Carny Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Etter hva jeg har lest er det like greit å gå for nikon sin 50mm f/1.8 Selv har jeg nikon sin 50mm f/1.4, og har ikke testet i praksis hva forskjellene er. Hvis jeg husker riktig er f/1.4 litt mer soft, dog skarpere i kantene enn hva f/1.8 er når de er vidåpen. Stopper du f/1.4 ned til ~f/2 blir den markant skarpere. F/1.8 må stoppes ned til ca f/2.8 for å oppnå samme skarphet. Som sagt, dette er ikke noe jeg har testet selv. Kun det jeg har lest. Ca. 1000,- for f/1.8 versjonen. Idag ville jeg valgt den, og heller spart pengene som blir igjen til annen optikk. Lag en bankkonto (for eks. "fotoutstyr") hvor du legger inn penger jevnt og trutt. Du vil bli overrasket over hvor mye lettere det er å spare til utstyr på denne måten. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Etter hva jeg har lest er det like greit å gå for nikon sin 50mm f/1.8...så fremt man ikke trenger autofokus, i hvert fall. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nei. Nei. Nei. Ikke annbefal objektiv uten fokusmotor til trådstarter når trådstarter har kamerahus som krever fokusmotor i objektivet. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Hva er du ute etter? Best ytelse vidåpen, eller optisk perfeksjon når man blender ned? Shait!! Det var da vanskelig spørsmål Ehm... portrett og landskap kanskje? Dpreview har testa både Sigmaen og AF-D-Nikkoren, men foreløpig ikke AF-S-versjonen. Som trolig får mye de samme resultatene som Sigma, men jeg tipper med bedre bokeh for Sigmaen. Alle aternativene er veldig gode objektiver - til reindyrka portrett hadde jeg kanskje sett på Sigmaen, mens AF-S-Nikkoren kanskje er alternativet til all-roundbruk. For min egen del, så er jeg ikke noe særlig avhengig av skarpe hjørner på full åpning, så gamle, gode AF-D-versjonen holder lenge for meg. Den er godt brukelig på D40/D60, men jeg vil absolutt anbefale noe som autofokuserer. Edit: Erfaringsmessig, vil du bruke objektivet veldig mye mer når det autofokuserer! Det bør være viktig for nyanskaffelser, men ikke la manglende autofokus skremme deg fra å teste et objektiv. Endret 14. mai 2009 av SNratio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå