Gå til innhold

[Løst]50mm Sigma eller Nikon sin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du har D60 er det vel bare AF-S som er aktuell. Signa sin er etter det jeg har lest et bra objektiv, men stort og tungt. Dyrt er det også. Jeg ville gått for originaloptikk her, lettere og minst like godt til bedre pris. Har selv den eldre 1.4D, er meget godt fornøyd med den.

-Lazy

Lenke til kommentar

Så ikke at det var snakk om D60. Da er det nok kun AF-S 50mm f/1,4 (av Nikon sine) som vil gi deg autofokus. Jeg har den selv og er kjempefornøyd. Har ikke prøvd Sigma sin versjon, men den får mye skryt, den også.

Selv ville jeg valgt Nikon sin pga størrelsen/vekten. Sigma sin veier 505g mot Nikon sine 290g (i følge photozone og prisguiden).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jøss! Er det så stor forskjell ja.

Jeg skrev litt raskt, men jeg fikk nylig med meg at kun AF-S som funker med D60. Da er det egentlig AF-S 50mm f/1.4G som gjelder.

Samtidig har jeg hørt at Sigma sin 50mm er bedre enn 50mm f/1.4D

Kan det stemme at SIGMA HSM er det samme som NIKON AF-S? (altså mulig å bruke på D60)

Endret av Ohny
Lenke til kommentar
Jøss! Er det så stor forskjell ja.

Jeg skrev litt raskt, men jeg fikk nylig med meg at kun AF-S som funker med D60. Da er det egentlig AF-S 50mm f/1.4G som gjelder.

Samtidig har jeg hørt at Sigma sin 50mm er bedre enn 50mm f/1.4D

Kan det stemme at SIGMA HSM er det samme som NIKON AF-S? (altså mulig å bruke på D60)

Ja. (ang fokusmotor)

Har Nikon sin, og for meg var pris, vekt og størrelse avgjørende. Jeg synes skarpheten er ypperlig, og tror ikke du vil bli misfornøyd uansett hvem av dem du velger. Sigmaen er jo ganske svær og tung da.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Objektivet veier bare noen få gram mindre enn kamerahuset ditt (uten batteri da), så det kan hende det vil føles litt ubalansert? Jeg har sigma 10-20mm på D60, som veier 40-50g mindre enn sigma 50mm, og med batterigrep + stativfeste føles det veldig godt balansert. Grepet er jo stort sett bare plastikk, så det veier ikke mye. Men allikevel, med et så lett hus vil det kanskje ha lettere for å føles ubalansert med relativt tung optikk. Tror du gjør rett i å prøve det på en D60 før du kjøper. Andre har kanskje erfaringer med den komboen?

Lenke til kommentar

Sigma sin går for å være svært god vidåpen. Jeg har sett sammenlikninger på Nikoncafe hvor det er sammenliknet med 58mm Noct-Nikkor, og hvor det faktisk ikke er stor forskjell mellom dem - dog med et fortrinn til Noct.

Jeg har til nå kun kjøpt originaloptikk fra Nikon, men skulle jeg finne på å kjøpe en ny 50mm med AF ville jeg absolutt vurdert Sigma sin sterkt.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Forresten.. orker ikke å lage ny tråd for dette, men SB-200 og SB-400, passer den til D60?

Er det så stor forskjell på Sigma og Nikon assa? :wow:

http://farm4.static.flickr.com/3278/288750...1ed88e5f9_o.jpg

Det er jo som man sier; det er størrelse det kommer an på..

Sigmaen har også hele 9 blenderlameller, som gir uslåelig bakgrunnsuskarphet. Fargene får du heller ikke fra noen andre produsenter.

;)

Lenke til kommentar
Sigmaen har også hele 9 blenderlameller, som gir uslåelig bakgrunnsuskarphet.

Og AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G har hvor mange lameller tror du...?

Jeg tenkte canon.. Sorry, my bad..

Edit: Hvis du legger press på også, så blir det rett ;)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Men den f/1.4G til Nikon er jo tross alt ny, har det blitt sammenlignet med den og Sigma sin?

For jeg hørte dog at Sigma sin 50mm var bedre enn Nikon f/1.4D.

Kanskje nikon f/1.4G er på lik linje med Sigma, om ikke bedre?

Lenke til kommentar
Men den f/1.4G til Nikon er jo tross alt ny, har det blitt sammenlignet med den og Sigma sin?

Mulig, men ikke som jeg har sett. PhotoZone har imidlertid testet begge, men de har ikke testet Sigma-varianten på Nikon-hus. Men du kan jo evt. kikke på Canon-testen for denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...