SRD Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 En venninne av meg skal ha seg sitt første speilreflekskamera, og står mellom Sony A200 og Pentax K-m, men hun klarer ikke å bestemme seg for hvilket hun skal velge. Hun har prøvd begge to, de koster like mye og har veldig like spesifikasjoner. Er det noen som komme med agrumenter for å velge den ene fremfor den andre? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Sikkert hipp som happ, ta det hun liker å holde i. Send henne i en butikkfor å prøve. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Sikkert hipp som happ, ta det hun liker å holde i.Send henne i en butikkfor å prøve. Hun har prøvd begge to, men klarer fortsatt ikke å bestemme seg Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Jeg har Pentax K-m og det er et skikkelig bra kjøp etter min mening. Det er meget brukervennlig sammtidig som det tar skikkelig gode bilder. Kit objektivet som følger med, er av god kvalitet. Håper Dere blir fornøyd uansett hva Dere lander på til slutt Endret 12. mai 2009 av Valtam666 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jge ville nok også valgt Pentax K-m, mest pga at kit-objektivet som gjerne følger med Sony kameraene (18-70mm) er av tvilsom kvalitet. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Egentlig er det vel hipp som happ, men prøver meg likevel: Enten ta det peneste, eller Pentax, ettersom du er "inne i" systemet fra før. Det siste argumentet kommer riktignok litt anpå din gavmildhet og hvor gode venner dere er. Også fordi du kanskje kan gi henne litt starthjelp og tips. Min svært partiske mening er selvsagt at "Pentax er bedre". Men det er selvsagt helt ubegrunnet, har bare mer sansen for K-m enn Sonys inngangsstegmodeller. Endret 12. mai 2009 av Aiki Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvis ikke noen i familien eller nær krets har noe annet glasset å låne ut,er det hipp som happ hva som kjøpes, særlig etter å ha prøvd det man vil men likvel ikke klarer å bestemme seg. Tviler sterkt at noen klarer å mene forskjell om bildet hadde vært tatt med det ene eller det andre kameraet. Lenke til kommentar
universalis Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Litt usaklig argumentasjon i debatten mellom Sony eller Pentax' innstegsmodeller Hun skal vite at velger hun Sony vil hun for alltid tilhøre en liten gruppe som "ganske mange" innenfor speilrefleksverdenen ser litt rart på. Sony er litt som oppkomlingen i speilrefleksverdenen som kommer her og utfordrer de to store. Blant annet så er "alle" Sony-modeller helt elendige til å håndtere støy på høy ISO, objektivparken er for liten og finner du ett objektiv, så er det alt for dyrt. Også Pentax er litt "odd man out", men i alle fall på dette forumet kan det virke som Pentax har noe større "cred" enn Sony. Så vil venninnen din kjøre safe og være en av de mange, er det best om hun velger Canon eller Nikon. De vinner jo alle testene også... Ok - de er jo en del dyrere da (nå som D40 er utgått). Hvis hun fortsatt ønsker å velge blant disse to, så velger hun Sony ut i fra at Sony øker markedsandelene i verden, mens Pentax taper. Litt stygt sagt, er det vel det å kjøpe Pentax dslr litt som å kjøpe Saab nå. Du vet ikke om selskapet er der i morgen Men så er jeg vel ikke helt upartisk heller! En ironisk hilsen! Endret 12. mai 2009 av sthale Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 For ca ett år siden var noen venner av oss i samme situasjon, og jeg rådet dem til å kjøpe Pentax, det har jeg angret på siden. Rett og slett fordi jeg ser i ettertid at jeg ville ha vært i mye bedre stand til å hjelpe dem dersom de hadde kjøpt Sony. (Nå hadde valget litt med tilgjenglige kamera å gjøre også da.) Dersom du bruker Pentax og hun vil spørre deg om råd, da ville jeg rådet henne til å kjøpe Pentax, slik vil du stå mye bedre rustet til å hjelpe henne. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 sthale: Hvor ironisk er du? Det er ikke alltid like lett å forstå skreven ironi, spesielt ikke for en eventuell usikker nybegynner som tilfeldigvis poppet innom tråden. Selv om du mener alt ironisk bør det likevel oppklares. 1. Hvorfor skal noen i huleste bry seg om hva ANDRE mener om kameraet ditt? Er det bra for deg, ja så er det jo bra for deg. Altså alle speilrefleksene i dette segmentet tar så gode bilder at det er vanskelig å se forskjell på de. 2. Å si at det eneste lure å kjøpe er CaNikon blir jo også helt feil. Vinner de virkelig alle testene? Finnes det seriøse kilder på nettopp det? Neppe, det er fordi seriøse skrifter sier jo at alle er gode, og at andre ting slik som ergonomi og spesielle behov er det som bør avgjøre kjøpet ditt. Det er ingen tvil om at CaNikon også (i likhet med de andre) leverer gode kameraer i nybegynnersegmentet, men å utelukke de andre blir bare dumt. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) K-m er i mange tilfeller ett bedre kamera enn både K10D og K200D. Eneste jeg ikke likte med K-m var mangel på de røde fokuspunktene i søkeren. Den var bedre enn K10D på både autohvitbalanse og ISO støy. Håper Pentax lager en ny versjon av K-m etterhvert. Den bør være mindre(K-7 blir på størrelse med K200D), ha lader og batteri inkl.(ikke AA), røde fokuspunkter i søker og 14,5Mp CMOS sensor. Er enig med kimare. Du har Pentax, da er det lettere å yte hjelp når du kan det fra før. Endret 12. mai 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 En fordel med K-m for en nybegynner er hjelp knappen som gir hjelp og informasjon der du er. I en test av Photography Monthly ble det omtalt som å gå rundt med instruksjonsboka i baklomma - veldig praktisk. Den kom ut som en sterk nr 2, kun slått av Canon 1000D pga manglende Live View. Som Pentaxbruker er jeg sikkert litt farget i meningene mine, men det gjelder vel oss alle. Sony er bare en videreutvilking av Konica-Minolta, som var et meget respektert navn for oss med noen år på baken, så det bør ikke klinge negativt i ørene. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Takk for svar, det stemmer at jeg har Pentax selv, og jeg kan derfor låne henne litt utstyr. Grunnen til at jeg spurte her var for å gi en henne ett mest mulig objektivt grunnlag for å velge kamera (og ikke bare råd fra en Pentax-frelst ). Må igjen takke alle for hjelpen! Lenke til kommentar
universalis Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 sthale:Hvor ironisk er du? Det er ikke alltid like lett å forstå skreven ironi, spesielt ikke for en eventuell usikker nybegynner som tilfeldigvis poppet innom tråden. Selv om du mener alt ironisk bør det likevel oppklares. 1. Hvorfor skal noen i huleste bry seg om hva ANDRE mener om kameraet ditt? Er det bra for deg, ja så er det jo bra for deg. Altså alle speilrefleksene i dette segmentet tar så gode bilder at det er vanskelig å se forskjell på de. 2. Å si at det eneste lure å kjøpe er CaNikon blir jo også helt feil. Vinner de virkelig alle testene? Finnes det seriøse kilder på nettopp det? Neppe, det er fordi seriøse skrifter sier jo at alle er gode, og at andre ting slik som ergonomi og spesielle behov er det som bør avgjøre kjøpet ditt. Det er ingen tvil om at CaNikon også (i likhet med de andre) leverer gode kameraer i nybegynnersegmentet, men å utelukke de andre blir bare dumt. Skal prøve så godt jeg kan... Det selvsagt alltid vanskelig med ironi. Men ofte (svært ofte?)inneholder ironi en viss grad av sannhet. 1. Jeg sier selvsagt ikke at Sony-, Pentax- og og også Olympus-brukere blir uglesett. Men minoriteter må jo ofte "forsvare" seg, eller føler selv at de må forklare hvorfor de har kjøpt det og det produktet. Blant annet syns jeg Skoda-eiere alltid må forklare hvorfor de valgte det merket, og ikke en skikkelig VW i stedet:-) Hvorfor det er slik, er absolutt ikke bare Canikon-eiernes feil, men ofte noe som ligger implisitt hos de som velger annerledes enn de 80% som kjøper Canikon. 2. Nei! Selvsagt vinner de nok ikke alle tester, men svært ofte. Hvorfor? Det at de lager gode produkter er nok hovedårsaken. Men også andre subjektive faktorer spiller inn, bevisste og ubevisste. Jeg tror at merket testerne selv bruker er en viktig faktor, jeg tror faktisk at en tester som selv bruker Pentax (eller et annet merke) er mer positiv til Pentax sine produkter. Jeg f.eks. legger vekt alle positive tester ang. Sony A200, og legger mindre vekt på de de negative testene (som Akams). Slik er det, vi ønsker å finne tester som kan fortelle oss at vi har gjort et riktig valg. Og ja, mitt neste kamera er selvsagt Sony. En A700 til 5990,- er jo et røverkjøp! Hadde mitt opprinnelige innlegg noe formål? Nei, ikke annet enn å skape undring og ettertanke hos forumets lesere. Ut i fra motbør fra kun deg, kan det jo virke som budskapet traff... En annen tolkning er jo selvsagt at det var så usakelig og ufarlig at de fleste valgte å ignorere det Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Blant annet syns jeg Skoda-eiere alltid må forklare hvorfor de valgte det merket, og ikke en skikkelig VW i stedet:-) Nå er det en smule offtopic, men som Ford-fører kan jeg legge til at det ikke er vanskelig å få en ansatt hos Møller til å innrømme at dagens Skoda har bedre kvalitet og mindre feil enn en tilsvarende Audi eller VW når de tror "mikrofonen" er slått av. Jeg har selv hørt det med egne ører. Dyrere betyr ikke alltid bedre.. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Det ble tilslutt for K-m Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det ble tilslutt for K-m Gratulerer så mye med et skikkelig godt kamera Jeg har også K-m, men etter jeg fikk sett at pentax slipper et nytt kamera i disse tider, er sjangsen stor for at jeg selger mitt kamera om 3-5 år ( når prisen på det nye kameraet blir "riktig"( billigere) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå