på hus lansert etter at objektivet ble lansert. Produsenter som Tamron og Sigma får generelt ikke tilgang til alt av spesifikasjoner og protokoller for kommunikasjon mellom objektiv og hus og må basere seg på "reverse engineering" (finnes det et godt norsk uttrykk for det?). Men som oftest lar det seg fikse med en oppdatering av firmwaren i objektivet.

Lenke til kommentar

EF objektiv - Passer ALLE canon speilreflekskameraer

EF-S objektiv - Passer kun på nyere speilreflekskameraer med mindre bildesensor.

(xxD, xxxD, xxxxD) Nesten alle canon kameraene har EF-S fatning, bortsett fra proffhusene.

Så hvis du kjøper kamera av typen 450D eller 40D så passer ALLE canon objektiver på disse kameraene. Siden begge kameraene har mindre bildesensor enn 35mm fullformat.

Endret av th_88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...