Gå til innhold

Litt hjelp til kompilering av initrd


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi litt hjelp til å compile linuxkjernen, eller egentlig innitrd fra kildekode? Leker litt med å fikse noen problemer med å laste kjernen på en mobiltelefon, foreløpig er problemet å laste drivere til sd-kort-leseren i initramfs, slik at man kan starte et system med rootfs på sd-kortet. Alt jeg finner om initramfs er guider som kan benyttes til rekompilering i miljøer som allerede kjører, den luksusen har ikke jeg.

 

Kjører ikke QUEMU eller noe liknende, bruker bare denne (advanced-pakken) som en cross-compiler. Sannsynligvis er det "veldig enkelt" hvis man bare vet hvordan, jeg finner bare ikke relevant info.

 

Har lest det følgende:

> The simplest way to get initramfs working is to stuff your

>root filesystem tree in a directory, and point

> CONFIG_INITRAMFS_SOURCE at it.

> The kernel build process will take care of all the cpio stuff

>for you.

> Personally I think it is the easiest to maintain.

Men hva skal jeg egentlig legge i denne mappen?

Hele rotfs-et høres jo veldig voldsomt ut. :p

Jeg regner med at ting her skal være binærfiler og ikke kildekode? Tenker busybox er kjekt, siden den har en mount-kommando og litt nødvendig slikt innebygd. Shell, trengs det, eller er noe basic innebygd? Og hvordan styrer man hva som "starter opp"?

Også er det å laste modulene da. Tror jeg har funnet de relevante modulene, men hvordan laster jeg dem? Kan jeg kjøre en "modprobe" i initrd? Må jeg da ha med "modprobe" og, eller er den innebygd i kjernen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...