Gå til innhold

BK: På kafé

Anbefalte innlegg

Sjefen på jobben spurte meg om å ta et par bilder av kaféen i dag. Jeg lurer litt på lyssettinga og DOFen i dette bildet. Jeg brukte i utgangspunktet vinduslyset som sidelys (som ble mer et motlys i dette bildet :p), og spratt blitsen i taket, for å fylle litt inn på framsida av selve koppen. Jeg har ikke særlig peiling på (eller utstyr til) bruk av lyskilder. Funket det slik? Åssen er DOFen? Nå var dette skutt med den nye 50mm-ern, så man blir jo litt (for) fascinert av minimal DOF.

Ellers har jeg lagt på en vignette, og justert litt hist og her. Kommentarer utover det jeg lurer på mottas også med takk (komp, tekniske detaljer etc) :)

post-181365-1242132893_thumb.jpg

EXIF:

1/125

ISO 100

f/3.2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

synes det blir litt feil med vignettering her, når den kommer midt i motivet, elelrs som du sier hadde en større DOF så du får hele koppen i fokus kanskje vært bedre. Ellers er jeg litt usikker på bakgrunn og lys, kanskje bildet hadde tatt seg bedre ut med andre siden av koppen, altså at solen bidrar litt. Mine synspunkt, men er ingen produktfotograf:)

Lenke til kommentar
synes det blir litt feil med vignettering her, når den kommer midt i motivet, elelrs som du sier hadde en større DOF så du får hele koppen i fokus kanskje vært bedre. Ellers er jeg litt usikker på bakgrunn og lys, kanskje bildet hadde tatt seg bedre ut med andre siden av koppen, altså at solen bidrar litt. Mine synspunkt, men er ingen produktfotograf:)

Komposisjonen funker godt for meg og jeg liker egentlig DOF'en ganske godt (kanskje bør cremaen - tror det heter det - komme litt mer i fokus). Hva med å bruke en reflektor (eller noe) for å få styrt lyset litt mer forfra - blir litt for mørkt nede til venstre? Enten bruke sollyset, eller blitsen. Bruker du sollyset og reflekterer det litt tilbake fra kamerasiden av koppen og fortsatt sender blitsen opp i taket får du jo 3 lyskilder. Eller så synes jeg kanelstrø på tefatet og på kanten av koppen forstyrrer litt. En teskje med i bildet hadde muligens gjort seg også, men jeg har hørt at skjeer er vanskelige pga refleksjoner og sånt så da må du nok passe godt på :-).

Tja - det var det jeg synes ...

Lenke til kommentar

Prøvde meg på en annen crop, og skiftet format. Tenkte kanskje den smale DOFen tok seg bedre ut med en litt trangere crop?

post-181365-1242154020_thumb.jpg

edit: takk for tilbakemeldinger til nå. Ser det du sier om vignetten, nbmofo. Har ikke tatt den med nå. Skal også tenke på å bruke en slags reflektor som innfyllingslys, Albix. Noen tips til en enkel liten reflektor (DIY om så) for å ha i sekken, for slike typer foto? +/-(40x40)cm kanskje?

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg lyst på kaffe :thumbs:

Så da fungerte jo egentlig bildet. :)

DOF-bruken er fin og lyset er absolutt helt greit. Synes at vignetteringa ikke passer noe særlig når motivet er ute i kanten, though (EDIT: nye versjonen er bedre :) ). Som tidligere poengtert blir det en anelse mørkt nedover koppen, så det kunne vært bra med litt ekstra lys den veien - men det går fint som det er også, egentlig.

Det eneste som burde vært annerledes som jeg er helt enig med meg selv om er det kanel-opplegget som er over hele greia.

@ Albix: det der er melkeskum, crema er sånn som det er på espresso. Ekstremt viktig

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Nå fikk jeg lyst på kaffe :thumbs:

Fint, var jo det som var målet ;)

Jeg prøvde meg først uten kanelen, men det ble litt kjedelig. Tenkte først å lage et enkelt/fint mønster med kaffe/skum på toppen (sirkle det litt rundt e.l.), men fikk ikke til/hadde dårlig tid. Kan jo kanskje prøve igjen en anna dag snart. Slutter der straks, så spørs om de er like velvillige på å dele ut gratiskaffe etter det :p

Lenke til kommentar
@ Albix: det der er melkeskum, crema er sånn som det er på espresso. Ekstremt viktig

Melkeskum ja - hadde det på tunga :yes:

Enig i at bildet ble enda bedre med ny crop.

Jeg kjøpte 5 i 1 reflektor fra Fotopia (56 cm) - blir nokså liten og fin når man pakker den sammen (ca 1/3 dels størrelse) - den funker fint. Husker ikke helt hva den heter, men du finner den sikkert - betalte ca 370,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...