Paranoid Nisse Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Hei! Her er jeg igjen! Jeg bestemte meg for å kjøpe en vanlig Dell Inspiron 15(Se denne tråden) (Den til 5240+++) som laptop og bruke den til "mellommann" for en råsterk stasjonær! Budsjettet er på 10.000kr og jeg ønsker å kjøpe del for del. Jeg hadde tenkt meg en pc ut i fra dette hovedkortet og denne prossesoren. Resten av greiene ønskes å være : *ALT 64BIT!!! Min. 1 TB Harddisk 2x Skjermkort: Et nVidia Geforce til vanlige ting og et nVidia Quadro til "render". Oppløsning må være over 1080HD. De kan gjærne være kompatible med Adobe Master Collection Cs4. 8GB RAM (Moderkortet tar 16GB) DVD brenner med Lightscribe! (Mest valuta for penga som er mulig) Strømforsyning (Aner ikke noe om det, bare så lenge alt funker fint xD) Billig men bra kabinett med vifter... Skjerm, tastatur, høytalere og mus har jeg! Vista Home Premium 64bit (Er det noe jeg har glemt, så si ifra...) Husk! Fra 10.000kr og nedover! Håper noen kan hjelpe meg! Endret 14. mai 2009 av Deutsche Virus Inc. Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Eh, neivel... Jeg klarte det sjøl, så heller hjelp meg med dette emnet xD Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg har prøvd. Måtte gå ned til Q9400 for å komme ned i pris. Handlevogn Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Hm.. Jeg kom frem til denne handlevognen, men sitter stuck på kabinett. Helts, ikke over 11250kr... (Veldig fint med 11.000 blank...) Tips om et kabinett som tar: Det som er i handlevognen En extra harddisk 3.5" Et ekstra DVD/CD/BD (5.5"???) Lyd headsett og mikrofon foran. Minst 1 stk usb foran og minst 1 stk firewire 2 vifter (Mulighet for så mange som mulig...) Endret 15. mai 2009 av Deutsche Virus Inc. Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Eh, neivel... Jeg klarte det sjøl, så heller hjelp meg med dette emnet xD Drit i det... Klarte det fint det og, utenom -> Kabinettet Endret 15. mai 2009 av Deutsche Virus Inc. Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Hadde denne funka??? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg har prøvd. Måtte gå ned til Q9400 for å komme ned i pris. Handlevogn Litt rart at du ikke i det hele tatt vurderer de forslag du får, men det er selvsagt frivillig. Det hadde vært greit med enbitte liten tilbakemelding år man faktsik bruker tid på å sette opp forslag. I mitt forslag var det både med Quadro og kabinett og alt du satt krav til. Så kommer du selv med alternativer uten disse elementene.... Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Jeg har prøvd. Måtte gå ned til Q9400 for å komme ned i pris. Handlevogn Litt rart at du ikke i det hele tatt vurderer de forslag du får, men det er selvsagt frivillig. Det hadde vært greit med enbitte liten tilbakemelding år man faktsik bruker tid på å sette opp forslag. I mitt forslag var det både med Quadro og kabinett og alt du satt krav til. Så kommer du selv med alternativer uten disse elementene.... Beklager. Jeg er visst ikke så flink på tilbakemeldinger, men har tatt en kikk på hva du la frem. Det var faktisk veldig bra! Lett skikkelig gjennom har du, det setter jeg pris på! Den ene greia er at jeg har Western Digital fobi xD. Både jeg og far min har hatt det, og etter 1/2 år startet både den interne og eksterne harddisken å begynne å (click!, click!, click!), noe som betyr: Save all data as fast as possible! Du fikk det til med både skjermkort og et "render" kort. Men det skjermkortet jeg har valgt er litt kraftigere en ditt forslag, men så er GTX 285 en del dyrere da. Dette er min første dekstop jeg finner deler til selv, så jeg blir litt skremt av PATA, ATX, SATA, 24-pin, 8-pin, PCI... Jeg fulgte bare tilbehør's forslag på de forskjellige nettbutikkene etter jeg hadde rådført meg om at alle forslagene til tilbehør passet produktet jeg valgte, så jeg slapp å få masse datamaskin deler som ikke passet sammen. Håper ikke at min ikke-respons var fornærmende på noen måte. Sorry PS: Er du sikker på at kabinettet du la frem som forslag passer det i min handlevogn??? Endret 16. mai 2009 av Deutsche Virus Inc. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Antec Three Hundred er et veldig populært Kabinett. Det er 2 cm bredre og ca 4-5 cam høyere og lengre enn det du foreslår. Det passer ok til nye skjermkort og det er vel det som er størst i handlevognen din? Har du tenkt å kjøpe en enorm kjøler til prosessoren så må du sjekke høyden over CPUen ikke er mer ann maks 20 cm (bredden på kabinettet). Dersom du tar den som følger med prosessoren, så passer den fint. Endret 16. mai 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Antec Three Hundred er et veldig populært Kabinett. Det er 2 cm bredre og ca 4-5 cam høyere og lengre enn det du foreslår. Det passer ok til nye skjermkort og det er vel det som er størst i handlevognen din? Har du tenkt å kjøpe en enorm kjøler til prosessoren så må du sjekke høyden over CPUen ikke er mer ann maks 20 cm (bredden på kabinettet). Dersom du tar den som følger med prosessoren, så passer den fint. Utenom hovedkortet, så er det skjermkortet som er størst ja Nei, jeg har tenkt å holde meg til viften som følger med til prossesoren. Det betyr da at datamaskinen er klar til å kjøpes og bygges? Supert! Men, kan du være så grei å sjekke om alt passer sammen, bare for være på den sikkre siden? Det hadde vært kule Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Eh... Jeg ønsker å høre din mening om skjermkortet. Tror du det vil takle "film ting"? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ja GTX 285 er det ypperste du får av et skjermkort. Lenke til kommentar
vcx Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Bare av nyskjerrighet: Man trenger vel ikke så sykt bra skjermkort for videoredigering og rendering? Går ikke det mye mer på prosessorkraft? Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Bare av nyskjerrighet: Man trenger vel ikke så sykt bra skjermkort for videoredigering og rendering? Går ikke det mye mer på prosessorkraft? Nei man trenger ikke veldig bra skjermkort og ja det går en del på prosessorkraft, men jeg liker open GL og spilling... Tror du prossesoren vil klare FULL HD film redigering? Endret 23. mai 2009 av Deutsche Virus Inc. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Går du får Q9400 eller Q9550? Q9550 tar det meste og er i ypperste klasse. Q9400 er noe dårligere, men absolutt bra. Ingen fra AMD slår Q9400 veldig. Bare høyere Q9xxx og eventuelt intels i7 som er bedre enn den. Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 En maskin som dette skal ikke ha problemer med full HD. Men det kommer ann på kameraet og hvordan komprimering de har. Du skal ikke ha problemer med P2 eller EX1/3. 2K/4K Red blir litt verre. Har du derimot et handycam, blir det akkurat som å redigere SD. Jeg hadde en eldre laptop (Dell XPS 1710) og den kunne også redigere full hd uten problemer (P2 og EX3) Skjermkortet burde bestemmes ut hva slags programmer du bruker. Avid er meget glad i Quadro, samme for 3DS MAX. Geforce fungerer bra til Adobes programmer. Jeg bytter mellom Quadro FX3500 og et Geforce 8800GT uten at jeg kan si hva som er raskest. Redigering med final grade går mest på CPU og RAM. Skal du spille i tillegg, er valget lett. Geforce. Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 En maskin som dette skal ikke ha problemer med full HD.Men det kommer ann på kameraet og hvordan komprimering de har. Du skal ikke ha problemer med P2 eller EX1/3. 2K/4K Red blir litt verre. Takk! Nå ble jeg betrygget. Ja, i min gruppe med amatør filmfolk bruker vi en Sony HDR-XR200V handycam som går max opptil 1920-1080i. Du sier at med 2K eller 4K vil jeg får problemer. Er dette pga prossesor, ram eller skjermkort? Til mer grafisk design som en fancy 3D logo med et voldsomt partikkel system osv kunne vært kult i iallefall 2K (selv om filene blir fantastisk store?). Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Nei man trenger ikke veldig bra skjermkort og ja det går en del på prosessorkraft, men jeg liker open GL og spilling... Dette er også feil, for mange skjermkort, eller videokort som det vanligvis kalles da, har en GPU akselerator for "render". Lenke til kommentar
Paranoid Nisse Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Angst! Evga Geforce GTX 285 bruker PCI-E 2.0 16x, right? På bildene er den en liten bit som henger litt fra resten av tilkoblingen, og det er ingen sted å putte den biten inn på moderkortet! Trenger jeg den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå